Сьогодні, 31 травня 2019 року, Міністр інфраструктури Володимир Омелян разом з головою ДП «Адміністрація морських портів України» Райвісом Вецкагансом та керуючим директором Міжнародної асоціації портів та гаваней Патріком Верховеном взяли участь у круглому столі «Розвиток портової промисловості: переговори практиків». Захід організовано Європейською Бізнес Асоціацією в рамках Українського портового форуму-2019 у м. Одеса.
Міністр інфраструктури відзначив, що портова галузь відіграє ключову роль у зростанні української економіки та є частиною транспортної системи ЄС: «Загальний дохід, сформований ринком послуг у морських портах України, за даними останньої звітності, становив щонайменше 1,7 млрд доларів США, що дорівнює 2 % внутрішнього валового продукту країни. Мені було особливо радісно, що минулого тижня під час Транспортного діалогу високого рівня Україна-ЄС Єврокомісія чітко зазначила, що інфраструктурний транспортний коридор ЄС з цього року завершується на східному кордоні України, а не на західному», – заявив Володимир Омелян.
Міністр інфраструктури підкреслив, що міністерством багато зроблено для забезпечення сталого розвитку портової галузі: «У 2018 році прийнято нову редакцію Морської доктрини України на період до 2030 року, надано на розгляд Уряду Стратегію розвитку морських портів України на період до 2038 року, утворено Морську адміністрацію та забезпечено її функціонування. Ми успішно пройшли аудит Міжнародної морської організації (IMO). Україна показала один із найкращих результатів серед країн Європи. Наразі ми працюємо над подальшою інтеграцією морських портів у міжнародну мережу TEN-T як шляхом забезпечення реалізації умов Угоди про Асоціацію, а далі єдине морське вікно, транзитні маршрути, safe sea net та інше».
Міністр повідомив, що у 2019 році Адміністрація морських портів України планує завершити виконання власних зобов’язань за п'ятьма великими інфраструктурними проектами у п'яти портах. Загальна сума інвестицій АМПУ та бізнесу за весь період їх реалізації має скласти понад 16 млрд грн. Понад 3,5 млрд грн інвестовано АМПУ в розвиток портової інфраструктури: з 2015 року інвестиції збільшилися у 3,3 раза. Понад 100 млн доларів інвестовано АМПУ в розвиток портів за 2 останні роки. Без малого мільярд доларів – $ 926,65 млн – саме стільки портова галузь України залучить у найближчі кілька років. Найбільша частка цієї суми – проекти державно-приватного партнерства. 30 проектів на більш як один мільярд доларів. Саме стільки сьогодні налічує Інвестиційний портфель АМПУ і бізнесу в портах.
Міністр інфраструктури зазначив, що результатом роботи Міністерства та Адміністрації морських портів є стабільне зростання позицій українських портів в рейтингу глобальної конкурентоспроможності Світового економічного форуму +16 пунктів в 2018 році, який вивів українські порти на 77-ме місце.
Володимир Омелян наголосив на важливості європейської інтеграції транспортної системи України: «Відповідно до опублікованих Єврокомісією у листопаді 2018 року карт транспортних коридорів мережі TEN-T, що розповсюджуються на території країн Східного партнерства, в тому числі і на Україну, вітчизняна транспортна мережа стає частиною стратегічних транспортно-логістичних коридорів ЄС й братиме активну участь в розвитку транспортного коридору у сполученні Європа – Азія. На даний момент ми зосереджуємо свої зусилля на підготовці інвестиційних проектів, включених до Індикативного інвестиційного плану TEN-T. Зокрема, до даного плану включено 9 стратегічних проектів морської галузі на загальну суму 873 млн євро, зокрема 5 проектів щодо реконструкції причалів, проведення днопоглиблювальних робіт у портах «Південний» та «Чорноморськ».
«У той же час портова галузь пілотна для абсолютно нового інструмента залучення інвестицій – концесії, і ми будемо підтримувати їх для залучення світових операторів і досконалих технологій. На сьогодні портова галузь стоїть перед викликом впровадження такої моделі господарювання. Так, зокрема, в рамках вимог діючого Закону України «Про концесії», вживаються заходи із формування конкурсної комісії для визначення концесіонера для державного майна ДП «Херсонський морський торговельний порт» та ДП «Стивідорна компанія «Ольвія», а також заходи щодо ініціювання концесійних проектів у морських портах «Південний» та «Чорноморськ». Реалізація концесійних проектів також передбачена Індикативним інвестиційним планом TEN-T», – заявив Володимир Омелян.
Міністр запевнив, що Міністерство і надалі продовжуватиме розвиток портової галузі України.
«Наша мета, щоб українські порти не конкурували між собою, а конкурували з європейськими та світовими портами. Це досяжно. Сьогодні на зустрічах я почув, що інвестори хочуть і готові працювати в Україні. Інвестори розуміють, що інфраструктурні проекти тривають десять, двадцять років, за цей час змінюється багато президентів та урядів, але якщо сьогодні Уряд спільно з Парламентом і Президентом запровадить прозору і ефективну модель співпраці держави і бізнесу, такі проекти точно будуть успішні», – підсумував Володимир Омелян.