• In English
  • Спроби перекласти відповідальність за зростання цін на електроенергію та фінансові проблеми Енергоатома на Міненерго – інформаційна диверсія
    Міністерство енергетики України, опубліковано 17 листопада 2020 року о 10:40

    Зростання цін на електроенергію для промисловості є недопустимим, як і спроби перекласти відповідальність за це на Міненерго.

    Так, у медіаполі вчергове з’явилася спроба звинуватити Міністерство енергетики у проблемах ціноутворення на ринку електричної енергії та роботи НАЕК «Енергоатом». Зокрема, в ситуативному зростанні ціни на одному із сегментів – ринку «на добу наперед», а також – в збитках  держпідприємства та зменшенні виробництва електроенергії атомними електростанціями. При цьому, традиційно посилаються на затверджений Міністерством ще навесні цього року прогнозний баланс електричної енергії.

    Міненерго вважає за необхідне остаточно прояснити ситуацію з цих питань.

    Жодного штучного заниження виробництва електроенергії атомними електростанціями не існує!

    Проблема полягає лише в тому, що «Енергоатомом» зірвано ремонтну кампанію, затверджену Міненерго ще в 2019 році. Як наслідок, 2, 4 та 5 енергоблоки Запорізької АЕС не змогли вчасно вийти з ремонтів.

    Передбачаючи таку ситуацію, Міненерго регулярно звертало увагу керівництва підприємства на неприпустимості затягування ремонтів та вимагало дотримуватись встановлених у графіку термінів. Проте, непрозорість тендерних процедур закупівлі необхідного для ремонтів обладнання (резервних дизельних електростанцій, які є критично важливою складовою безпеки функціонування атомних енергоблоків) спровокувала значну кількість оскаржень проведених закупівель та відміни торгів за рішенням суду чи Антимонопольного Комітету України. Водночас питання проведення ремонтів, вибору постачальника лежать виключно в компетенції самої компанії. А для перевірки законності проведених підприємством тендерних процедур існують відповідні контролюючі органи.

    Як наслідок, через затягнутість ремонтної кампанії та необхідність усунення зауважень Держатомрегулювання щодо якості їх виконання, три енергоблоки ЗАЕС сукупною потужністю 3000 МВт не були вчасно підключені до мережі (станом на сьогодні один з блоків із запізненням повернули в експлуатацію, ремонт на двох інших досі ще триває).

    Важливо зазначити, що Держатомрегулювання – це незалежний орган, на який не впливає жодна державна інституція, в тому числі й Міністерство енергетики. Держатомрегулювання несе виключну відповідальність за безпеку роботи атомних енергоблоків. Тому, виконання зауважень цього органу – це необхідна умова безпечного функціонування АЕС. Без цього запуск атомних енергоблоків у роботу – неможливий.

    Особливо цинічно виглядають звинувачення в бік Міненерго щодо штучного обмеження виробництва електроенергії АЕС на фоні тих масштабних заходів, які вживались і вживаються в.о. Міністра Ольгою Буславець для стабілізації фінансового стану стратегічного державного підприємства.

    Так, Міненерго і Кабінет Міністрів цього року забезпечили для «Енергоатома» безпрецедентну можливість вийти на ринок двосторонніх договорів і продавати на аукціонах близько 40% виробленої електроенергії! Змінено, за пропозицією самого ж «Енергоатома», модель ПСО, яка дозволила зменшити обсяги небалансів, покращити стан розрахунків та загалом – ситуацію на ринку електричної енергії.

    Лише після втручання в.о. Міністра і відповідного доручення ремонтної комісії при Міненерго «Енергоатомом» було доопрацьовано попередньо подані графіки ремонтної кампанії на 2021 рік, що дозволило підприємству збільшити свої планові показники виробництва електричної енергії на майже 3 млрд кВт/год. При цьому, в енергосистемі наявний резерв до подальшого збільшення обсягів виробництва АЕС ще на 1,2 млрд кВт/год, який підприємство поки не може використати через неоптимальне планування графіків ремонтів.

    Окрім якості планування та виконання ремонтної кампанії також мають місце недоліки в стратегії продажів електричної енергії. Так, за серпень-жовтень при обсязі відпуску електричної енергії 16.6 млрд кВт/год на аукціонах «Енергоатом» продав лише близько 3,3 млрд кВт/год, або менше 20%. При цьому, за середньозваженою ціною 1,12 грн кВт/год. Водночас, 2,7 млрд кВт/год, або понад 16% від відпуску були продані на балансуючому ринку лише за 0,88 грн кВт/год, що значно нижче, ніж ціна на ринку «на добу наперед».

    Разом з тим, чергові намагання звинуватити Міністерство в тому, що затверджений в квітні цього року прогнозний баланс «відключив» зазначені енергоблоки АЕС і призвів до зростання ціни на ринку  лише свідчать про нерозуміння ролі і місця цього документу в новій моделі ринку електричної енергії. Прогнозний баланс не вказує, якій генерації скільки виробляти електричної енергії в тому чи іншому місяці, а є основою для вирішення інших задач, пов’язаних із забезпеченням фізичної та паливної збалансованості функціонування об’єднаної енергосистеми України.

    В процесі своєї фінансово-господарської діяльності виробники визначають обсяги виробництва та ціну продажу на основі кон’юнктури ринку, яка формується на підставі балансу попиту та пропозиції з урахуванням вимог щодо забезпечення операційної безпеки функціонування ОЕС України, а не керуючись помісячними планами, які визначені Прогнозним балансом. Зокрема, в травні виробництво на АЕС на 11% перевищило визначені прогнозним балансом показники. У липні «атомка» виробила більше на 6% запланованого, у серпні – на 11%, у вересні та жовтні – на 10 та 14% відповідно. Водночас теплова генерація зменшила виробництво на 10% у липні, на 17% – у серпні, на 5% та 14% - у вересні і жовтні відповідно відносно прогнозних показників.

    Таким чином, за наявності технічної спроможності ОЕС України (з урахуванням вимог операційної безпеки та балансової надійності) прийняти додаткову базову потужність – навантаження атомних енергоблоків ДП НАЕК «Енергоатом», як найбільш конкурентного на ринку виробника електричної енергії, зростає безвідносно до затверджених в прогнозному балансі показників. При цьому, як було вже зазначено, Міненерго створює для цього всі передумови.

    Тому, спроби окремих політичних діячів та медіа звинуватити Міністерство енергетики у провалах керівництва НАЕК «Енергоатом» виглядають щонайменше непрофесійними, а як максимум – є спланованою інформаційною диверсією.