ГРОЙСМАН В.Б. – Доброго дня! Розпочинаємо засідання Уряду. Порядок денний сформований відповідно до подань урядових комітетів.
Окремо хотів би виділити два питання, які сьогодні будуть розглядатися. Це питання зміни системи закупівель лікарських засобів, питання містобудування, яке потрібно обговорити сьогодні, тому що є багато проблем, які накопичилися в цій сфері. Ми їх почали системно вирішувати, але ще є багато питань, на які потрібно знайти відповіді.
Що стосується охорони здоров'я, то потрібно ще раз підкреслити те, що медицина є дуже важливою для кожного українського громадянина. Ні для кого не секрет, що вона знаходиться сьогодні в дуже важкому стані. Але ми не опустили руки, не відвернули голову від цієї проблеми, як це робили десятиріччями. Ми почали системно змінювати умови, за яких люди почали отримувати абсолютно нові можливості в охороні здоров'я.
На первинній ланці, хто б що сьогодні не казав, вже система почала змінюватися. Ці сімейні лікарі, я переконаний, ще півроку, рік - і вони дадуть абсолютно нову якість обслуговування людей.
Ми добавляємо на наступний рік другий елемент. Люди нерідко говорять про те, що вони приходять у лікарню, а їх відправляють на УЗД, де потрібно заплатити гроші, або зробити аналізи - і знову заплатити гроші. Ми заклали кошти в державному бюджеті на наступний рік. Як Парламент ухвалить це рішення, з 1 січня всі такі дослідження будуть безкоштовними. Єдина умова – на це дослідження має направити сімейний лікар, і тоді система вже дасть можливість доступу людини до сімейного лікаря для консультації і відповідної діагностики. Це тільки початок.
Нововведенням у наступному році буде також питання екстреної медицини. Ми закладаємо мільярд і спільно з місцевими бюджетами, які в наступному році матимуть плюс 41 млрд грн, закладаємо можливість співфінансування реформи екстреної медицини. Новий транспорт, нові знання персоналу, нова зарплата – це те, що дасть можливість розпочати системну роботу щодо зміцнення екстреної медицини в Україні.
І не треба забувати про ліки. Вони є дуже важливим питанням: з одного боку, для того щоб забезпечити якість лікування; з іншого боку, я думаю, що для багатьох українців не секрет, що тема ліків, їх закупівлі завжди була корупційною. На ній, точніше, на цих закупівлях, просто крали гроші. І це відбувалося з року в рік.
У 2015 році систему почали руйнувати і побудували нову систему закупівель у міжнародних організацій, таких, наприклад, UNІCEF, які мають світове визнання. І зараз йде новий черговий етап – етап створити постійно діючий механізм з наступного року, який вже буде використовувати українську модель.
Але найголовніше що? Нам потрібні якісні ліки. І нам потрібно, щоб вони були куплені за реальні гроші, а не завищені, не з відкатами і т. д.
Дуже міцний був крок, коли ми запустили програму "Доступних ліків". Фактично ми направили мільярд гривень на те, щоб кожна людина отримала в аптеці ліки, а держава в цю саму аптеку буде сплачувати кошти за ці ліки. І вже біля, я думаю, 25 млн рецептів видано українцям для того, щоб забезпечити себе необхідними ліками. А це, як правило, мова йде про хронічні захворювання.
Навіть така система, як через міжнародні закупівлі, дала нам ефект у тому, що стенти для судин серця, які раніше Україна закупала, ми за ті ж самі гроші закупили вдвічі більше стентів. Це означає, що вдвічі більше людей через, у тому числі, систему, як ми розбудували 23 кардіоцентри по всій країні, будуть мати доступ до безкоштовного стентування судин серця. Люди будуть жити! Не буде проблем, які б могли бути при відсутності таких технологій і таких можливостей.
Але це все тільки початок. Я тут абсолютно згоден. Тому що мільйони українців, звертаючись до лікарень, бачать і жахливі умови, і не в усіх лікарнях і поліклініках сьогодні ми маємо нормальне відношення. Але й самі лікарі мають теж на що поскаржитися: і на зарплати, і так далі.
Тобто ми систему почали змінювати, щоб вона стала сильною і якісною. Це треба робити буквально системно, з року в рік. І ми отримаємо якісну систему охорони здоров'я, де лікар буде професійним і нормальну отримуватиме заробітну плату, а пацієнт, коли звертається, отримає кваліфіковану, чуйну допомогу.
І сьогодні буде презентуватися нова концепція того, як ми бачимо реформування системи закупівель у наступному році для того, щоб не допустити, а я переконаний в тому, що і нападки на Міністерство охорони здоров'я в тому числі, є багато за що справедливо критикувати, я з цим згоден, але думаю, що дуже багато актуалізують питань саме тому, що хочуть знищити систему публічних закупівель і повернутися на тіньові схеми, які давали власникам сотні мільйонів і мільярди в кишені. Така система сьогодні знищена, і відродити її я нікому не дам і не дозволю. І, думаю, що це неможливо.
Наступне, що б я хотів сказати – про забудову в наших містах. Перша проблема – не у всіх містах сьогодні є аукціони на землю, і це мене дуже дивує. У мене була дуже відверта розмова з міськими головами, яких я глибоко шаную і поважаю. У нас є дуже успішні приклади, але є і проблеми, коли в містах будуються величезні багатоповерхівки, ущільнюється забудова, натомість землі передаються без аукціонів, що робить громаду біднішою, пайова участь або сплачуються не в повному обсязі, або взагалі не сплачується. Це мільярди! І це теж робить наші громади біднішими. Більше того, проектують одне, потім збільшують поверховість, обсяги забудови і т. д., потім корумпують чиновників і намагаються якимось чином домовитися про введення об'єктів у експлуатацію, і там починається розбудова різноманітних тіньових схем.
Хто від цього страждає? Пересічний український громадянин, і ми не можемо і не маємо права ставити на догоду забудовникам цілі міста, цілі громади. Міста будуються не для будинків, а для людей, і жодного сумніву немає, що у людей мають бути парки, сквери, має бути де припаркувати автомобіль, де дитині погуляти.
Тому ми почали змінювати будівельні норми. Була моя відповідна принципова позиція, щоб будівельні норми відповідали так, як вони сьогодні відповідають в європейських містах, тому що нерухомість сьогодні в Україні коштує не дешевше, ніж в Європі, але іноді коли як побудують, подивишся – там ні естетичного вигляду, ні ніякого комфорту проживання у людини не буде, хоча людина заплатила свої гроші за це.
Було моє доручення, щоб ми зробили абсолютно прозорі механізми забудови, введення в експлуатацію через електронні майданчики, щоб нікому не було повадно приховувати якісь сплати, виплати і т. д., щоб зменшити, ліквідувати будь-які прояви зловживань у цьому питанні. Сьогодні така система буде презентована Мінрегіоном.
Але ще одна позиція – те, про що мене поінформувала Державна фіскальна служба. По всій країні будують житло, але податки за це будівництво забувають сплачувати. Українці платять ринкові ціни за квадратний метр, а до місцевих бюджетів, державного бюджету не потрапляють кошти. Повидумували якісь безприбуткові організації і перетворили нормальний процес будівництва в схему ухилення від сплати податків.
Тому сьогодні буде ще одне протокольне рішення Уряду – доручити ДФС, Держпраці перевірити всіх будівельників на предмет сплати податків і легальної зайнятості. Люди працюють на будівництві, їх не оформлюють на роботу. Це неприпустима історія!
Тому всі служби будуть об'єднані для того, щоб навести лад у цій сфері. Не буде ніякого тиску. Тиск буде тільки на тих, хто поводитиметься поза межами закону. Але наголошую на тому, що всі мають будувати якісно, зручно для людей і сплачувати за це податки, бо українці вам платять за це, за кожний квадратний метр, до якого включений в тому числі податок.
Є багато компаній в Україні, які працюють прозоро, конкурентно, сплачують податки в будівельній сфері, але є й ті, які мають тільки папірець, ручку і табурет, і потім зникають, розпродають житло і зникають, а люди нехай самі займаються цими проблемами з житлом та його якістю. Так не буде. Ми маємо тут захистити українців, які інвестують у таке житло.
Наступна позиція. По ДАБІ є чим займатися, але й по Міністерству регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ є де посилити роботу, особливо, коли йдеться про будівельний блок. Ліцензування, атестації – це все лежить у площині відповідальності Мінрегіону.
Тому я вважаю, що треба посилити і технагляди (я маю на увазі регламенти), і атестації, і сертифікації. Все те, до чого ми маємо відношення, як Уряд і Міністерство, має бути жорстко посилено з точки зору того, скільки в нас є порушень при проектуванні, скільки відхилень? І тут ніхто не може замінити роботу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ.
Тому я просив би, Геннадію Григоровичу (Г.Г. Зубко, Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ - ред.) у тому числі й активізувати роботу. Ми зараз активізуємо ДФС, газ і будівельний напрямок Міністерства. Є профільний заступник, і там має бути відповідна робота.
Колеги, те, що я сказав сьогодні, ще раз підкреслило тільки єдине – що багато років розвалювали різні сфери, а тепер у них усіх потрібно наводити порядок. І найголовніше – цей порядок потрібно наводити по всіх напрямках одночасно, що ускладнює проблеми і ускладнює рішення. Але іншого виходу, як стати успішною країною, у нас із вами просто немає.
Дороги осилить той, хто йде. Тож ідемо разом до успіху!
Колеги, будь ласка, я пропоную затвердити порядок денний, якщо немає заперечень.