Сьогодні, 18 липня, Уряд схвалив два законопроекти. Перший – пропонує Верховній Раді внести зміни до Податкового кодексу, які дозволять профінансувати додаткові військові видатки. Другий – пропонує зміни до держбюджету для підвищення військових видатків, необхідних для продовження ефективного опору агресору.
Повномасштабна війна триває вже третій рік, і потреби в секторі безпеки та оборони зростають. Нині необхідно знайти додаткові 500,3 млрд грн для забезпечення критично важливих потреб.
Для фінансування опору агресору можемо розраховувати лише на власні ресурси, основними з яких є податки та внутрішні запозичення. Це дозволить забезпечити нашу безпеку та наблизити перемогу!
Пропонується найбільш м'який варіант фінансування додаткових військових потреб серед усіх можливих, який складається з двох частин:
1) Майже три чверті додаткової потреби на фінансування оборони пропонується забезпечити за рахунок внутрішніх запозичень, перевиконання діючих доходів держбюджету у тому числі за рахунок детінізації та економії по окремих видатках (361,6 млрд грн)
2) І лише одна чверть – за рахунок перегляду військового збору, акцизів та деякі інші заходи (138,7 млрд грн). Значна частина складових у цьому списку стосується лише тих, хто споживає зовсім необов’язкові у період воєнного часу дороговартісні імпортні товари.
За рахунок яких конкретних надходжень пропонується забезпечити три чверті додаткової потреби (361,6 млрд грн)?
Значна частина - це додаткові надходження від ОВДП на 220,1 млрд грн. Фінансування війни через внутрішні запозичення є загальносвітовою практикою, яка підтверджує свою ефективність. Вона дозволяє залучати необхідні ресурси для забезпечення національної безпеки, одночасно підтримуючи економічний розвиток і сприяючи зміцненню внутрішнього ринку.
Економія коштів з обслуговування державного боргу та виконання державою гарантійних зобов'язань за позичальників, що отримали кредити під державні гарантії за результатами 6 місяців зумовлена відхиленням фактичного курсу національної валюти по відношенню до іноземної на дату здійснення платежів від прогнозного курсу, фактичних індексу споживчих цін та облікової ставки Національного банку України у порівнянні із індексом споживчих цін та обліковою ставкою, що використовувались при складанні проекту бюджету, отримання субсидії від Європейської комісії для здійснення платежів з обслуговування кредитів, отриманих в рамках макрофінансової допомоги, та самостійним виконанням суб’єктами господарювання боргових зобов’язань за кредитами, отриманими під державну гарантію, що дає можливість спрямувати на військові потреби ще додатково 65,7 млрд грн.
За рахунок фактичного перевиконання доходів держбюджету у 1 півріччі 2024 року передбачається залучити 75,8 млрд грн, з яких:
За рахунок яких конкретних надходжень пропонується забезпечити одну чверть додаткової потреби (138,7 млрд грн)?
Перший етап поступового наближення ставок акцизів до мінімальних стандартів у ЄС дозволить забезпечити додатково + 16,9 млрд грн, зокрема перегляд акцизів з 1 вересня 2024 року на тютюн (+3,8 млрд грн) та пальне (+9,8 млрд грн). А також впровадження акцизного податку на солодкі напої (+3,3 млрд грн), який введений у переважній більшості країн світу.
Перегляд військового збору та деякі інші заходи дозволять мобілізувати на сектор безпеки та оборони ресурсів на + 121,8 млрд грн, з яких:
На які конкретні напрямки будуть спрямовані кошти?
Законопроектом передбачено збільшення видатків для органів сектору безпеки і оборони на 495,3 млрд грн. Зокрема, ці кошти будуть розподілені наступним чином:
Також передбачено виділення додаткових 4,5 млрд грн для резервного фонду на здійснення непередбачених та невідкладних видатків.
Збільшено видатки Міністерства реінтеграції тимчасово окупованих територій на 0,4 млрд грн для виплат допомоги військовополоненим. Міністерство юстиції отримає додаткові 0,1 млрд грн для забезпечення діяльності установ виконання покарань.
Таким чином, загальні видатки державного бюджету передбачено збільшити на 500,3 млрд грн.
Слід наголосити, що для отримання вище наведених додаткових ресурсів мають бути прийняті Верховною Радою відповідні зміни до податкового законодавства і підписані Президентом України.