• In English
  • Адміністрація морських портів України зможе брати учаcть у концесійних проектах
    опубліковано 10 січня 2014 року о 10:33

    Уряд та Міністерство інфраструктури України продовжують системну роботу з  реалізації реформи морської галузі на підставі положень Закону «Про морські порти України».

    Черговим кроком у цьому напрямі стало прийняття Кабінетом Міністрів України 9 січня 2014 року Постанови «Про внесення зміни до Переліку об’єктів права державної власності, які можуть надаватися в концесію».

    Документ, розроблений Мінінфраструктури, передбачає доповнення Переліку об’єктів права державної власності, які можуть надаватися в концесію, об'єктами, що знаходяться на балансі Державного підприємства «Адміністрація морських портів України».

    Ухвалення цієї постанови – черговий важливий етап портової реформи, який відкриває можливості для практичної реалізації інвестиційних проектів у формі концесії. Проведення перших концесійних конкурсів, яке стає можливим завдяки прийняттю цього документа, розширить інвестиційні можливості портової галузі, дозволить залучити додаткові кошти у розвиток портової інфраструктури, значно покращить інвестиційний клімат та довіру інвесторів до України.

    Необхідність внесення змін до Переліку об’єктів права державної власності, які можуть надаватися в концесію, обумовлена відсутністю нормативного врегулювання реалізації положень Закону «Про морські порти України» в частині впровадження концесійних проектів. Адже у деяких випадках реалізація перспективних інвестиційних проектів є неможливою без включення у концесійний проект об’єктів, що знаходяться у власності ДП «АМПУ».

    Як зазначив голова ДП «АМПУ» Юрій Васьков, включення об’єктів, що перебувають на балансі АМПУ, до переліку потенційних об’єктів концесії – цілком логічно та необхідно для того, щоб створити максимально комфортні та зрозумілі умови для інвестування та роботи у портах ефективних стивідорних компаній.

    Він підкреслив, що мова не йде про АМПУ в цілому – як підприємства. У концесію можуть надаватися об’єкти портової інфраструктури, визначені статтею 23 Закону «Про морські порти України» - причали, залізничні та автомобільні під’їзні шляхи (до першого розгалуження за межами порту), лінії зв’язку, засоби тепло-газо-водо- та електропостачання, інженерні комунікації.

    Відповідно до частини першої статті 26 Закону «Про морські порти України» приватне інвестування в об’єкти портової інфраструктури державної форми власності на території морського порту здійснюється в тому числі на підставі договорів концесії.

    При цьому усе стратегічне майно – об’єкти портової інфраструктури загального користування, системи навігації, канали, акваторії тощо – залишаться у державній власності.

    «Приміром, якщо з метою розвитку планується надати у концесію морський термінал, який функціонує через використання конкретного причалу, то абсолютно логічно, що доцільно разом з морським терміналом віддати в концесію цей причал. При цьому, звісно, причал залишається у державній власності, а його підтримання та реконструкція лягають на плечі інвестора. Інвестор же скорочує свої ризики, що пов’язані з інвестуванням та подальшою роботою. У будь-якому разі подібні рішення приймаються на підставі детального ТЕО», - сказав Юрій Васьков.

    Це стосується як концесіонерів, які планують розвивати стивідорні потужності, так зацікавлених у розвитку круїзного туризму. В результаті реформи на баланс ДП «АМПУ» перейшли також і пасажирські термінали, більшість яких потребує якнайшвидшої модернізації. В першу чергу це стосується Ялти та Севастополя.

    Розробка та запровадження прозорих механізмів доступу приватних інвесторів до користування інфраструктурою, що не підлягає приватизації (наприклад, акваторії, суднохідних каналів та навігаційного обладнання), передбачена Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженою Президентом України Віктором Януковичем.

    Внесення змін до Переліку об’єктів концесії дозволить забезпечити реалізацію положень Закону «Про морські порти України», розпочати підготовку конкурсної документації для проведення концесійного конкурсу. Більше того, прийняття цього документа надає нам можливість для проведення модернізації стратегічних об’єктів портової інфраструктури за рахунок приватного інвестора, залишаючи їх при цьому у державній власності.

    Голова ДП «АМПУ» підкреслив: «Рішення Кабінету Міністрів України є продовженням політики щодо залучення потужних транспортних компаній, які готові інвестувати, ефективно використовувати і модернізувати портову інфраструктуру».

    Сьогодні в Україні вже успішно триває реалізація інвестиційних проектів на умовах державно-приватного партнерства не тільки у формі концесії. Зокрема, в Одеському порту продовжується будівництво причалу №35 (1-з) з перевантажувальним комплексом зерна (спільний проект з компанією ТОВ «Бруклін-Київ») та будівництво контейнерного терміналу на Карантинному молу (спільний проект з ДП «ГПК-Україна»). Уведено в експлуатацію залізничний роз’їзд «12 км» дільниці Чорноморська – Берегова Одеської магістралі (спільний проект Одеської залізниці та ТОВ «Трансінвестсервіс» щодо збільшення пропускної спроможності ділянки Чорноморська-Берегова).