Сьогодні, 23
листопада 2016 року, оприлюднено проміжний звіт за результатами опитування в
рамках спільної ініціативи руху EdCamp в Україні і
Міністерства освіти і науки України з дебюрократизації
шкільної діяльності «Діти і папери: як досягти балансу у школі?», http://mon.edcamp.org.ua.
«Водночас скасувати
весь документообіг, як пропонують деякі учасники опитування, ми звісно не зможемо.
Але це дослідження показало нам пріоритети в напрямку дебюрократизації
системи загальної середньої освіти, над якими ми працюватимемо найближчим
часом» - пообіцяла Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
На момент
закінчення в опитуванні взяло участь 6 тис. 399 учителів та 2 тис. 282
адміністратори освіти. І ось 5 цікавих фактів з проміжного звіту:
- скорочений
робочий день вчителя «півдня і дома» – виявився міфом. Згідно з опитуванням
реально учителі, у середньому, працюють 66 годин на тиждень (з яких на ведення
документації йде 7), а адміністрація – 76 (із них на «папери» витрачається 12
годин);
- кількість справ,
яку, в середньому, налічує номенклатура сучасної української школи – 72. І, на
думку опитаних, майже половина з них – 34 – є зайвими;
- 70% опитаних
педагогів підтримали скасування без додаткового доопрацювання «Обліку дітей
шкільного віку за територією обслуговування навчального закладу»; 62% осіб з
адміністрацій підтримали таку ж процедуру з «Планами та звітами з проведення
виховних та предметних заходів»;
- старшим за 50
років освітянам притаманна більша віра у силу владної вертикалі, молоді ж
освітяни значно більше вірять у місцеві, обласні органи влади і шкільні
адміністрації як у реальних агентів змін з розвантаження;
- для друку всієї
необхідної документації в школах України за рік витрачається понад 60 мільйонів
гривень.
За словами
натхненника руху EdCamp в Україні, голови підкомітету
загальносередньої освіти Громадської ради МОН
Олександра Елькіна, це дослідження мало на меті
знайти відповіді на три ключові запитання:
- які саме папери
найбільше заважають педагогу й адміністратору школи?
- як змінити
ситуацію?
- від кого
залежатимуть зміни?
«Наступний крок –
це напрацювання конкретних пропозицій. Значна частина рішень щодо звітної
документації приймається на місцевих рівнях, і не все залежить у цьому плані
від МОН. Тож варто супроводжувати імплементацію напрацювань робочої групи у
пілотних регіонах, щоб потім масштабувати досвід на всю Україну. Уже є
попередні домовленості щодо пілотування з Департаментами освіти Харківської і
Львівської областей» - наголосив він.
Які рішення
пропонують педагоги та адміністратори освіти щодо кожного конкретного
документу? На що педагоги хочуть витрачати вільний час? Скільки ж дерев
потрібно, щоб забезпечити документообіг у всіх школах України?
Знайти відповіді на
ці та інші запитання, дізнатися більше про результати опитування «Діти і
папери» можна за посиланням на проміжний звіт http://bit.ly/childrenandpapers
Узяти участь у
публічному обговоренні результатів опитування можна до 1 грудня 2016
року на онлайн-толоці EdCamp
Ukraine за посиланням http://aka.ms/edcampukraine.