
Інтерв'ю Міністра освіти і науки Сергія Квіта газеті "Освіта України" від 27.06.2014
Сергій Квіт: Сподіваюся,
що нині ми зможемо здійснити системні реформи
Серед кадрових призначень, які стали однією зі
складових української Революції гідності, тільки одне, здається, було схвалене
суспільством одностайно – це призначення Сергія Квіта Міністром освіти і науки.
І перші сто днів діяльності міністерства за його керівництва довели, що сподівання
освітян – небезпідставні.
Спілкуючись
із «Освітою України» Сергій Миронович розповідає про необхідність підвищення
заробітних плат і люстрацію в освітній системі, про майбутні шкільні
підручники, цьогорічні держзамовлення та багато іншого, що хвилює нині
освітянську спільноту.
– В
освіті як стратегічному напрямі розвитку життя будь-якої успішної країни
важливими є наступність і послідовність. Чи є в України глобальна можливість
проводити тривалі реформи? Як перейти від «точкового» реформування до
планомірних змін?
–
Мушу визнати, що в Україні довгострокових перспектив сформульовано не було. В
освітній галузі ми переважно «гасили пожежі» – активно реагували на проблеми,
що виникали. Але обставини ці не аналізувалися, і системна робота практично не
проводилась. Ось приклад того, що ми не працювали на перспективу: зареєстрували
багатенно вищих навчальних закладів, які, по суті, не є вишами, бо не дають
належної якості освіти.
СКЛАДОВІ РЕФОРМ
Я
сподіваюся, що нині ми зможемо провести системні реформи. Першочергові з них –
ті, що стосуються вищої освіти. Ми докладаємо всіх зусиль, аби Закон «Про вищу
освіту» був прийнятий у другому читанні й запрацював. Його провідна ідея –
університетська автономія, інтеграція науки і освіти та особливий підхід до
контролю її якості. Ключове поняття: реформа вищої школи – це реформа самого
університету. В усьому світі університет сам дає собі раду. Але для цього він
повинен мати інструменти фінансової й організаційної автономії.
На
відміну від вищої, середня школа не має можливості давати собі раду сама.
Реформи середньої школи повинні відбуватися одночасно з підвищенням заробітної
плати її працівникам. Якщо цього не буде, то внутрішні структурні зміни і
раціоналізація певних процесів не дадуть середній школі тих результатів, які
вони дають вищій школі. Проте сьогодні держава не має на це коштів. Адже цей
рік – надзвичайний: іде війна, бюджет пограбований на 100 мільярдів доларів.
Третя
складова структурних системних змін – це реформування наукової галузі. Вона
повинна інтегруватися з вищою школою. Нині фінансування наукової галузі
відбувається в такий спосіб, що кошти на дослідження розпорошені по різних
відомствах. Навіть немає чіткого обліку, на що вони витрачаються, і може
траплятися, наприклад, дублювання, коли кошти виділяються з різних джерел на ті
самі теми, на схожі дослідження. Але всі зрушення у сфері наукових досліджень
можливі лише за умови проведення успішних економічних реформ.
–
Люстрація – одна з вимог, яку ставив Майдан перед владою. Чи очікує люстрація
систему освіти?
–
Слово «люстрація», в принципі, у нас позбавлене конкретики. Ми маємо досвід,
який регламентувався законами про люстрацію в пострадянських країнах, і були більш-менш
радикальні закони. Люстрація – це оприлюднення інформації про людину, яка йде
на державну службу, з позицій, чи вона співпрацювала з тоталітарним режимом,
спецслужбами, чи винна в чомусь перед своїм суспільством і народом. Ми цей час
втратили.
Значною
мірою наші проблеми зумовлені тим, що держава стала називатися інакше – не
УРСР, а Незалежна Україна – але, по суті, це була мімікрія. Ми мали УРСР під
іншою назвою і не проводили реформ. Ми не засудили комунізм, не прийняли закон
про люстрацію. А комунізм за своєю злочинною суттю – це те саме, що нацизм, це
ідеологічна основа для тоталітарної системи.
У
Росії комунізм також не був засуджений, і зараз це вилилося в те, що ми бачимо
в обличчі путінського режиму. Це – агресивна держава, яка котиться в
тоталітаризм і має державну ідеологію, яка корелює з тим, що нам відомо з
історії про нацизм. І відбувається це через те, що свого часу не було процесів
люстрації і засудження комунізму як ідеології.
В
Україні на офіційному рівні цього також не було, але в нас це відбулося само
собою, в реальності. Ми маємо дві революції, які перемогли, маємо активне
громадянське суспільство. У нас відповідних законів нема. Як я буду проводити
люстрацію як міністр, якщо не можу спиратися на закон? Тому тут я значною мірою
дію не тільки як міністр, а й як громадянин.
Коли
ми говоримо про освіту, люстрація – це частково ідеологічна річ. Деякі люди
сьогодні хочуть обіймати посади в нашій системі освіти, але водночас вони мали
відношення, наприклад, до ідеологічної боротьби проти України. Ще один наш
вимір люстрації – це причетність до корупційних і злочинних фінансових схем,
які були в освітній системі. Ми співпрацюємо з прокуратурою і СБУ, вже багато
чого виявили. Сподіваюся, що найближчим часом суд у цьому розбереться.
ПИТАННЯ 12РІЧКИ
НИНІ НЕ Є АКТУАЛЬНИМ
–
Будьякі системні реформи не будуть легкими для суспільства. Адже не всі
підтримують, скажімо, 12річну освіту. Чи буде політична воля проводити
непопулярні рішення?
–
Міністерство освіти і науки повинно проводити роз’яснювальну роботу і серед
депутатів, і серед журналістів, а також обов’язково розмовляти з освітянами.
Адже є специфічні питання, невідомі широкому загалу, котрий здебільшого
послуговується стереотипами. Інколи вони правильні, але частіше – хибні. Треба
більше спілкуватися з людьми, роз’яснювати певні речі.
Питання
12річки сьогодні не є актуальним. Але якщо ми хочемо бути європейською
країною, то в нас повинна бути дванадцятирічна середня школа, бо тоді наша
система освіти буде корелюватися з європейською. Але для того, щоб ввести
12річку, треба говорити про кошти, які держава може вкласти в середню школу.
Цей підхід вимагає зовсім іншого рівня матеріальнотехнічного забезпечення.
Однак
у нас нині є набагато важливіші питання. А на цю тему ми повинні вести діалог,
проводити конференції, виробляти спільне бачення з освітянами, політиками,
громадськістю.
До
речі, хочу нагадати, що цей дванадцятий рік навчання нікуди не дівся, він був
перенесений на дошкільну освіту, а там – покинутий і забутий.
–
Нещодавно Верховна Рада України ввела мораторій на закриття сільських шкіл.
Мовляв, це сприятиме розвиткові освіти в селі та захистить школи в сільській
місцевості від загрози ліквідації...
–
Мораторій на закриття шкіл, лікарень – це, на жаль, популістські кроки. Такі
школи не можуть бути якісними, а це означає, що діти там не одержуватимуть
належний рівень освіти і їм буде складно вступати до університетів. За останні
кілька років значно скоротилася кількість учнів, а чисельність учителів
залишилася тією самою. На це не можна не звертати увагу.
Такі
кроки свідчать про неможливість або небажання проводити реформи. Хочеться
вірити у варіант неможливості, коли ми не маємо достатньо коштів. Але треба
шукати шляхи, формулювати концепції, в який спосіб ми будемо вирішувати це
питання. Як мінімум, в одному селі району мають бути сучасна велика школа та
добре оснащена лікарня. А не так, як нині – в кожному селі школа, що не має
жодних перспектив, і пародія на фельдшерськоакушерський пункт. Також повинні
бути транспорт і хороші дороги. Тоді ми скажемо, що всіх забезпечили: вчителів
– навантаженням, а дітей – якісною освітою. Але для цього треба зробити реальні
кроки і витратити реальні кошти.
Мораторієм
ми тільки ховаємо цю проблему. Рано чи пізно вона перед нами постане, але в
надзвичайно критичній формі. Тому, на жаль, я не можу стверджувати, що сам факт
прийняття таких мораторіїв дає відповіді на ті виклики, які ставить перед нами
життя.
З
іншого боку, поки держава не має можливості втрутитися і змінити щось на краще,
цей шлях може бути виправданий. Просто закрити і радіти з економії – теж не
вихід. Це, скоріше, відтермінування вирішення проблеми.
–
Чи буде міністерство практикувати проведення всеукраїнських нарад? Одна така,
стосовно Закону «Про освіту», відбулась нещодавно в міністерстві.
–
Це була перша така нарада, присвячена середній школі. Ми хотіли почути, що
найважливіше має бути в цьому законі з точки зору вчителів. Вона, до речі, була
дуже неформальною.
Ці
наради встановлюють двосторонній зв’язок. З одного боку, нам треба знати, що
для людей найважливіше. З іншого, ми маємо донести до людей інформацію, яка є
важливою і яку вони, можливо, не знають або не розуміють.
Я
знаю, що саме ця нарада викликала неоднозначну реакцію в освітянському
середовищі, адже там виступали в основному державні службовці. Ми спеціально не
складали список запрошених і не планували виступи, але існує така процедура:
коли міністерство запрошує, державні службовці завжди присутні. У нас так
склалося, що вчителі, коли вони бачать своїх керівників, не хочуть бути
активними. А між іншим, є багато висококваліфікованих голів обласних управлінь:
у Донецьку, Луганську – чудові фахівці. Вчителям же, які не хотіли виступати,
ми пропонували викласти свою думку в письмовій формі.
Ми
й далі будемо проводити такі наради і намагатимемося робити їх більш
демократичними. У будь-якому разі не повинно бути ніякої інформації, що не
дійде до законопроекту. Ми тісно співпрацюємо з профільним комітетом Верховної
Ради, зокрема, з головою комітету Лілією Гриневич, і я думаю, докладемо
максимум зусиль, аби цей закон був на тому самому рівні, що й Закон «Про вищу
освіту».
«ПРИДВОРНИХ»
ВИДАВНИЦТВ НЕ БУДЕ
–
Ще одне гостре питання сьогодення – підручники. Якою є позиція міністерства у
цьому питанні, навколо якого відбувалися корупційні скандали?
–
На сьогодні ми вже відмовилися від грифування підручників. У вищій школі
віддали це вченим радам університетів. А в середній школі хочемо змінити чинну
процедуру і дати простір для діяльності громадськості, професійних експертів,
аби вони більше займалися і концепціями, і роботою з авторами та рукописами.
Саме експертний колектив, а не державні службовці, має концептуально вирішувати
такі питання. Але є питання юридичного статусу такого колективу. Адже експерти
можуть тільки радити нам, а рішення приймає держава, тобто йдеться про те, на
що міністерство повинно витрачати державні кошти.
Друге
питання – які видавництва можуть друкувати підручники. Найближчим часом
відбудеться спільне засідання з Українською асоціацією видавців та
книгорозповсюджувачів. Будемо разом погоджувати і впроваджувати процедуру, за
якою проводитиметься конкурс, а також як видавництвам можна буде брати в ньому
участь.
Є
ще питання відносин видавництв і авторів, насамперед стосовно авторського
права. Саме тому ми не можемо відмінити ті конкурси, що вже відбулися. Право на
певні підручники, котрі вже потрібно друкувати, мають видавництва, а не автор,
який, якщо захоче, може піти видаватися до інших.
Процедура
буде інакшою. Ніяких «придворних» видавництв не буде. Це і є нашою
відповідальністю.
Я
переконаний, що потрібен вільний ринок, аби люди могли вибирати між різними
підручниками. Повинні бути книжки, що тільки апробовуються – спочатку видаються
маленьким накладом, а потім «виходять» на велику кількість примірників.
–
Планувалося, що в новому навчальному році за новими підручниками навчатимуться
учні третіх і шостих класів. Що буде з книжками для шостих класів? Чи не
станеться так, як у попередні роки, коли вчителі жартували про «підручник під
ялиночку»?
–
Сподіваюся, що книжки будуть видрукувані якомога швидше. Але, разом з тим, це
ті підручники, що перемогли у різних конкурсах, оголошених раніше. Ми були
поставлені перед фактом: або погоджуємося із цими конкурсами і вони друкуються
вчасно, або ж не погоджуємося. А тоді діти не отримають підручник вчасно, що
також є скандалом.
Видавництва
вже мали авторські права на ці підручники та розпоряджалися ними. Конкурси
відбулися легітимно, і ці книжки в них перемогли. Якщо ж ми відмовляємося від
них – то чим замінимо? На заміну в нас немає часу...
Що
ми зробили? Ми внесли зміни у тексти й усунули очевидні недоліки. Змусили
видавництва зменшити кошториси й отримали певну економію – близько 12 мільйонів
гривень.
Розумієте,
головна корупція відбувається не тоді, коли держава перераховує кошти і
видавництва звітують. Головна корупція – на першій стадії конкурсу, коли
обирається саме видавництво, коли воно працює з автором. Ключовий момент, щоб
не було корупції – у тому, як сама держава співпрацює з видавництвами, і який
простір відводиться для фахівців, незалежних експертів. Повторюся, державний
службовець не є фахівцем із кожного з підручників, він повинен відповідати за
процедуру. І тут були порушення.
–
Роз’яснюючи це питання, міністерство зазначило, що всі процедури були визнані
законними, зокрема й тому, що ніхто їх не оскаржив. Але авторів, які подавали
свої рукописи на конкурс, було багато. Як так сталося, що ніхто з них не подав
до суду?
–
Багато рукописів просто не віддали. Адже, зрештою, якийсь підручник може взяти
регіональне видавництво і просто надрукувати як книжку, ніхто не може цього
заборонити. Я вважаю, це частина злочинної схеми, що працювала у міністерстві.
До
того ж, у нас немає такої практики – подавати до суду. Серед університетів одна
тільки КиєвоМогилянська академія судилася з Табачником. Тоді люди ці кроки не
робили. Але сьогодні вони активніші. Зі свого боку ми заохочуємо це, показуємо,
що революція принесла зміни. Іноді треба йти на конфлікт і відстоювати свої
права.
–
На зустрічі громадських експертів і авторів підручників останні казали, що у
складності видань винні не вони, а державна програма...
–
Я згоден із цим частково. Хороший автор все одно напише хороший підручник. Але
оскільки це не звичайна книжка, вона повинна відповідати програмі.
Проблема
наших програм не в тому, що вони перевантажені й діти змушені більше працювати,
а в тому, що учні не встигають зацікавитися цими темами, зануритися у матеріал.
Це те, над чим ми працюємо, і ми також будемо втручатися у зміст програм.
ЯКІСТЬ –
ПЕРЕДУСІМ
–
Як ми можемо побороти корупцію у середній та вищій школі? Можливо, адаптувати
досвід Грузії у реформі правоохоронної системи зі значним підвищенням зарплат?
–
Не треба забувати, що Грузії спочатку дуже допоміг Захід, насамперед США.
Грузія на той момент не мала можливостей підвищувати зарплату всій поліції,
виходячи з власного рівня економіки. Але це – маленька країна. Україна –
велика, і нашої міліції дуже багато. Нам у такий спосіб не допоможуть.
Що
ж до адаптації цього досвіду – то тут є багато проблем, які виключають одна
одну. Наприклад, молодим у вчительській професії дуже часто немає місця. Молодь
хоче виживати й шукає заробітки, а вони в освітній галузі проблемні, тож серед
молодих людей дуже велика плинність кадрів. З іншого боку, якщо колектив
втрачає багато людей старшого віку, він позбувається професійності, бо старші
люди серйозно ставляться до своєї роботи. Тож одна проблема в тому, що в освіті
немає вільних місць для молоді, а інша – не можна втрачати досвідчені кадри, бо
якість колективу різко знижується.
До
речі, у нас багато педагогічних ВНЗ випускають фахівців, які не доходять до
галузі, бо галузь наша – непрестижна. Але водночас кожен із нас пам’ятає своїх
учителів усе життя – тобто, насправді це дуже престижно і люди це цінують.
Проте, якщо ми дивимося на зарплати педагогів, бачимо: вони не дають можливості
гідно жити з учительської праці.
Тому,
повторюся, будьякі реформи у середній освіті треба пов’язувати лише зі
збільшенням заробітної платні. Будьякі структурні зміни – збільшення чи
скорочення категорій, відкриття нових сучасних шкіл чи закриття старих, в яких
мало учнів, скорочення кількості вчителів чи відкриття шляху для молоді – усі
кроки повинні супроводжуватися підняттям зарплати. Інакше вони не мають сенсу.
–
Сьогодні сформувався склад конкурсної комісії з відбору виконавців державного
замовлення у 2014 році. Якими є особливості формування держзамовлення?
–
Я людина, яка багато радиться. Я розмовляв з багатьма людьми: давав доручення
своїм колегам з Департаменту вищої освіти, щоб вони готували пропозиції,
радився з ректорами і громадськими організаціями. Звичайно, повністю об’єктивну
конкурсну комісію неможливо скласти, тут завжди є певний суб’єктивізм. Але
головна вимога – щоб це були люди професійні, порядні і представляли певні
галузі.
За
яким принципом буде розподілятися держзамовлення? У першу чергу, враховуючи
результати незалежних рейтингів, які мають хорошу репутацію – це ТОП200,
«Компас», рейтинги журналів «Деньги» і «Кореспондент». Також ми не будемо підтримувати
неякісні університети. Наприклад, якщо в Києві 75 вишів викладають право, то,
очевидно, ми підтримаємо тільки ті, де його викладають якісно.
Важливий
принцип – регіональний. Трапляються ситуації, коли в районному центрі є велике
системоутворююче підприємство, що потребує фахівців специфічних професій, а
місцевий ВНЗ якраз їх готує. Такі заклади ми маємо підтримувати, щоб у
регіональному вимірі в нас була гармонія.
Але
головне спрямування – на якість. Якість – насамперед.
Спілкувався Максим Короденко, «Освіта України»