Під час підписання гарантійної угоди між ЄБРР та Міністерством розвитку громад та територій України, Віце-прем’єр-міністр з відновлення Олексій Кулеба зазначив, що ці проекти спрямовані на модернізацію залізничної інфраструктури та підвищення стійкості транспортної системи України в цілому.
“Завдяки співпраці з ЄБРР ми розпочнемо реалізацію одразу двох великих та критично необхідних програм. Перша – це оновлення парку локомотивів Укрзалізниці, який вже фактично за межею термінів своєї експлуатації. А це прямо впливає на забезпечення експортної спроможності України, евакуацію населення та обороноздатність. Друга – це будівництво газової електрогенерації, якої через терористичні дії ворога наразі не вистачає. Вона частково покриє потреби самої залізниці та інших обʼєктів критичної інфраструктури. Реалізація цих ініціатив сприятиме стійкому розвитку України, підвищенню її економічного потенціалу та інтеграції у європейський ринок. Дякую за вашу підтримку і сподіваюся на плідну співпрацю в рамках цих важливих проектів”, – зазначив Олексій Кулеба.
Проект “Участь АТ “Укрзалізниця” в загальнодержавній системі розподіленої генерації” передбачає отримання траншу на суму 180 млн євро для будівництва об’єктів додаткової розподіленої генерації потужністю до 270 МВт. Таким чином, Укрзалізниця стане першою державною компанією неенергетичного сектору, яка взяла на себе зобов'язання створити на власних локаціях мережу газопоршневих електростанцій. Це дозволить забезпечити децентралізовану генерацію потужністю до 270 МВт до початку опалювального сезону 2025/2026 років.
В рамках проекту “Оновлення парку електровозів” Укрзалізниця отримає кредит на суму 300 млн євро. Реалізація цього проекту дозволить оновити парк електровозів подвійного живлення. Варто зазначити, що цей проект співфінансуватиметься паралельним інвестиційним грантом у розмірі 190 млн дол. США у рамках проекту RELINC “Відновлення основної логістичної інфраструктури та мережевого сполучення”, який адмініструється Світовим банком.
“Підписані угоди з ЄБРР – це результат кропіткої роботи команди Укрзалізниці, Мінінфраструктури та Мінфіну, яка дозволить реалізувати конкретні та вкрай необхідні проекти. По-перше, оновити парк електровозів, який вже критично зношений, новими сучасними двосистемними локомотивами. Вони зможуть частково замінити застарілі електровози та забезпечити своєчасну доставку вантажів на ділянках з різними типами струму. По-друге, збудувати власну газову генерацію – проект про нашу енергонезалежність, який дозволить працювати в умовах блекаутів та стабільно перевозити пасажирів і вантажі, підтримувати національну енергосистему. Важливо, що ці два проекти мають 100-відсоткову окупність та пільгові умови фінансування”, – резюмував голова правління АТ “Укрзалізниця” Олександр Перцовський.
Важливо зазначити, що підготовка до підписання угод відбувалася в рекордні строки – у жовтні було розпочато переговори між Урядом та ЄБРР, а у грудні досягнуто остаточних домовленостей і укладено угоди. Досягнення такого швидкого результату стало можливим завдяки скоординованій роботі команд Міністерства розвитку громад та територій і Укрзалізниці на кожному етапі погодження на рівні Уряду. Це в свою чергу дозволить розпочати імплементацію проектів вже у наступному році, що є критично важливим в умовах дефіциту електроенергії.