• In English
  • Місяць затримки розгляду урядового законопроекту щодо зниження «зеленого» тарифу обійдеться українцям майже в 1 млрд грн, – Ольга Буславець
    Міністерство енергетики України, опубліковано 15 липня 2020 року о 11:38

    Подальша затримка розгляду урядового законопроекту «Про удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії» №3658 призведе до того, що високі «зелені» тарифи і далі лишатимуться чинними, а борги перед виробниками з ВДЕ – зростатимуть. Через місячну затримку з прийняттям законопроекту споживачі вже будуть вимушені переплатити по завищеному «зеленому» тарифу більше ніж 900 млн грн.

    На цьому наголосила в.о. Міністра енергетики Ольга Буславець.

    «Через неприйняття закону високі «зелені» тарифи досі діють, тому борг перед виробниками ВДЕ зростає щодня. Місяць затримки із прийняттям закону призведе до того, що споживачі вже будуть вимушені переплатити по завищеному «зеленому» тарифу більше ніж 900 млн грн», – заявила Ольга Буславець.

    Окрім наростання боргів перед виробниками «зеленої» електроенергії, затягування розгляду законопроекту несе низку ризиків.

    Умовами Меморандуму передбачається прийняття закону до 1 серпня поточного року. Інакше досягнуті компромісні домовленості втратять свою силу. Як наслідок, продовжиться стрімке зростання заборгованості перед виробниками ВДЕ, що призведе до банкрутства підприємств та масових судових позовів до ДП «Гарантований покупець» та держави в цілому. Це завдасть удару по іміджу України та призведе до втрати підтримки інвесторів і міжнародних фінансових інституцій. Постане потреба в проведенні нових переговорів з учасниками ринку без жодної гарантії їх успішного завершення, оскільки довіру інвесторів буде втрачено.

    Оновлений тариф на передачу електроенергії у розмірі 24 коп/кВт·год., який набуває чинності з серпня 2020 року, вже враховує норми урядового законопроекту 3658 щодо зниження «зеленого» тарифу, а також залучення на пільгових умовах кредитних коштів міжнародних фінансових інституцій для погашення наявної заборгованості НЕК «Укренерго». Якщо проект закону вчасно прийнято не буде, вигідні умови кредитування ЄБРР стануть недоступними, і тариф на передачу обґрунтовано має зрости більш ніж в два рази.

    «Сьогодні наша співпраця з ЄБРР та іншими міжнародними фінансовими інституціями передбачає вигідні умови надання кредитів – під 1-2%, з можливістю відтермінування оплати на рік. Це близько 9 млрд грн, якими можна збалансувати дефіцит коштів на ринку, не підвищуючи тарифів. Якщо закон не буде прийнято, про ці кредити ми можемо взагалі забути. У такому разі тариф на передачу зростатиме, а це негативно відобразиться на вартості електричної енергії для промисловості, сфери ЖКГ, а отже – на вартості товарів та послуг для населення», – пояснила очільниця Міністерства.

    Порушення чи спотворення досягнутих домовленостей та напрацювань Міністерства щодо нової конкурентної моделі підтримки призведе до нівелювання системи «зелених» аукціонів, які заплановано розпочати вже в цьому році. Крім того, через втрату довіри учасників ринку неможливо буде залучити інвесторів до участі у конкурсах на будівництво нових балансуючих потужностей, які вкрай необхідні енергосистемі.

    Зараз розгляд законопроекту, який визначений Президентом України як невідкладний, затягується, зокрема, через велику кількість поправок від народних депутатів.

    «Кількість поданих народними депутатами правок до законопроекту 3658 – вимірюється сотнями. Більшість з них розбалансовують документ і нівелюють досягнуті домовленості та професійні напрацювання Міністерства. Це стосується як ініціатив щодо додаткового зниження «зелених» тарифів понад визначені в Меморандумі показники, так і пропозицій меншого урізання тарифу чи подовження терміну його дії ще на 2 роки. Така пролонгація «зеленого» тарифу збільшує загальну переплату споживачів приблизно на 1 млрд євро за кожен додатковий рік», - зазначила в.о. Міністра.

    Міненерго закликає народних депутатів України терміново розглянути та прийняти проект Закону № 3658 з урахуванням вимог Меморандуму та усіх запропонованих Міністерством пропозицій щодо удосконалення аукціонної моделі підтримки.

    Нагадаємо, положення урядового законопроекту № 3658, який визнано Президентом України як невідкладний, реалізують компромісні домовленості з інвесторами в галузь ВДЕ відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння, що був укладений Урядом в результаті тривалих та складних переговорів.

    Прийняття законопроекту у запропонованій Міненерго редакції дозволить знизити «зелені» тарифи та зменшити, таким чином, обсяг виплат на близько 6,4 млрд грн щороку, посилити відповідальність за створені небаланси, удосконалити аукціонну модель підтримки, зробивши її більш гнучкою, адаптивною та ефективною.

    Відповідно до досягнутих Міненерго домовленостей, законопроект не передбачає подовження строку дії «зеленого» тарифу, що у підсумку призведе до зменшення загального обсягу виплат на понад два мільярди євро.

    Законопроект не накладає додаткових зобов’язань на державу чи споживачів, адже відповідальність зі сторони держави фактично полягатиме у належному виконанні чинного законодавства, зокрема – вчасній оплаті за вироблену «зелену» електроенергію, погашенні накопиченої заборгованості, незмінності подальших умов підтримки.

    Оскільки проект Закону № 3658 реалізує положення укладеного Меморандуму в частині добровільної реструктуризації, зниження на пропонованих умовах «зеленого» тарифу не матиме значного негативного впливу на інвестиційний клімат та міжнародний імідж України. Таким чином, державою буде досягнута мета щодо зниження фінансового навантаження на ринок електричної енергії та, водночас, зменшено ризик судових позовів і арбітражів.

    Прийняття законопроекту № 3658 у редакції Міненерго є необхідним кроком для вирішення нагальних економічних і технічних викликів у галузі відновлюваної енергетики України.