- Давно не було таких бурхливих дискусій навколо
кошторису держави, як на цей 2015 рік. На Вашу думку,
що в ньому є прогресивного, і чому критики називають його антисоціальним, Ви
розумієте?
- Так, розумію. Очевидно, це
дуже важкий рік для країни. І бюджет не є ні реформістським, ні жорстоким,
бюджет, який представляє, що країна зараз на війні. Це, на жаль, бюджет країни
у війні. Я маю на увазі, що ми таки змогли у цьому бюджеті профінансувати
національну безпеку і правоохоронні організації нашої країни в тих рамках, які
нам потрібні. Понад 5% ВВП вкладені у безпеку України. На мою думку, це дуже
великі виклики і дуже великі успіхи цього бюджету. По-друге, якщо говорити про
позитиви – це децентралізація. Це Бюджетний кодекс, який було прийнято до
прийняття бюджету, він втілює справжню децентралізацію. Обговорень багато є,
дуже багато політичних там питань. Фіскальна, фінансова децентралізація – вона
реальна. Ми передали додаткові кошти на рівень місцевих бюджетів, ми передали
авторитет їм вирішувати, як з цими коштами визначитися, як ділити їх на їхні
громади. Вони ближче до громади, і це тепер в їхніх роках.
- Хотілося б докладніше
зрозуміти, наскільки вона справжня ця децентралізація? Ви впевнені, що з
місцевих бюджетів зможуть платити і вчителям, і лікарям? Київ все таки передає
якісь кошти на місця чи вони мають орієнтуватися тільки на те, що заробили у
себе вдома?
- Якщо загально говорити про
систему, то дійсно надано в цьому році до 45 млрд. грн. додаткових ресурсів –
це частина нових податків плюс нова система трансфертів. тобто реально ми
передбачаємо, що в цьому році вже дасть місцевим бюджетам додаткові ресурси.
- Чи не збідніють самі люди на
місцях: ті ж самі лікарі, вчителі? Чи матимуть вони нормальну оплату?
- Тут я не очікую, що буду
будь-які зміни, бо зарплати не вирішуються на рівні бюджету, вирішується,
скільки надати лікарні, скільки школам, які дороги будувати, де покращити стан
будинків, де і як використовувати ці кошти, але я не думаю, що у будь-якому
селищі чи на міському рівні влада буде готова зменшити, наприклад, зарплати.
- Крім думки про те, як взагалі
зберегти роботу, дуже багатьох непокоїть зараз, які нові податки будуть платити
зараз звичайні українці в новому році і наскільки ці податки справедливі?
- Спершу я хочу сказати, що ми
скоротили кількість податків наполовину:
від 22 різних зборів та податків до 11. Нові податки є і вони більше
сформовані,щоб оподаткувати заможних. Я маю на увазі, що дійсно в цьому році ми
збільшили наші видатки і були змушені побудувати дохідну частину, але ми доходи
не побудували на рядового українського громадянина. ми створили нові податки,
наприклад, на розкішні машини, на ювелірні вироби і вирівняли податок на
пасивні доходи. В більшості це не
стосується 95-75% населення.
- Проблема зараз насправді в
тому, що в країні дуже багато людей з низьким рівнем доходів. На цьому тлі
справді пільги скоротилися, тарифи зросли. Чи можна докладніше, чи є у вас
якийсь механізм для підтримки людей із малими доходами?
- Зараз великі частини пільг
залишилися на місці. Я маю на увазі, що ми не змінили на сьогоднішній день
радянський підхід до пільг. Ми не зробили повністю ту реформу, яку я очікую ми
будемо робити в майбутньому, щоб зосередити всі наші ресурси (скільки в нас є
ресурсів) якраз на тих малозабезпечених,щоб не розтягнути, не розкидати ті
ресурси, які в нас є, всім.
- А куди їх зараз розкидають?
- Зараз на прикладі я поясню, і
це не змінена норма. Обіди в школі. Було дуже багато галасу, що Уряд хотів
забрати. Я, наприклад, бачу, що ті субсидії, які зараз надаються, розтринькані.
Я маю на увазі з тієї точки, що ми, наприклад, надаємо якусь суму на одну
дитину в школі, і ми таким чином не даємо досить, щоб надати дитині той обід,
який їй потрібен, і ми надаємо деяким, яким не потрібні ці дотації. Нам
потрібно конкретним категоріям або малозабезпеченим дати більшу суму і не всім
однакову суму. Дуже багато дітей не їдять цей обід, їхні батьки все одно їм
дають, а ми платимо. Не краще було б дати 8 грн. дитині, замість 4 грн. кожній
дитині.
- Який курс долара закладений у
бюджет? Ніхто точно його не називає. Ви нам скажете?
- Прем'єр-Міністр назвав 17
дол. закладених у бюджет на 2015 рік.
- Ви думаєте, вдасться втримати
такий курс?
- Я думаю, ми всі будемо
працювати, щоб це здійснити.
- А яка на разі дірка в бюджеті
взагалі, і чи загрожує насправді Україні дефолт, про який говорять?
Золотовалютних резервів залишилося 7,5 млрд., що власне для країни мізер. І при
цьому Росія хоче дострокового погашення боргу у 3 млрд. дол. Що будете робити у
цій ситуації?
- Взагалі бюджет дефіциту у
цьому році менший, ніж у минулому, - 65 млрд. грн. Він представляє 3,7-3,9% від
ВВП. Дефіцит додатковий НАК «Нафтогазу», який в тому році перевищував 110 млрд.,
у цьому році враховано 31,5. тобто іде зменшення всіх цих дефіцитів взагалі.
Питання наших зовнішніх зобов’язань – до сьогоднішнього дня Україна платить усі
свої зобов’язання. Ми надіємося, і ми мусимо мати, бо на сьогоднішній день
ситуація дійсно дуже складна, те що Ви говорили: після війни, після незаконної
анексії Криму, після того, що 20% економіки забрали під час цієї війни від нас
і після того, як ми змушені були платити за цю війну. Тому що ми на
сьогоднішній день далі надаємо світло, газ, тепло, і вони не платять на
окупованих територіях. Тут ідеться в цілому за сезон про близько 1 млрд. дол.
Тобто ціна війни фінансова страшна. Очевидно, ціна людська набагато гірша. Але
країна зараз чекає на те, щоб домовлятися зі своїми партнерами, довести їм, що
наші реформи, які почалися 2014 році і продовжуються цьому році, що вони
реальні, що вони зможуть стабілізувати країну, щоб ми могли сказати і нашим
громадянам, і нашим партнерам, що ситуація міняється. Ми зробимо все, щоб її
поміняти. І з фінансовою підтримкою наших партнерів, я впевнена і щодо
зовнішніх боргів ми впораємося.
- А можна докладніше про фінансову підтримку?
Оскільки Місія МВФ подовжила свою роботу до 29 січня. Нові грошові транші не
надходять, і судячи з усього, переговори ідуть складно. Ви можете розказати, що
власне є перепоною і назвати дату, коли ми можемо реально отримати черговий
транш від МВФ?
- Я дату не можу назвати, тому
що ми дійсно в дуже складних переговорах. Вони складні, тому що світ, очевидно,
хотів би бачити, що ми зменшили наші витрати, особливо соціальні, більше, ніж
все те, що веж зроблено. Вони хотіли б бачити, наприклад, підняття комунальних
тарифів . Ми також цього хочемо з точки зору, що це економічно правильний
підхід, і краще нам всім профінансувати адресну підтримку тим членам нашого
суспільства, ким це насправді потрібно, замість профінансувати НАК «Нафтогаз».
Що ще МВФ хотів би бачити? Я думаю, що вони хотіли б бачити, що антикорупційні
дії, які ми вже розпочали, Бюро, яке вже розпочало свою діяльність, що вони не
тільки на документах, що вони не тільки визначають своїх керівників, а що вони
діють.
- Чи можна сказати про те, що ми отримаємо
транш від МВФ, коли будуть гучні звільнення, пов’язані з боротьбою з корупцією?
Це стане для них сигналом?
- Це одна частина того, що вони
очікують, але вона не єдина. Це в комплексі вони хочуть бачити структурні
реформи, що ми в змозі залишити за спиною цю історію незакінчених реформ,
корупції, бюрократії. Я думаю, що не тільки наші партнери хочуть це бачити, а й
український народ. Скільки людей віддали свої життя за цей вибір!
- Коли нам чекати кращих часів для України?
Скільки нам ще йти з затягнутими пасками до виходу з тунелю? Рік, два десять?
Як ви відчуваєте?
- Один рік точно. Але я думаю,
якщо ми стабілізуємо, зупинимо спад в цьому році, якщо ми будемо в цьому
успішні, то в 2016-му вже можна очікувати початок зростання. Це те, до чого я
прагну.
- Дякую, пані Наталю, удачі Вам
і всім нам!