• In English
  • Реформа міжбюджетних відносин дозволить збільшити доходи місцевих бюджетів у кілька разів
    опубліковано 25 грудня 2014 року о 17:35

    25 грудня під час засідання Верховної Ради було прийнято за основу проект Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (щодо реформи міжбюджетних відносин) (№1557).

    Представляючи проект народним депутатам, Перший заступник Міністра фінансів України Ігор Уманський зазначив, що зміни, які Уряд пропонує внести до бюджетного законодавства, дозволять побудувати нову модель фінансового забезпечення місцевих бюджетів та встановити нові підходи у взаємовідносинах державного бюджету з місцевими бюджетами.

    Слід зазначити, що у Міністерстві фінансів з 18 листопада по 2 грудня 2014 року працювала Місія МВФ з питань децентралізації, яка позитивно оцінила запропоновані зміни до Бюджетного кодексу України та напрямки реформи міжбюджетних відносин.

    Так, за умови прийняття даного законопроекту, місцеві органи влади зможуть самостійно формувати свої місцеві бюджети на наступний рік, починаючи з 15 вересня року. Вони братимуть за основу закріплені стабільні довгострокові дохідні джерела і видаткові повноваження та основні параметри, визначені у проекті державного бюджету, поданому Урядом до Парламенту. При цьому місцеві бюджети повинні бути затвердженими до 25 грудня року, що передує плановому, незалежно від того чи прийнятий державний бюджет до цього часу  чи ні.

    Згідно з проектом, Мінфін не визначатиме індикативні показники по доходах і не доводитиме їх до місцевих бюджетів. Крім того, передбачається формування єдиного кошика доходів загального фонду (без поділу на І та ІІ кошики) та розширення джерел його формування.

    Пропонується закріпити за місцевими бюджетами стабільні джерела доходів та розширити наявну дохідну базу. Зокрема, з державного бюджету буде передано 100% плати за надання адміністративних послуг – 0,9 млрд. грн.; 100% державного мита – 0,4 млрд. грн.; 10% податку на прибуток підприємств приватного сектору економіки (обласні бюджети) – 3,1 млрд. грн.

    Запровадження збору з роздрібного продажу підакцизних товарів, зокрема, на пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти за ставкою від 2% до 5% вартості реалізованого товару, замість збору за виноградарство, садівництво та хмелярство, який надходитиме до місцевих бюджетів, дозволить залучити до місцевих бюджетів 5,9 млрд. грн.

    «Розширюється база оподаткування податком на нерухомість. Це одна з найбільш спірних і обговорюваних тем. Але повноваження щодо встановлення цієї податкової бази  передається місцевим радам від 0 до 24 грн. за 1 кв.м. Збільшується норматив зарахування до місцевих бюджетів екологічного податку з 35%, що є на сьогоднішній день, до  80%», - пояснив Ігор Уманський.

    У рамках проведення децентралізації передбачено передати з державного бюджету на фінансування з місцевих бюджетів близько 800 установ та заходів.

    Передані видаткові повноваження в повній мірі забезпечені джерелами фінансування. Міста обласного значення та райони матимуть тотожні видаткові повноваження.

    Прийняття проекту Закону уже у 2015 році дасть змогу протидіяти кризовим явищам фінансового сектору економіки, забезпечити стале економічне зростання, підвищити інноваційний рівень діяльності органів виконавчої влади, підвищити рівень стратегічної довіри, забезпечити керованість місцевими фінансами та виконати місцеві бюджети на 100%.

    За прогнозним розрахунками фінансовий ресурс місцевих бюджетів на 2015 рік у стандартних умовах зросте на 24,6% до 205, млрд. гривень. Водночас завдяки тісній злагодженій взаємодії центральних та місцевих органів влади у майбутньому такі зміни доходи місцевих бюджетів зростуть у два-три рази.