• In English
  • Вступна частина засідання Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2014 року
    опубліковано 10 жовтня 2014 року о 16:15

    ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні колеги!

    Верховна Рада України прийняла Закон України "Про очищення влади". Вчора Президент підписав закон. Ми очікуємо на публікацію цього закону Адміністрацією. І, відповідно до даного закону, в країні повинно пройти повне очищення всієї вертикалі влади, починаючи з виконавчої влади, правоохоронної системи, Служби безпеки, прокуратури і судів і закінчуючи тим, що зараз у країні вводиться новий порядок призначення на керівні посади, особлива процедура перевірки, звірки майнового стану і всіх даних біографії, хто, де й як працював.

    Я вважаю, що це один з ключових законів для України, тому що якість державної влади і некорумпованість державної влади є запорукою до реального проведення змін і реформ у країні.

    Тому я би просив Міністра юстиції України (Мін’юст - орган, який, відповідно до закону, визначений ключовим у проведенні очищення влади і люстрації, і саме на Мін’юст покладено відповідальність за проведення як очищення влади, так і забезпечення процедур перевірок) проінформувати про те, яким чином виконуватиметься закон, які будуть перші рішення Уряду з цього питання, і загальну тривалість люстрації, підстави для проведення очищення влади.

     

    ПЕТРЕНКО П.Д. – Вчора був підписаний Президентом України закон. Згідно з Конституцією цей закон набуває чинності на наступний день після його публікації, яка повинна бути здійснена Адміністрацією Президента України.

    Хочу сказати, що згідно з цим законом український Уряд, Мін’юст підготували всі необхідні процедурні рішення, які ми будемо сьогодні приймати, для того, щоб він з першого дня набуття чинності почав працювати.

    У 2014 році Україна стала однією з найбільш корумпованих країн Європи і посіла 144-те місце зі 177 країн у рейтингу корупції у світі. Нашими сусідами стали Камерун, Нігерія, Папуа-Нова Гвінея.

    Однією з таких причин була фактично масова корупція у найвищих керівних органах державної влади. Країна, на жаль, не пройшла процес люстрації, як то зробили наші країни Східної Європи, які фактично протягом 25-ти років проходили через процедуру люстрації і очищували державний апарат від представників радянського режиму і спецслужб.

    Під час розробки цього закону громадськістю, авторами закону, представниками Міністерства юстиції використовувалися той досвід і та практика, що фактично були реалізовані нашими країнами-партнерами з Європейського Союзу.

    Хочу зазначити, що Польща почала процес люстрації з 1997 року і закінчила його в 2007 році. У процесі люстраційної перевірки були перевірені 300 тис. представників органів державної влади Польщі, з них 45 тис. було звільнено без права зайняття будь-яких посад, а ті особи, які вчинили кримінальні злочини за їхнім законодавством, були притягнуті до відповідальності. Таким самим шляхом пройшла Чехія, яка люстрацію почала ще з кінця 80-х років.

    Найбільш масова люстрація відбулася в Німеччині, яка  на сьогодні знаходиться ще в процесі люстраційної перевірки, і близько 1,5 млн. чиновників Східної Німеччини пройшли перевірку на причетність до спецслужб і до радянського режиму протягом років фактично соціалістичного минулого Німеччини.

    Всі ці країни показали, що процес люстрації став дуже серйозним поштовхом до проведення реформ і до вступу країн Східної Європи до Європейського Союзу. Найбільш чутливими були питання щодо люстрації правоохоронного сектору, суддів, прокурорів. І країни Східної Європи очистилися в першу чергу від представників старого режиму у цих сферах і в цих державних органах.

    Україна, нарешті, прийняла такий закон, який фактично перейняв найбільш позитивні аспекти люстраційних процедур наших країн-сусідів.

    Хочу наголосити, що закон, який прийнятий в Україні, передбачає максимально об’єктивні критерії проведення люстраційної перевірки як тих осіб, які потрапляють під люстрацію і звільнення, так і всіх державних службовців, які в подальшому будуть претендувати на будь-яку посаду в державній службі.

    Перше і основне – хто підлягає безпосередній люстрації і звільненню з державного апарату.

    Закон визначив імперативну норму, яка говорить, що особи, які займали найвищі керівні посади за часів режиму Януковича, які обіймали посади міністрів, перших заступників міністрів, керівників силових структур, Служби безпеки, Генеральної прокуратури, голови ОДА, і вони перебували на цих посадах більше року сукупно в період з 2010-го по 2014 рік, такі особи підлягають під так звану трудову люстрацію, і вони повинні бути звільнені з державного апарату протягом 10-ти днів з моменту набуття чинності і публікації закону.

    Так само під люстрацію потрапляють всі судді, прокурори, слідчі, які під час Революції гідності приймали рішення, фальшували кримінальні справи, притягували до відповідальності наших громадян. Так само під люстрацію, так звану безумовну люстрацію потрапляють чиновники, які своїми діями чи рішеннями підтримували сепаратистів і терористів, і по яких є відповідні рішення судів.

    Під люстрацію потрапляють особи, які обіймали керівні посади в Комуністичній партії і в комсомольських організаціях.

    Цим законом визначений окремий порядок проведення так званої майнової люстрації, який розповсюджується на всіх без виключення чиновників. Цей порядок передбачає перевірку способу і стилю життя тих державних службовців, які обіймають найвищі посади, задекларованим доходам і витратам. Ті, хто не пройдуть цю перевірку, будуть звільнені із займаних посад без права зайняття цих посад протягом 10-ти років і по ним будуть передані відповідні матеріали до правоохоронних органів.

    Дуже важливо пояснити нашим громадянам, що окрім представників старого режиму, які будуть звільнені на підставі цих критеріїв, люстраційну перевірку будуть проходити всі претенденти на державну службу, починаючи від міністра, закінчуючи відповідним керівником територіального органу державної влади. Ця процедура буде максимально публічна і відкрита.

    Кожна особа, яка проходить перевірку, подає заяву з автобіографією і декларацію, яка підлягає оприлюдненню, як на сайті органу, який призначає цю особу, так і Міністерством юстиції на відповідному спеціальному сайті для загального доступу всіх наших громадян, які можуть подати свої заяви і скарги, коли ця особа збрехала або подала недостовірну інформацію.

    Весь процес перевірки буде так само проходити публічно. Кожен етап перевірки і надання висновків відповідними контролюючими органами по цій особі буде оприлюднюватися, що дає можливість журналістам і представникам громадськості контролювати процес люстраційної перевірки і процеси призначення на відповідні державні посади.

    Третє і основне – закон передбачає формування потужного незалежного громадського органу при Міністерстві юстиції з функціями контролю за процесом люстрації державних службовців і за процесом подальшого призначення осіб на державну службу.

    Міністерство юстиції підготувало відповідне положення про цю громадську раду. Ми підготували всі необхідні рішення щодо запуску так званого люстраційного реєстру, який буде відкритим до загального доступу, і громадська рада запрацює з першого дня, коли Президент оприлюднить закон.

    Ми так само запропонували тим громадським активістам і тим журналістам, які брали активну участь у розробці закону, у його прийнятті в Парламенті, щоб вони очолили громадську раду і зробили її діяльність максимально прозорою і публічною.

    Хочу сказати, що фактично цей закон охоплює весь державний апарат, але рядовим службовцям, які працюють на районному рівні, які є начальниками органів освіти, медицини, немає чого боятися за те, що вони не пройдуть люстрацію. Цей закон спрямований в першу чергу на найбільш високопосадових осіб і тих осіб, які фактично очолювали керівні органи і центральні органи влади протягом режиму Януковича, і саме ці особи в першій хвилі люстраційної перевірки підуть з органів державної влади.

    Так само цей закон стосується тих осіб, які обіймали ці посади під час Януковича, тому Льовочкін, Клюєв, Вілкул, Бойко та інші колишні високопосадовці як ті, які потрапили під ознаки закону, не будуть мати право обіймати державні посади протягом наступних 10 років.

    Прошу підтримати сьогодні проект акта, а саме проект порядку проведення перевірки відповідно до Закону "Про очищення влади", який був поданий Міністерством юстиції на виконання закону. Ми пропонуємо, щоб Уряд сьогодні його схвалив, оприлюднив.

    Цей порядок запрацює з першого дня, коли закон буде опублікований Адміністрацією Президента України. Так само Міністерство юстиції готове спільно з Секретаріатом Кабінету Міністрів в перший день, коли закон набуде чинності, подати акти, пов'язані зі звільненням тих керівників центральних органів виконавчої влади та їх заступників, які потрапляють під так звану трудову люстрацію, і затвердити черговість проведення перевірок по всьому державному апарату. За нашими прогнозами, згідно з нормами цього закону протягом 2 – 3-х років буде проведена повна перевірка всього державного апарату.

    Але основний принцип, який прописаний в законі, полягає в тому, що першочергово проходять перевірку центральні органи виконавчої влади, на другому етапі проходять перевірку обласні територіальні органи державної виконавчої влади і на останньому етапі вже проходять перевірку органи державної виконавчої влади на рівні районів і міст. Це правильний підхід, тому що насправді очищення повинно починатися з голови – з найвищих державних органів.

    Ми спільно з громадськістю зробили такий інформативний ролик для того, щоб наші громадяни розуміли, що ж таке Закон "Про люстрацію", яким чином він буде реалізовуватися на практиці. Прошу увагу до цього ролику.

    (Показ інформативного ролику)

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні колеги! Хотів би розпочати з того, що ми запізнилися з прийняттям цього закону років на 20. І низка проблем, які є сьогодні в Україні, пов'язана з системою державного управління і з тими людьми, які безпосередньо були присутні в системі влади, з тотальною корупцією і недовірою громадян до чиновників, депутатів, суддів, прокурорів. Тому що складається так, що основне в країні джерело збагачення – це потрапити у владу.

    І те, що відбулося на Майдані через Революцію гідності, «вскрило» весь цей жахливий нарив, який десятки років накопичувався. А це несправедливість, це тотальна корупція, це зловживання владою і використання просто державної влади з однією метою – вкрасти і збагатитися.

    Тому Закон “Про очищення влади”, до нього можуть по-різному ставитися, і я бачив різні аналітичні статті з цього приводу. Будь-яке рішення має різні сторони, воно має і плюси, і мінуси. Але прийняття цього закону і його імплементація виконання має, безсумнівно, набагато більше плюсів, ніж тих негативних моментів, на які деякі експерти скаржаться.

    Це є однією з ключових частин взагалі нової якості української влади, тому що часто-густо так, як і після революції 2004 року, ті, які найбільше знущалися з революціонерів, ті й отримували найвищі посади. Ті, які найбільше знущалися з українців, ті й потім знову отримували індульгенцію вже від нової влади. Зайшов, подзвонив, домовився, заплатив. Навіть, нині деякі проскакували, добре, що ми швидко виправляли ситуацію і їх звільняли.

    Тому  прийняття цього закону – це правильне рішення. Тому перше питання – Міністерство юстиції повинно створити в себе департамент з питань виконання Закону “Про очищення влади”, тому що період для виконання цього закону буде доволі тривалий.

    Друге, стосується Державної фіскальної служби для перевірки доходів і витрат вищих державних посадових осіб, суддів і прокурорів. Я також звертаюся до керівника Державної фіскальної служби створити окремий департамент в Державній фіскальній службі по моніторингу і перевірці декларацій і з`ясуванню майнового стану високопосадовців.

    Третє, що стосується виконання закону, то сьогодні ми приймемо постанову про порядок проведення перевірок, і я окремо хочу зазначити, що, крім органів виконавчої влади під дію цього закону попадають слідчі, прокурори, судді і інші категорії різного роду службовців, які, на превеликий жаль, мають дуже сумну репутацію серед українських громадян.

    Тепер стосовно нової якості влади – так, ми зіткнемося з цією проблемою, що хтось скаже: "Ви знаєте, не вистачає зараз фахових і підготовлених людей". Я дам свою відповідь: у нас вистачає молоді – розумної, освіченої, чесної і чистої. Саме для цього доручаю Нацдержслужбі і профільним міністерствам невідкладно оголошувати публічні конкурси на залучення нових молодих, якісних фахівців для роботи на державній службі України.

    Так ми провели конкурс на заміщення посад заступників Міністра з питань європейської інтеграції. І більше половини людей, які прийшли і отримали посади, це дійсно фахові, англомовні люди, хтось має досвід в сфері державного управління, хтось має досвід в інших сферах, але основне – це люди, які здатні працювати.

    Тому в нашій великій країні з таким потенціалом і в першу чергу з бажанням молодих людей  робити зміни – українській молоді потрібно дати можливість робити ці зміни. І Закон "Про очищення влади" очищає цю владу і якісно її змінює.

    Сподіваюся, що те саме відбудеться і після парламентських виборів, що в результаті парламентських виборів у нас також пройде очищення Парламенту, хоча різного роду особи з сумнівною репутацією рвуться до Верховної Ради України так, як закон не розповсюджується на виборні посади і тому, зрозуміло, вони будуть шукати пристанище у стінах Верховної Ради України і прикриватися значками народних депутатів України. Це, до речі, саме ті, які розграбували державу, саме ті, які привели до кровопролиття, саме ті, які підтримували сепаратистів і терористів, саме ті, які крали і знущалися, зараз шукають підтримки в українців, точніше, шукають для себе місце, де сховатися – сховатися за мандат депутата Верховної Ради України.

    І тут необхідна політична воля нового керівництва української держави і мудрість українського народу при прийнятті рішення, за кого і як голосувати.

    Тому на сьогоднішньому засіданні Уряду ми приймаємо рішення про порядок проведення перевірок. Уряд розпочинає виконання Закону "Про очищення влади". Нова якість системи державного управління, звільнення всіх тих, які корумповані, і всіх тих, які персонально, до речі, винні за ті біди, які ми сьогодні маємо в країні. Вони творили – нам розхльобувати. Нічого, у нас вистачить і сил, і засобів, і розуму, і впевненості в тому, щоб пройти ці складні випробування, сформувати нову якість влади.

    Саме тому після набуття чинності закону Уряд невідкладно прийме персональні кадрові рішення. Зараз у мене вже ось така стопка заяв про звільнення за власним бажанням до моменту набуття чинності закону. Так само по всіх профільних міністерствах, шановні колеги-міністри, відповідно до закону у вас повинні бути створені відповідні підрозділи з проведення перевірки, звільнення осіб, і так само в кадрових службах повинні бути відповідальні особи за проведення перевірки при прийнятті на відповідні посади будь-яких державних службовців.

    Основний критерій – довіра до влади, до тих людей, які керують, і цей критерій повинен бути виконаний, і люди повинні відчути, що ті, хто знаходяться при владі, думають про людей, а не про себе. Так що не дивлячись на те, що на 20 років запізнилися, але краще зараз, ніж ніколи. Ті країни, які провели люстрацію, ті країни, які провели очищення влади, ми, до речі, дивилися цікаве дослідження пострадянського тоталітарного впливу: ті, які провели люстрацію, мають набагато кращі показники, ніж ті, які її не провели.

    Всі можливості у нас для цього є. Так що до нової української влади, до нового Парламенту, до нового Уряду і нової влади в цілому – до того, чого вимагали українці, і до того, що вони повинні отримати.

    Дякую засобам масової інформації!