ГРОЙСМАН В.Б. – Доброго дня, шановні колеги!
Розпочинаємо засідання Уряду. Порядок денний сформовано за пропозиціями міністерств і урядових комітетів. Хотів би сьогодні наголосити на ряді питань, які ми будемо розглядати, зокрема, що стосується контролю якості виконання дорожніх робіт, і також заслухаємо сьогодні інформацію керівника ДСНС по перевірці об’єктів, там, де масово перебувають люди, як ви пам'ятаєте, декілька місяців назад було відповідне доручення, ця робота була проведена.
Хочу сказати, в першу чергу, про дороги. Ми в 2017 році відремонтували доріг більше, ніж в рекордному 2011 році, коли Україна готувалась до Євро-2012. В цьому році обсяги робіт будуть збільшені вдвічі порівняно з 2017 роком. Тобто фактично є достатньо безпрецедентний обсяг, по якому вже сьогодні виконуються роботи по всій країні. Але що нам важливо забезпечити? Нам треба забезпечити високу якість виконання робіт, і тут відповідальність не тільки Уряду, а відповідальність і регіональних структур, зокрема, і місцевих органів влади.
Було відповідне доручення проаналізувати роботу після зимового періоду, проаналізувати ту роботу, яка була зроблена в минулому році. І сьогодні ми послухаємо звіт про конкретні перевірки.
Хочу наголосити на незмінності моєї позиції. Перше – якщо зробив десь і недоробив, маєш доробити і здати об’єкт в експлуатацію відповідно до всіх будівельних норм. Якщо ми бачили зловживання, то маєш нести за це відповідальність, і ця інформація буде публічною, я на цьому наголошую, що інформація про ті компанії, які роблять і дозволяють собі робити з відхиленням від норм, а ще робити приписки, можу сказати, що їхні назви будуть абсолютно публічними, і я буду звертатися до правоохоронних органів для того, щоб вони привели до відповідальності.
Я б хотів, щоб хтось за це ніс відповідальність абсолютно конкретно, тому що ми на сьогоднішній день на рівні Уряду забезпечили фінансування доріг, ремонт та реконструкцію, забезпечили функціонування нового дорожнього фонду, в якому майже 11 млрд. йде тільки на місцеві дороги, а всього загальний обсяг фінансування 47 млрд. Це хто кому дав право цими грошами розпоряджатися неефективно, а ще, не дай Бог, красти? Ніхто нікому такого права не давав. Тому питання контролю, питання якості виходить на перший рівень.
Наступна позиція, що я б хотів сказати і, по великому рахунку, можу підкреслити, що ми доб'ємося того, що якість буде на відповідному рівні. І сьогодні ми вже маємо ряд об'єктів, які будуються, і якість там є висока.
Що стосується місцевих доріг, до мене іноді звертаються люди, щоб їм зробили дорогу в їх місті або населеному пункті. Хочу підкреслити: в умовах децентралізації фінансові ресурси сьогодні сконцентровані на місцях. Також у рамках дорожнього фонду, як я сказав, 11 млрд. ми передали на відповідальність облдержадміністрацій. Це означає, що в них сьогодні є достатньо ресурсів розпочинати масштабний та якісний ремонт. Вони таких грошей ніколи не бачили з моменту створення нашої держави.
Але наголошую на тому, що потрібен відповідний контроль і щоб конкретні виконавці несли відповідальність. Тоді буде абсолютний порядок.
І, як завжди, я хотів би сказати, що в нас є сьогодні дві категорії доріг. Я розумію, що поки що дороги знаходяться в незадовільному стані, хоча вже з'являються дороги, які приведені до ладу, і зараз будівництво ведеться, і думаю, що всі це бачать по багатьох об'єктах. Отже, одна категорія доріг – дороги, які вже наш Уряд зробив; інша – це ті дороги, які ще має зробити наш Уряд. Тому ми працюємо саме над тим, щоб змусити всіх ефективно використовувати ресурси.
Наступна позиція – перевірки ДСНС. Ніхто не дав доручення і потім забув про нього. Величезну роботу проведено ДСНС, сьогодні ми теж почуємо про те, що було зроблено і які були виявлені порушення.
Принципово важливо, щоб ці порушення були усунені, і здійснювати постійний контроль, щоб люди себе відчували в повній безпеці там, де знаходяться в місцях скупчення великої кількості людей, зокрема, це стосується шкіл, дитсадків, інших закладів, відвідання яких носить масовий характер.
Ще одна річ, про яку я хотів би сказати. Оскільки зараз іде пленарний тиждень, я залишаюся на своїй абсолютно твердій позиції щодо необхідності створення в Україні такого інструменту, як антикорупційний суд. По-різному можна до нього ставитися, але я вважаю, що його сутність якраз визначена його назвою – антикорупційний.
Є кілька можливостей боротьби з корупцією:
Перше. Треба убирати підвалини, на яких виникає корупція. Наприклад, раніше сектор державних закупівель був надзвичайно корумпованим. Через впровадження системи ProZorro можливості для корупції при закупівлях зведені просто нанівець. Це одна позиція.
Наступна позиція – прозорість. Там, де є прозорість, дуже важко щось комбінувати. І ми займаємося тим, що максимально відкриваємо всі реєстри, робимо повністю прозорість. Але є третій важливий елемент, без якого нічого не було б, – це відповідальність, покарання.
І в даному випадку, якщо ми бачимо, що сьогодні за корупційні порушення, за крадіжки, за відмивання коштів, у тому числі, які належать українським громадянам, немає вироків судів, це означає, що безкарність буде породжувати наступні злочини.
Тому такий інструмент сьогодні на цьому історичному періоді розвитку нашої держави необхідний. Тому я вчергове хочу попросити народних депутатів України об'єднатися навколо прийняття закону в цілому вже на цьому тижні про створення антикорупційного суду.
Я наголошую на тому, що це буде дуже міцний сигнал українському суспільству щодо повної рішучості боротьби з корупцією. Це буде міцний сигнал нашим міжнародним партнерам, що ми створюємо інструменти, які будуть ефективно вибудовувати боротьбу з корупцією. І це буде міцний сигнал усім тим, хто інвестує сьогодні кошти в економіку України.
Інвестиції в економіку України – це нові робочі місця, це заробітна плата, це нові технології, це лідируючі позиції України на ринках інших країн. І тому нам важливо, щоб цей процес був підтриманий саме в цей момент українським Парламентом. Розраховую на те, що відповідні рішення будуть прийняті.
Хочу наголосити, що все те, що залежить від Уряду, ми зробимо вчасно та якісно для того, щоб цей суд почав функціонувати. Найголовніше – щоб він був незалежним. Незалежним у сенсі будь-якої можливості, ліквідації будь-якої можливості впливу будь від кого. Це має бути самодостатня інституція, яка не підпорядкована нікому, яка є абсолютно збалансована, самоврядна, з високим ступенем відповідальності і з високим ступенем прозорості в своїй роботі. Бо якщо ми допустимо, що такий суд буде створений під впливом будь-кого, можливо сказати, що це ще може бути одне розчарування. Тому дуже важливо, щоб цей суд був незалежним і справедливим. Я думаю, що в цьому зацікавлені абсолютно всі.
Тому маю надію на те, що цього тижня це рішення буде ухвалено. Такі можливості технічно проглядаються. Але, дійсно, потрібно, щоб усі фракції українського Парламенту, групи українського Парламенту чітко заявили свою позицію щодо створення такого суду. І я глибоко переконаний, що це дасть можливість консолідувати більшість голосів для ухвалення цього важливого рішення для української держави, для українського суспільства, для відновлення відповідно й довіри.
Шановні колеги, розпочинаємо засідання з доповіді в.о. Голови Укравтодора.