• In English
  • Мінінфраструктури не підтримує законодавчу ініціативу групи народних депутатів щодо зміни портової реформи
    опубліковано 03 квітня 2014 року о 17:53

    Міністерство інфраструктури не схвалює законопроект №4431 «Про внесення змін до Закону України «Про морські порти». Про це під час круглого столу у Комітеті з питань транспорту та зв’язку, де обговорювався цей законотворчий документ, розроблений групою народних депутатів, повідомив начальник департаменту державної політики у галузі морського та річкового транспорту Дмитро Демидович.

    «Позиція Міністра – продовжувати розпочату реформу морських портів з певними корегуваннями, а законопроект №4431 відкидає у цьому нас на кілька кроків назад, створюючи масу обмежень. Мета Закону України «Про морські порти» - залучення інвестицій, а це, відповідно, робочі місця, соціальна відповідальність, податки тощо. Тобто, чинний Закон здатний вирішити низку злободенних питань галузі: він створює умови для інвестицій, його розуміють інвестори, громадськість та експерти», - зазначив Дмитро Демидович. Крім того, за його словами, цим Законом впроваджуються рівні умови роботи на ринку як для державних, так і для приватних стивідорних компаній. 

    Також начальник департаменту пояснив, що метою створення Адміністрації морських портів України було розподілення господарської та управлінської функцій у галузі. «Завдяки утворенню АМПУ було консолідовано ресурси портових зборів, й тепер держава може самостійно фінансувати пріоритетні проекти», - підкреслив Дмитро Демидович, нагадавши, що до сфери відповідальності АМПУ також належать капітанія, безпека мореплавства, проведення днопоглиблювання і утримання глибин відповідно до паспортних характеристик.

    Очільник АМПУ Юрій Васьков пояснив, що законопроектом №4431 передбачено повернення права розпоряджатися портовими зборами державним стивідорним компаніям. Утім, за його словами, тоді кошти, як і раніше, не спрямовуватимуться на цільові потреби.

    «Майже 85% зношеність галузевих фондів – наслідок того, що з 1991 року не було цільового використання портових зборів, хоча саме це передбачено законодавством. Фактично ж ці кошти витрачалися на заробітну плату, покриття інших технічних витрат підприємств. За 6 місяців роботи АМПУ у 2013 році цю ситуацію вдалося змінити. На розвиток портової інфраструктури (цільове використання) за цей період витрачено 1,739 млрд. грн. або усі 100% портових зборів - 1 млрд. 108 млн. грн. та ще 600 млн. грн. з інших джерел. Це значно скоротило процес зношеності основних фондів», - розповів Юрій Васьков.

    Водночас він зауважив, що про ефективність роботи АМПУ можна буде говорити лише після приходу інвесторів у порти.

    «Законом «Про морські порти» передбачено відносини АМПУ й інвестора. Лише тоді закон запрацює на повну. На жаль, процес залучення приватного інвестора затягнувся, що викликає напругу серед державних операторів, які не є конкурентоспроможними, через що їм складно сьогодні функціонувати. Тому сьогодні зусилля треба спрямовувати на залучення інвестора, сучасних ефективних портових операторів, й тоді ефективність АМПУ не викликатиме ні в кого сумнівів», - наголосив Юрій Васьков.

    На сьогодні ж для приходу інвесторів у морські порти України перешкод немає. За словами Дмитра Демидовича, у січні 2014 році було повністю завершено роботу над правовим підґрунтям, а відтак сьогодні вже можна переходити у практичну площину щодо залучення інвестора. 

    «Зараз Мінінфраструктури планує зустрічі з інвесторами, бізнесом, юристами, експертами для обговорення прикладних проектів на тому чи іншому підприємстві. По низці підприємств у нас вже готові проекти. Наприклад, на виході техніко-економічне обґрунтування по Маріупольському та Бердянському портах, розроблено по «Южному», готуються такі проекти по Іллічівському та Білгород-Дністровському. Тобто, робота не зупиняється, а знаходиться в активній фазі, й впевнений, що цього року ми досягнемо перших прикладних результатів», - сказав начальник департаменту.

    Про неприйнятність законопроекту №4431 заявили також представники громадськості, профспілок, бізнесу та провідні експерти галузі, що взяли участь у круглому столі. Серед них: Голова профспілки працівників Одеського морського порту Володимир Зайков, Голова Федерації роботодавців транспорту України Орест Климпуш, генеральний директор компанії «Бруклін-Київ» Юрій Губанков, ТІС, директор «Чорноморндіпроект» Сергій Нікулін та інші. Усі вони погодилися з тим, що не можна припиняти реформу, та висловили готовність надавати власні пропозиції щодо її удосконалення.

      Відтак під час круглого столу вирішено подати позицію Мініфраструктури та громадськості на розгляд транспортного комітету Верховної Ради 9 квітня із проханням відкликати законопроект №4431 «Про внесення змін до Закону України «Про морські порти».