Для того, щоб залучити приватні дорожні компанії до виконання робіт з
експлуатаційного утримання автомобільних доріг, необхідно створити належні
умови для укладання багаторічних договорів – до 5-7 років. Таку думку висловив Голова Державного агентства
автомобільних доріг Олександр Малін в ході спілкування
з представниками ЗМІ 14 квітня.
На сьогодні
контракти на зазначений вид діяльності укладаються виключно на 1 рік, що обумовлено загальноприйнятою в Україні системою
однорічного бюджетування. З огляду на це приватним
компаніям не вигідно придбавати спеціалізовану техніку та необхідні матеріали
для виконання цих робіт.
«Збільшення
строків договорів до 5-7 років дозволить приватним підрядникам
здійснювати закупки необхідних матеріально-технічних ресурсів з розрахунку
окупності витрат у довгостроковій перспективі», – пояснив Голова Укравтодору.
Він додав, що на сьогодні монополістом цього ринку є ПАТ ДАК «Автомобільні
дороги України», виробничі потужності якої вже давно не відповідають сучасним
потребам галузі. У той час як приватні компанії, які мають кращу
матеріально-технічну базу, здебільшого виконують роботи з капітального ремонту,
реконструкції та будівництва автомобільних доріг.
«Ремонтно-будівельний
сезон триває лише з березня по листопад, а це означає,
що спеціалісти приватних дорожніх компаній більше 3 місяців знаходяться у
простої, а могли б заробляти гроші, забезпечуючи на належному рівні
експлуатаційне утримання», – зазначив О.Малін.
З огляду на те, що
цей новий для України ринок послуг апріорі є цікавим для підприємців, Держагентством
вже надано пропозиції до проекту Закону України про державні закупівлі щодо
включення цього виду діяльності до списку тих, за якими договори укладаються
більше ніж на 1 рік.
На думку
експерта, цей новий формат довгострокової співпраці з приватним сектором
надасть нарешті змогу перевести систему експлуатаційного утримання
автомобільних доріг України на систему оплати за кінцевим результатом, що є
загальноприйнятою у провідних країнах світу.
Нагадаємо, пілотний проект експлуатаційного утримання дороги за
кінцевим результатом – OPRC з початку року вже реалізується на
ділянці від м. Броди до м. Стрий (км 434+230 – км 621+500) автомобільної дороги
М-06 Київ-Чоп.
В Україні це
вперше, коли до експлуатаційного утримання доріг залучено приватну компанію, що
отримуватиме оплату своїх послуг не за виконані обсяги робіт, а за
експлуатаційний стан автомобільної дороги, після
приведення її у відповідність до необхідного рівня експлуатації.