• In English
  • МОЗ вважає ризикованим передавати державні закупівлі до інших відомств
    опубліковано 20 жовтня 2014 року о 12:54

    На сьогодні система централізованих державних закупівель МОЗ України набирає обертів. Практично 64% закупівель (1,4 млрд. грн.) від річного плану фінансування добігають завершення процесу.

    З жовтня 2014 року в Міністерстві забезпечено умови для якомога швидшого проведення державних закупівель і укладання договорів закупівлі. Так, протягом першої декади жовтня завдяки наполегливій роботі було забезпечено укладання договорів на понад півмільярда гривень, що складає 26% від річного плану закупівель.

    Сьогодні, завдяки підвищенню керованості системою закупівель, надано суттєвий поштовх у забезпеченні здійснення усіх конкурсних торгів.

    Так, враховуючи необхідність дотримання законодавчо встановлених строків проведення державних закупівель до кінця жовтня очікується розкриття пропозицій учасників торгів на 833,9 млн. грн. (38,6% від річного плану). За цими розкриттями договори будуть укладені максимум протягом першого тижня листопада.

    Таким чином МОЗ України, дотримуючись чинного законодавства щодо строків проведення тендерних процедур конкурсних закупівель, до 10 листопада передбачає до закупленого обсягу 568,3 млн. грн. (26,3% від річного плану закупівель) додати закупівлі ще на 1 021,1 млн. грн. (47,3% від річного плану), а також закупівлі, які затримуються через рішення АМКУ у 501,3 млн. грн. передбачається завершити до 15 листопада поточного року. Тобто, враховуючи стан справ із державними закупівлями на сьогодні, МОЗ України докладе максимум зусиль, щоб завершити усі закупівлі поточного року до середини листопада.

    Незважаючи на суттєві зрушення в проведенні процесу державних закупівель у МОЗ України, окремі експерти та громадські організації наполягають на підключенні до централізованих державних закупівель лікарських засобів Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

    Свого часу у Міністерства з надзвичайних ситуацій України був досвід закупівель медикаментів у 2011 році. Тоді, при критичній ситуації із забезпеченням факторами згортання крові, Кабінетом Міністрів України було виділено додаткове фінансування у розмірі 50,0 млн. грн. для МНС України на забезпечення медикаментами хворих на гемофілію.

    Однак, слід констатувати, що на сьогодні переведення бюджетного фінансування МОЗ України на ДСНС є неможливим та недоцільним з наступних причин:

    По-перше. Бюджетні перепрофілювання розпорядників коштів потребують змін до законодавства України та нормативних актів.

    Законодавчі ініціативи щодо змін про перерозподіл коштів Міністерство фінансів України повинно надати до Кабінету Міністрів України, відповідно таке подання повинно бути узгоджено з головним розпорядником коштів, тобто МОЗ України. Проте на сьогодні таких заходів ще не здійснювалося.

    У подальшому такі зміни повинні узгоджуватися з профільними комітетами Верховної Ради України. За умов погодження такий законопроект подається на розгляд та приймається Верховної Радою України.

    Відповідно до розкладу пленарних засідань ВРУ, найближче планується на 20 жовтня 2014 року, на яке не заплановано розгляд змін до ЗУ «Про державний бюджет Україні на 2014 рік», оскільки вони не подавалися.

    У той же час 26 жовтня відбудуться позачергові вибори народних депутатів України, а наступне пленарне засідання очікуємо не раніше місяця.

    Таким чином бюджетні зміни можливі не раніше другої половини листопада.

    Слід врахувати, що новий розпорядник коштів ДСНС зобов’язаний буде затвердити постановою КМУ порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров'я.

    Як результат таких законодавчих ініціатив, організувати закупівлі стане можливим лише наприкінці 2014 року, тобто на завершенні бюджетного року, коли поставка товару та оплата повинні бути здійснені.

    По-друге. Закупівля за процедурою у одного учасника, за якою передбачаються закупівлі ДСНС будуть проходити в умовах обмеженої конкуренції, на неконкурентній і дискримінаційній основі, що призведе до потенційної закупівлі неякісних, здебільшого генеричних препаратів за завищеними цінами.

    По-третє. У Державної служби відсутня необхідна матеріально-технічна база для належної системи логістики, яка включає поставку, приймання, моніторинг контролю якості ліків, дотримання умов температурного режиму «холодового ланцюга» на всіх етапах забезпечення.

    У той же час забезпечення ліками «в оперативному режимі» МНС України у 2011 році «розтягнулося» майже на 6 місяців і стало можливим до отримання та розвезення лише силами та ресурсами МОЗ України, шляхом залучення підпорядкованого державного підприємства.

    Тому МОЗ України вважає ризикованим передавати державні закупівлі до інших відомств.