Наше завдання - зробити імплементацію статті 7 Закону «Про
освіту» такою, аби кожна дитина незалежно від національності та соціального
статусу отримала шанс на розкриття талантів та повноцінний розвиток в Україні.
Ні батьки, ні тим більше школа не мають визначати за дітей, чи будуть вони працювати на полі, чи
стануть міністрами, парламентарями або лікарями. Це підкреслила Міністр освіти
і науки України Лілія Гриневич під час круглого столу з педагогами закладів
загальної середньої освіти з мовами навчання національних меншин щодо
удосконалення методики викладання української мови та розробки нових програм і
підручників.
Ця репліка була сказана у відповідь тезі стосовно можливого послаблення
вимог до навчальних результатів дітей зі шкіл, де навчання проводиться
угорською.
«Хай батьки вирішують, якою мовою та як навчається дитина. Я
знаю, що тут з присутніх усі володіють іншими мовами, ви теж володієте -
англійською, російською, польською. Це означає, що можемо освоїти ці мови
і можемо виступати. Але треба і то знати, що для кожної особи, яка хоче своє
життя робити, потрібно знати мову на такому рівні, на якому має працювати та
реалізувати своє життя. Хто піде міністром, в парламент, лікарем чи юристом
мають знати мову на іншому рівні, ніж ті, хто буде працювати на наших полях або
інших заводах», - висловилась Ілдика Орос, ректорка приватного ВНЗ -
Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці
ІІ.
Лілія Гриневич також додала, що майбутнє дитини має
проектуватись нею у більш свідомому віці, а не поганою школою за замовчуванням,
а також зазначила, що не можна розцінювати низькі результати ЗНО дітей як їхню
провину - це наслідок поганої державної освіти.
«Коли більше половини дітей, а подекуди три чверті школярів, не складають іспити на
елементарному рівні - це діагноз виключно системі. Я знаю, що зараз у багатьох
цих дітей більша мотивація поїхати закордон на низькокваліфіковану
працю і отримувати певні кошти, але школа й має бути інститутом, що заохочує
дітей до більшого», - наголосила Міністр.
Вадим Карандій, директор
Українського центру оцінювання якості освіти повідомив, що навчальні результати
ЗНО Закарпатської області, особливо в розрізі окремих національних громад,
викликають значне занепокоєння в розрізі фактично всіх предметів.
«Тут є два фактори - освітній та соціальний. Я думаю, що
потрібно окремо досліджувати питання підготовки кадрів для школи, і ця проблема
потребує окремого розгляду. Якщо повертатися до питання результатів, то
теоретична складова тесту з української мови не є такою значною, якою хочуть її
сьогодні представити. Містяться також питання на читацьку компетентність, на
мовленнєву, які є досить простими. І відповідь навіть лише на ці питання є
абсолютно достатньою, аби подолати поріг склав/не склав. При цьому ми бачимо
ситуацію, коли близько 62%
випускників зі шкіл з угорською мовою навчання цей поріг не долають»,- розповів
Вадим Карандій.
Нагадуємо, що в межах робочої поїздки на Закарпаття
Міністра освіти і науки України Лілії Гриневич вона також зустрілася з
головою Закарпатської ОДА Геннадієм Москалем, де зауважила, що «низькі освітні шанси дітей з угорської
громади вплинуть на якість життя регіону – лише 2 випускники
вступили в медичні виші».