25 грудня заступник Міністра освіти і науки Павло Полянський провів
прес-конференцію з питань дошкільної, загальної середньої, позашкільної та
професійно-технічної освіти за підсумками 2014 року.
Павло
Полянський зазначив, що цьогоріч пріоритетами роботи МОН у рамках названих
складників освіти були: дебюрократизація школи та педагогічна свобода вчителя,
внесення змін до навчальних програм, рішення на користь українських школярів і
дошкільнят, зважаючи на тимчасову окупацію Росією Криму і російсько-українську війну, а також
робота над проектом нового рамкового Закону «Про освіту».
Павло Полянський
наголосив, що Міністерство, запроваджуючи зміни, взяло собі за правило будь-які освітні зміни попередньо обговорювати з експертним
середовищем та громадянським суспільством, враховуючи, чого першою чергою
потребують учні, батьки, вчителі та студенти.
Дебюрократизацію школи
було розпочато відразу в березні – за цей рік МОН
скоротило звітні документи на більше, ніж 1500 показників. Адже педагог не має
бути перевантаженим масою невластивих йому і не передбачених законодавством
функцій, що відволікають його від основного завдання – навчати дітей. «На
чергову вимогу подати непередбачений законодавством звіт чи оформити
план-конспект уроку за певною формою – вчителі мають проявити громадянську
позицію і поставити просте запитання: на підставі чого
від нього вимагають те чи інше», - додав заступник Міністра.
Також було
впроваджено низку тактичних змін у змісті середньої
освіти, головною метою яких є розвантаження навчального процесу для учнів та
педагогів. Окрім того, було розпочато новий, в електронній формі, відбір
підручників безпосередньо шкільними вчителями, поєднано ДПА і ЗНО з української
мови та літератури, накладено мораторій на перевірку
та шкіл та інші кроки. Концептуальне реформування шкільної освіти, її змісту і
структури, закладається до нового рамкового Закону «Про освіту»
й буде відбуватися уже в його рамках. Його розробляли не чиновники МОН,
а група громадських експертів впродовж 4 років. Ця робота на завершальному
етапі й невдовзі проект буде презентований суспільству для обговорення.
Окрім того,
впродовж року Міністерство зробило все необхідне, щоб
українські школярі з тимчасово окупованого Криму та Донбасу, де тривають бойові
дії, могли завершити навчання в будь-якій школі України та отримати державний
документ про освіту.
Заступник
Міністра проінформував, що на сьогодні у Донецькій області на підконтрольній українські владі території функціонують 553
дитсадки і 601 школа. У 23 школах області організовано
дистанційне навчання засобами Інтернет-мережі. 10 700 дітей шкільного і
дошкільного віку є внутрішньо переміщеними з Донецької області. У Луганській
області функціонують 210 дитсадків і 315 шкіл. Серед внутрішню переміщених осіб
– 3 800 дітей. Навчальний рік на окупованих
територіях офіційно не розпочався до сьогодні у 510 дитсадках та 462 школах
Донецької області, а також – у 338
дитсадках та 363 школах Луганської області.
У другій частині
прес-конференції Павло Полянський відповів на запитання журналістів та
представників громадських організацій.