Зупинити процес децентралізації, об’єднання громад і запровадження в них нових можливостей розвитку територій – неприпустимо. Про це сказав Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман під час наради з питань прискорення процесу добровільного об’єднання територіальних громад. Тема прискорення об’єднання є дуже актуальною для України – передусім в контексті продовження реформи децентралізації.
На сьогодні понад 200 населених пунктів – переважно районних центрів, міст районного значення та селищ міського типу – є потенційними центрами об’єднаних громад. Проте вони не долучені до процесів об’єднання. Нерідко – через відсутність відповідних планів та пряму протидію керівників місцевих адміністрацій. Як наслідок – понад 2,6 млн осіб не можуть повною мірою скористатися можливостями реформи і отримати нову якість послуг, яка вже панує у спроможних і фінансово забезпечених ОТГ.
«Ми розуміємо, що певний час реформ пройшов. Треба йти далі і продовжувати реформу з точку зору її незворотності. Треба зробити низку кроків. Це дасть можливість забезпечити безповоротність змін і забезпечити успіх. Мета – створити повноцінні спроможні громади по всій країні, – сказав Володимир Гройсман. – Повнота повноважень і ресурсів має бути на рівні громад».
Глава Уряду нагадав, що запропоновані Урядом рішення дадуть можливість протягом 2020 року сформувати мережу об’єднаних громад і дати можливість людям повноцінно мобілізувати ресурси і приймати рішення.
Серед таких рішень – модернізація функцій районних рад у бік перетворення на виконавчі комітети. Далі – надання статусу ОТГ районним містам. «Ми вважаємо доцільним з 1 січня 2020 року і до січня 2021 року надати районним центрам статус об’єднаних громад – разом з повноваженнями і ресурсами. Це дасть можливість протестувати систему, отримати досвід», – сказав Володимир Гройсман.
Окреме питання – пріоритетний перерозподіл коштів ДФРР на районні центри і міста районного значення. Обсяг ресурсів – близько 3 млрд грн. «Це посилить можливості райцентрів, укріпить їхню фінансову спроможність. А вже люди на місцях вирішать, куди направити гроші, – додав Володимир Гройсман. – Зупинити процеси децентралізації – неприпустимо».
Довідково
Основні напрями змін до Конституції, визначені Урядом і запропоновані до обговорення, наступні: закріплення чіткої системи адміністративно-територіального устрою, закріплення ефективної системи місцевого самоврядування, гарантування матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування та запровадження інституту префекта як інструмента контролю з боку держави.
Окрім того, пропонується закріпити трирівневу систему адміністративно-територіального устрою: громада, район (сукупність громад), регіон (область) та особливий статус для Києва і Севастополя. При цьому Ради громад стають представницькими органами місцевого самоврядування базового рівня з однаковим статусом та повноваженнями. Районні та обласні ради представляють спільні інтереси територіальних громад, району, області. На рівні районних та обласних рад створюються свої виконавчі органи – виконавчі комітети.
Фінансову спроможність громад так само пропонується закріпити в Конституції шляхом створення дворівневої системи взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами. Така форма відносин вже зарекомендувала себе: протягом лише 2015-2017 рр. укрупнено більше 3 100 місцевих бюджетів в 665 бюджетів об’єднаних територіальних громад, які перейшли на прямі взаємовідносини з державним бюджетом та безпосередньо отримують міжбюджетні трансферти.