• In English
  • Стенограма позачергового засідання Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2015 року
    опубліковано 23 листопада 2015 року о 16:44

    ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні представники меджлісу кримськотатарського народу!

    У нас зараз відбувається позачергове засідання Кабінету Міністрів України. Два питання на порядку денному. Перше – ситуація з енергопостачанням. Друге – ситуація з переміщенням товарів і вантажів між адміністративним кордоном, який є між Україною, і Україною у вигляді АР Крим.

    Міністр енергетики, проінформуйте по поточній ситуації.

     

    ДЕМЧИШИН В.В. – Повинен поінформувати вас про події, які відбулися протягом   20-22 листопада. Протягом цього періоду були пошкоджені 4 лінії електропередач, які знаходяться на балансі "Укренерго", якими це підприємство постачає електроенергію в Херсонську, Миколаївську області, а також в АР Крим.

    Чотири високовольтні лінії, 220 і 330 кВ, були пошкоджені. На даний момент у ремонтних служб "Укренерго" немає можливості проводити ремонтні роботи. На цих лініях були ідентифіковані вибухові засоби. Спеціалісти СБУ, МВС відпрацьовують периметр. В момент падіння електромереж на землю, на щастя, ніхто не постраждав. На даний момент є певні складнощі з постачанням в Херсонську і Миколаївську області. Весь ареал, який заживлений по резервному режиму, складає десь приблизно 330 домогосподарств і також ряд державних підприємств, які на даний момент відключені. Крім того, є загроза роботі деяких специфічних підприємств, які на своїй території мають різні хімічні засоби, і це відповідно додає додаткового ризику.

    Лінії передач ми готові відремонтувати протягом 72-х годин. Ви, певно, бачили, що насправді лінії знаходяться на землі. Нам потрібно спочатку провести огляд. Крім того, повинні відпрацювати спеціальні, МВС з СБУ, які дадуть доступ до цього периметру. Після цього ми можемо провести ремонтні роботи.

    На даний момент основною проблемою є, власне, проведення підготовчих робіт. Зі свого боку гарантуємо, що ми протягом 72-х годин роботи проведемо.

    Проблема із забезпечення – я вже сказав. В принципі по резервних режимах нам вдалося стабілізувати постачання. Є постійні складнощі, але вдається збалансувати систему.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Чи під загрозою енергопостачання Херсонської області і в цілому чи є під загрозою енергосистема України?

     

    ДЕМЧИШИН В.В. – Протягом перших 15-ти хвилин після цих пошкоджень були певні загрози. Дійсно, прийшлося ребалансувати систему, оскільки це було несподівано, і більше того, досить великий об`єм одночасно потужності було відключено від споживачів.

    Але ніякої ні технологічної, ні іншої загрози на даний момент немає. Всі роботи по ребалансуванню системи і заживленню тих районів, які були відключені, були проведені успішно. На даний момент є кілька невеликих населених пунктів в Херсонській області, які на даний момент все ще без електропостачання. Ми, звичайно, цим займаємося. Це в певній мірі проблема, але регулярний процес.

    ЯЦЕНЮК А.П. – Відновлення пошкоджень лінії забезпечить відновлення енергопостачання по окремих населених пунктах Херсонської області?

     

    ДЕМЧИШИН В.В. – Розумію, що в першу чергу однозначно потрібно проводити ремонтні роботи на лініях, які власне забезпечують Херсонську область. Готові, як тільки буде даний доступ СБУ, впевнений, що протягом 72-х годин ми це зробимо.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Добре. У мене прохання, заступник голови СБУ Михайле (Глуговський - ред), проінформуйте, будь ласка, яка поточна ситуація відбувається в Херсонській області з точки зору національної безпеки.

     

    ГЛУГОВСЬКИЙ М.В. – Службою безпеки вживають всі вичерпні заходи з метою недопущення дестабілізації ситуації на території Херсонської області у зв`язку з подіями, які сьогодні обговорюються. Я хотів би доповісти, що ми отримали достовірну оперативну інформацію про те, що в центрах підготовки розвідувально-диверсійних груп, які діють на території окупованої Автономної Республіки Крим, а також так званих ДНР і ЛНР і в Ростовській області Російської Федерації ведеться підготовка спеціальних груп з метою здійснення терористичних актів на об`єктах енергетики та автомобільних і транспортних магістралях Херсонської та Миколаївської областей.

    Мета відома – дестабілізація ситуації в Україні, компрометація української влади і нанесення економічних збитків нашій державі.

    Ми спільно з МВС та Адміністрацією Державної прикордонної служби вже зараз вживаємо відповідних заходів  по посиленню фільтраційного режиму, а також оперативно-розшукові заходи на виявлення та недопущення проникнення на нашу територію всіх підготовлених спеціально для такої мети груп. Ця робота ведеться.

    А також ведеться робота по контролю за оперативною обстановкою навколо ліній передач, які зараз там викликають у нас певну тревогу. Але на сьогоднішній день ситуація там уже стабільна, і зголосилися тільки виявити чи не закладені вибухові пристрої в інші опори. На це потрібно ще нам деякий період часу.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую, Михайле Васильовичу.

    Міністр внутрішніх справ, Арсене Борисовичу (Аваковред), проінформуйте про ситуацію.

     

    АВАКОВ А.Б. – Шановний Арсенію Петровичу! Шановні члени Уряду!

    Мы эти два дня очень плотно работали с представителями меджлиса, и определяли ситуацию, как выйти из ситуации.

    Я бы не говорил, что ситуация у нас там стабильная. И Министерство внутренних дел настаивает на том, что ремонтные работы можно проводить только на одной линии сейчас 220 вольт, 220 ватт, которые находятся, как называется, «Каховка-Титан». Вот это вот, Арсений Петрович.

    На линиях других, мы настаиваем, что пока ремонтные работы проводить нельзя до тех пор, пока мы там полностью не проведем санацию этих линий и с точки зрения потенциальных угроз, дополнительных взрывов и различных диверсионных атак.

    О том, что такие атаки возможны и планируются, в независимости от точки зрения меджлиса и в независимости от точки зрения правоохранительной и с нашей стороны, мы имеем информацию.

    В этой связи я бы просил для того, чтобы выработать радикально-адекватные меры по вопросам энергоснабжения, вопрос этот решать не только и не столько в экономической плоскости, сколько вопросов безопасности. И, следовательно, решение выносить в ближайшие пару тройку дней на Совете национальной безопасности и обороны.

    С точки зрения товаропотока и пассажирского потока, который там происходит. Считал бы необходимым в условиях тех угроз, которые там есть, которые имеются, в том числе угроз диверсионных, террористических, угроз, при которых есть массовые гражданские протесты, которые могут воспользоваться и прикрываясь этими протестами тоже произвести террористические атаки, считал бы необходимым остановить товаропоток решением Правительства, и дальше комиссионно принимать решение (комиссионно, когда я имею в виду, то с приглашением крымскотатарского меджлиса.

    Третье, уже скажу как член Правительства, не как глава МВД. На мой взгляд, отвечая на вопросы об эмбарго в отношении продуктов Украины, в сторону России, которая нам угрожала, Российская Федерация, несколько дней назад, думаю, что нам стоит принять политическое решение на уровне СНБО, на уровне Правительства о том, чтобы прекратить действия контрактов на поставку электроэнергии. Это не вопрос поврежденных линий, которые надо будет восстановить, это вопрос нашей позиции.

     

    ДЖЕМИЛЕВ М. – Вам хорошо известно, что 20 сентября этого года по инициативе меджлиса и крымскотатарского народа началась гражданская акция по пересмотру взаимоотношений с оккупированной территорией.

    Мы считаем, что Закон "О свободной экономической зоне", принятый в прошлом году, не отвечает существующим реалиям. Не может быть свободной экономической зоны оккупированной территории, где властвует бандитизм, где имеются грубейшие нарушения прав человека. Поэтому мы говорим о том, что этот закон должен быть отменен.

    Что касается электропоставок. Заключенный договор об электропоставках тоже не отвечает интересам нашей страны, он ущербный, причем заключен с лицами из "Крымэнерго", который у нас был отнят оккупантами, и с лицами, которые у нас находятся в розыске. Поэтому этот договор тоже должен быть пересмотрен.

    Мы выдвинули свои условия. В первую очередь, до окончания этой оккупации оккупанты по крайней мере должны придерживаться каких-то цивилизованных правил. В первую очередь, мы требуем немедленного освобождения тех заложников, которых совершенно необоснованно они арестовали. Создать комиссию по расследованию фактов похищений и убийств наших граждан. Мы требуем также, чтобы был допуск международных организаций для мониторинга ситуации с правами человека на оккупированной территории. Мы также требуем, чтобы на оккупированной территории были восстановлены те демократические права, которые существовали до оккупации.

    Что касается технических вопросов? Конечно, мы сделаем все возможное, допустить всех к необходимой службе с тем, чтобы они произвели какие-то ремонтные работы, с тем, чтобы не пострадали какие-то наши объекты как на территории Крыма, так и на территории материковой части Украины. Но договор о поставках электроэнергии однозначно должен быть пересмотрен или вообще аннулирован. Не может быть свободной поставки электроэнергии на оккупированную территорию, где грубо нарушаются права наших граждан.

     

    ЧУБАРОВ Р. – Я хотів би додати лише одне. Ситуація, яка склалася в зв'язку із знеструмленням в АР Крим, тимчасово окупованої території, жваво обговорюється, в тому числі і політиками інших урядів – нашими партнерами.

    Шановний Арсенію Петровичу, я вважав би зараз дуже доцільним докласти нам усім зусиль, в тому числі з боку Уряду звернутися до наших міжнародних партнерів для того, щоб якомога скоріше утворити на високому рівні контактну групу, яка б у вирішенні питань, пов'язаних з агресією Росії проти України, включила, залучила б і питання, пов'язане з деокупацією Криму. Я просто впевнений, і це показує ситуація останніх тижнів, у тому числі загострення на сході України, що ми можемо відновити справедливість і повернути територіальну цілісність, не розглядаючи по пріоритетах, а розглядаючи одразу всі ті брутальні порушення міжнародного права, включаючи окупацію Криму. Я думаю, що або контактна група на високому рівні, або розширення Мінської групи було б в інтересах України.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Щиро дякую нашим партнерам і друзям з меджлісу кримськотатарського народу. Україна як непостійний член Ради безпеки ООН повинна мати два питання на порядку денному Ради безпеки ООН: перше питання – це повне виведення російських військ з території Донецької і Луганської областей; друге питання – повернення АР Крим в Україну і невідкладне зобов’язання Росії як постійного члена Ради безпеки ООН поважати і виконувати Статут ООН.

    Тобто у нас два глобальних завдання: Донецьк, Луганськ – без російських військ, Крим – український. І спроби окремих країн заговорити питання незаконної анексії Криму повинні потерпіти фіаско. Це зовнішньополітичний порядок денний для України і внутрішньополітичний порядок денний.

    По постачанню електроенергії – нагадаю, що мною як Прем’єр-міністром було призначено службове розслідування про підписання сумнозвісного контракту на постачання електричної енергії до АР Крим. За результатами цього службового розслідування було з`ясовано, що контракт, який підписувався, містив норму про постачання електроенергії не в АР Крим Україна, а в якийсь незрозумілий Кримський федеральний округ.

    Матеріали знаходяться в Генеральній прокуратурі і я сподіваюся, що Генеральна прокуратура завершить розслідування і притягне осіб, винних у підписанні даного контракту, до відповідальності. Мною особисто були скеровані відповідні матеріали до правоохоронних органів.

    З метою відновлення енергопостачання в Херсонській області і забезпечення енергобезпеки країни невідкладно прошу по тих лініях, де ми можемо провести ремонт, почати ремонтні роботи. Як я був проінформований фахівцями, нам мінімум необхідно 72 години на те, щоб лінії, до яких є доступ, і де СБУ, і Національна поліція гарантують безпеку для ремонтників, були відновлені.

    Щодо переміщення товарів і вантажів – я пропоную тимчасово заборонити переміщення вантажних потоків на адміністративному кордоні між Україною і АР Крим. Окремо відповідно до закону Кабінету Міністрів на чолі з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України підготувати проект розпорядження Уряду про конкретний перелік товарів, робіт і послуг, які можуть постачатися до АР Крим, і ввести відповідний перелік товарів.

    Для того, щоб такий перелік товарів відповідав інтересам України в першу чергу, пропоную залучити Меджліс кримськотатарського народу до того, щоб таке рішення враховувало інтереси всіх, в тому числі нашого братнього кримськотатарського народу.

    Стосовно подальших дій – я звернуся до Президента України з тією метою, щоб РНБО України прийняла остаточне рішення про формат наших відносин і про ті заходи, які українська влада повинна робити як по поверненню АР Крим до складу України, так і по побудові економічних, соціальних і будь-яких інших стосунків по відношенню до АР Крим і щодо боротьби з російськими окупантами, які захопили територію АР Крим.

    Щодо ембарго. Хочу чітко зазначити, що російські погрози про введення ембарго проти українських товарів з 1 січня отримають аналогічну дзеркальну відповідь української влади. На кожне російське рішення про встановлення ембарго проти України буде аналогічне українське рішення про встановлення ембарго проти Росії.

    Прошу Мінекономрозвитку, Мінфін, ДФС, МВС, Дежприкордонслужбу вжити невідкладно заходів для імплементації цих рішень.

    Немає заперечень? Дякую за увагу.