Одне із важливих завдань України як суверенної держави –
перешкоджати штучній фрагментації свого суспільства. Про це заявила Міністр
освіти і науки України Лілія Гриневич під час зустрічі з депутатами
Європейського парламенту від групи Європейської народної партії сьогодні, 7
листопада, у Брюсселі.
«Ми серйозно стурбовані ситуацією в районах компактного
проживання національних меншин. Там діти ростуть в закритому мовному
середовищі, де державна мова використовується дуже рідко. Згідно з нашими офіційними
даними, 55% школярів зі шкіл у румунських громадах та 62% школярів зі шкіл в
угорських громадах не подолали поріг склав/не склав із зовнішнього незалежного
оцінювання з української мови. Це серйозна перешкода для освіти та професійної
кар'єри в Україні. Нездатність використовувати державну мову також позбавляє
дітей можливості отримати роботу на державній службі, в органах місцевого
самоврядування, зайняти найвищі посади в країні. Усе це призводить до
фрагментації українського суспільства, що є неприйнятною», – пояснила Лілія
Гриневич.
Вона також підкреслила, що мовна стаття Закону «Про освіту»
повністю відповідає практикам країн Європейського Союзу, а також не порушує ні
українське законодавство, ні міжнародні домовленості з іншими країнами.
«Рекомендоване співвідношення державної та материнської мови
при навчанні дітей зі шкіл нацменшин на різних рівнях буде визначено в Законі
«Про загальну середню освіту». Мета статті 7 – приведення дітей, що належать до
національних меншин, до певного рівня володіння державною мовою. Стаття
враховує особливості мовних груп та мовного середовища національних меншин в
Україні, дає можливість запровадити різні моделі для різних національних
меншин. Також я хочу усунути страхи та розвіяти міфи, які поширюються деякими
нашими зарубіжними партнерами. По-перше, ми не будемо забороняти будь-які мови
національних меншин у національному освітньому середовищі. Ми прагнемо зберегти
право на навчання рідною мовою та її вивчення. Але це не робитиметься на шкоду
державній мові. По-друге, жодна школа не буде закрита. Ми також не закриємо
факультети в університетах. По-третє, вчителі не будуть звільнені. Навпаки –
держава збільшить фінансування для підвищення їхньої кваліфікації, щоб вони
могли використовувати двомовний підхід та використовувати двомовні глосарії.
Відповідні кошти вже закладено в бюджет України на 2018 рік», – повідомила
Міністр.
Основні питання депутатів ЄП були спрямовані на хід
перемовин щодо імплементації статті 7 нового Закону «Про освіту» з
представниками національних меншин в Україні.
Лілія Гриневич відзначила, що консультації ведуться постійно
і досить продуктивно, а також додала, що основний виклик зараз – підготувати
нові програми, підручники та перепідготувати вчителів для цих шкіл з метою
підвищення знань з української мови.
Депутат Європарламенту від Чехії підтримав Закон «Про
освіту». Він зазначив, що напади на Україну з приводу мовної статті є частиною
гібридної війни Росії.
Депутат від Румунії додав, що Україна мала б проводити
консультації до прийняття Закону. На це було зазначено, що проводились широкі
консультації з представниками національних меншин в Україні – єдиною
зацікавленою стороною, перед якою Україна відповідає як перед своїми
громадянами. Однак редакція статті була дещо змінена під час розгляду Закону в
Верховній Раді у день прийняття документу, що повністю відповідає діючому
регламенту ВРУ.
Також сьогодні за сніданком Лілія Гриневич зустрілася з
послами держав-членів ЄС при КОРЕПЕР (Комітет постійних представників), яким
теж пояснила всі тонкощі мовного питання у Законі «Про освіту».
Комітет постійних представників або КОРЕПЕР (Coreper, акронім від назви комітету французькою) – впливове
об'єднання глав (послів) і членів постійних представництв країн Європейського
Союзу в Брюсселі. Готує засідання Ради міністрів: веде переговори щодо порядку
денного Ради (пропозиції та проекти рішень готує Європейська Комісія) і
попередньо розглядає питання, чимало з яких Рада лише формально ухвалює. Він є
водночас і форумом для діалогу (між самими представниками і між ними та
національними урядами їхніх країн), і органом політичного контролю (керує
роботою експертних груп і наглядає за їхньою діяльністю). Комітет фактично
розділений на два: КОРЕПЕР I, до складу якого входять заступники постійних
представників, та КОРЕПЕР II, який складається з глав постійних представництв.
Ефективність засідань Ради залежить від рівня роботи Комітету.
Нагадуємо, що вчора, 6 листопада, Лілія Гриневич виступила
перед послами країн-членів НАТО, зазначивши, що «Україна – європейська країна,
яка готова до цивілізованого діалогу щодо імплементації ст.7 Закону «Про
освіту», однак головна ідея статті повинна бути збережена: кожна українська
дитина має володіти державною мовою – це наша межа компромісу».