Вся кредитна
заборгованість Державного агентства автомобільних доріг України буде
перевірена, у тому числі фінансовими аудиторами. Таку
заяву зробив Голова Державного агентства автомобільних доріг України Олександр
Малін в ході засідання круглого столу «Ліквідація заборгованості перед підрядниками», що відбулося 14 квітня.
За його словами,
на сьогодні кредитний портфель Укравтодору складає близько 40 млрд. грн. й
щодня його обсяги зростають.
Основна його
частина, а саме майже 37 млрд. грн., складається з декількох видів боргових зобов’язань.
Перш за все, це
зобов’язання Укравтодору перед міжнародними фінансовими організаціями, залучені
на вигідних багаторічних умовах, що мають під собою
низькі відсоткові ставки.
Інші – кредити
іноземних банків під прийнятні щорічні відсотки, що дорівнюють
середній ставці комерційних банківських кредитів у валюті.
Найпроблемніші ж
– запозичення на внутрішньому фінансовому ринку шляхом розміщення цінних
паперів, одна частина яких – під 8-9,5%, а інша – під
15-16,3% річних у гривні, і це у той час, як рівень відсоткової ставки для
позик під державні гарантії не перевищує 10%.
«І якщо перші, а
саме – зобов’язання за кредитами та контрактами МФО будуть виконані у
встановлені строки та у повному обсязі, запозичення на внутрішньому фінансовому
ринку підлягатимуть перевірці та реструктуризації», –
зазначив О. Малін.
Він додав, що низкою експертів з двох провідних іноземних компаній, що
спеціалізуються на фінансових перевірках і розслідуваннях, вже розпочато аудит
сумнівних позик.
«Результати
фінансового аудиту яскраво продемонструють, хто мав зиск з непомірно високих
відсотків на етапі залучення коштів, а тому з відповідними коментарями Укравтодору будуть
направлені до правоохоронних органів», – наголосив Голова.
Не менш
проблемною він назвав заборгованість Укравтодору перед підрядними
організаціями за роботи виконані у минулі роки.
Їх більша частина
сформувалася ще в 2011-2012 роках, через те, що циклічність сезону
ремонтно-будівельних робіт не відповідала структурі державного
бюджетного розпису.
«Дорожні роботи
розпочиналися в березні, а основні кошти на їх оплату по факту виконання з
бюджету виділялися наприкінці року. Тобто відносини між державою та дорожніми підприємствами були побудовані на річному циклі довіри, який
вперше перервався у 2011-му, а потім і 2012-му році», – пояснив О. Малін.
Отже, для того,
щоб продовжувати роботи, підрядникам було необхідно
придбавати матеріали та забезпечувати виплату заробітної плати. А з огляду на
відсутність, крім державних, приватних замовлень, єдиним джерелом поповнення
обігових коштів стали банківські кредити, отримані під
залогові активи.
Таким чином
відсоткове навантаження на обслуговування цих позик та податкові зобов’язання,
виконані підприємствами авансом, призвели до того, що
майже для кожної підрядної організації контракти з Укравтодором стали
економічно не вигідними, адже кожна понесла збитки.
На думку
експерта, погана кредитна історія Укравтодору вичерпала кредит довіри підрядників, а для того, щоб його повернути, Держагентство
має почати розраховуватися.
«Проте не все так
просто, адже на сьогодні є значна кількість вже зданих робіт, що виконувалися з
певними порушеннями, зокрема – строків, обсягів та якості. Ясна річ, все через корупційну складову, так звані бонуси та
відкати», – підкреслив він.
Для того, щоб
виявити ці порушення та як результат – зменшити обсяги коштів, що має виплатити
Укравтодор недобросовісним контрагентам, спеціалісти Державної
фінансової інспекції спільно зі співробітниками Держагентства та
правоохоронними органами вже розпочали ревізійні перевірки виконаних робіт, що
мають на меті встановлення правильності здійснення державних закупівель в
рамках укладених контрактів.
«Я підкреслюю, не треба плутати будівництво доріг з освоєнням
коштів Державного бюджету, передбачених на будівництво доріг!» – підсумував
Голова Укравтодору.