Реорганізація ПАТ
ДАК «Автомобільні дороги України» – одне з першочергових завдань Укравтодору на
найближчу перспективу. Про це розповів Голова Державного агентства
автомобільних доріг України в ході брифінгу у Кабінеті Міністрів України 14
квітня.
На його думку, ця
група компаній, що поєднує велику кількість державних дорожніх підприємств –
облавтодорів, за рахунок того, що власником 100% її акцій є держава, не працює
в ринкових умовах як бізнес-структура, а виконує лише державне замовлення.
«ПАТ ДАК – це
насамперед господарсько-розрахункова організація, що має відповідати за своїми
зобов'язаннями і вести незалежну господарську діяльність, а отже, приносити
своєму власнику, тобто державі, прибуток. Натомість керівництво облавтодорів та
їх підрозділів займаються лише освоєнням коштів з Державного бюджету, виконуючи
виключно встановлені ліміти – граничні обсяги робіт за державним замовленням»,
– пояснив О.Малін.
Він зауважив, що
це є системою роботи за витратним принципом, коли керівництво прагне заробити
рівно стільки, скільки необхідно для того, щоб покрити витрати та виплати
заробітної плати необґрунтовано великій кількості працівників, через що дуже
часто роздувають обсяги виконаних робіт.
«Про який
прибуток може йти мова, якщо сьогодні в середньому облавтодорі є керівник, його
секретар, машина з водієм, заступник – головний інженер, головний бухгалтер,
заступник головного бухгалтера, 4 охоронці та, нарешті, 3 дорожники, які й
виробляють кінцевий продукт – роботи з експлуатаційного утримання автомобільних
доріг, оплата яких й годує всіх цих людей», – наголосив Голова.
За його словами,
на сьогодні співвідношення спеціалістів, які безпосередньо працюють на
автомобільних дорогах до адміністративно-господарського персоналу в найкращому
випадку – 5 до 7, що є неприйнятним з огляду на значний дефіцит коштів як у
Державному бюджеті, так і на казначейському рахунку.
«Ми маємо
провести цілу низку заходів з оптимізації цієї задержавленої та розгалуженої
структури для того, щоб максимально скоротити витрати на утримання цієї групи
компаній та привести її розміри у відповідність до обсягів державного
замовлення. Держава більше не може займатися благодійністю та потурати
шахрайським схемам», – підкреслив він.
З цією метою
Держагентство, що є розпорядником коштів Державного бюджету та основним
замовником робіт, планує провести значне скорочення штату підприємства. Якщо ж
трудовий колектив не бажає скорочуватися, він може протягом певного часу взяти
на себе, окрім держзамовлення, достатню кількість приватних замовлень, дохід з
яких економічно виправдає їх існування.
«Більше того,
сьогодні вже можна вести мову про повну комерціалізацію окремих підрозділів
державних дорожніх підприємств. На даний момент спеціалісти Укравтодору
вивчають це питання для того, щоб зробити процедуру максимально прозорою, адже
тут важливо розуміти який обсяг автомобільних доріг ці підрозділи
обслуговуватимуть, які орендні відносини будуть між державою та ними та як буде
поділений парк спеціалізованої техніки», – додав він наостанок.