• In English
  • Олександр Кубраков: Маємо чіткий план для посилення та закріплення результатів реформи децентралізації

    Концепція реформи місцевого самоврядування в Україні була прийнята Урядом 1 квітня 2014 року. За цей час було створено 1 469 тергромад замість майже 11 тисяч сільських, селищних та міських рад, відповідно 136 районів – замість 490. Від центральної влади були передані відповідні повноваження та ресурси для їх реалізації.

    «Децентралізаційна реформа базова для інших секторальних реформ, зокрема освітньої чи медичної.

    Розширені повноваження та фінансові ресурси під управлінням обраних представників громади відкрили значні можливості та внутрішні резерви для розвитку територій. І навіть під час воєнного стану тергромади залишились надійним фундаментом, на який держава спирається у своїй роботі.

    Тому ніхто не планує зупиняти чи «повертати назад» реформу. Навпаки наша команда спільно з всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування та експертним середовищем розробила Дорожню карту реформи децентралізації – чіткий план для продовження та закріплення результатів реформи до 2027 року.

    Впевнений, що спільними зусиллями законодавчої, виконавчої гілок влади, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, проектів і програм міжнародної технічної допомоги нам вдасться реалізувати найбільш амбітну реформу – реформу місцевого самоврядування та територіальної організації влади», — сказав Віце-прем’єр-міністр з відновлення України — Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков.

    Основні завдання, які мають бути вирішені відповідно до Плану заходів з реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на 2024-2027 роки:

    Врегулювання окремих питань адміністративно-територіального устрою. Це потрібно для визначення порядку, підстав та критеріїв формування територіальних громад та визначення їх адміністративних центрів.

    Налагодження взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування, зокрема в питаннях забезпечення законності у діяльності органів місцевого самоврядування. Європейські країни, які успішно реалізували реформу децентралізації, мають врегульовану систему адміністративного нагляду за законністю рішень (діяльності) органів місцевого самоврядування. Про необхідність такого нагляду говорить і Європейська Хартія місцевого самоврядування. За висновками Ради Європи, Україна – це одна із небагатьох європейських країн, яка не врегулювала систему нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування на законодавчому рівні.

    Розмежування повноважень органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади за принципом субсидіарності.

    Створення правових основ для функціонування місцевих державних адміністрацій префектурного типу, до внесення відповідних змін до Конституції України і запровадження інституту префекта.

    В рамках реформи децентралізації, паралельно з розробкою нормативно-правової бази, команда Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури розробляє та впроваджує цифрові інструменти:

    Єдина Геоінформаційна система (ГІС) для моніторингу та оцінювання розвитку регіонів і територіальних громад, яка включає в себе показники соціально-економічного розвитку.

    Екосистема підзвітного управління відбудовою DREAM. Система є “єдиним вікном” для впровадження і відстежування проектів відновлення в усіх громадах і регіонах.

    Єдиний державний реєстр актів органів місцевого самоврядування. Це забезпечує відкритість, підзвітність органів місцевого самоврядування (ОМС) та спрощує взаємодію ОМС та територіальної громади.

    Єдиний державний реєстр комунального майна, що сприятиме прозорості та відкритості органів місцевого самоврядування та дозволить ефективно використовувати та вести облік комунального майна.

    Адже децентралізаційна реформа – це перш за все наближення та покращення якості послуг для людей та надання можливості громаді самостійно визначати пріоритети розвитку.