ГРОЙСМАН В.Б. – Розпочинаємо засідання Кабінету Міністрів України.
Перед тим як перейти до порядку денного, я хочу декілька слів сказати щодо проведення військового параду в Україні на День незалежності.
Перш за все я вважаю, що пропозиція Президента про підвищення або направлення додаткових 300 млн грн на підвищення соціальних стандартів для наших воїнів є абсолютно правильною, я її підтримую.
Більше того, для нашого Уряду, для мене особисто питання фінансового забезпечення українського воїна завжди було одним з пріоритетних. І сьогодні ми вже маємо ситуацію, при якій кожен український воїн, який захищає нашу державу, отримує не менше 10 тис. грн, а бойові є значно більше.
Але разом з тим я вважаю, що ми маємо провести військовий парад на 24 серпня. Це парад має бути парадом гордості, доблесті, гідності нашого українського народу, нашої української держави. Вважаю, що під час цього параду мільйони українців зможуть засвідчити свою шану, повагу до наших героїв, бо кожен український воїн є справжнім героєм, коли захищає нашу державу.
Але зробити це не за рахунок соціальних виплат, а зробити це за рахунок інших джерел. І я би хотів сьогодні доручити Міністру фінансів, Міністру оборони від імені Уряду ретельно порахувати вартість проведення параду, джерела фінансування. У мене є думки з цього приводу, де ми знайдемо кошти, не за рахунок соціальних виплат. І, таким чином, ми вирішимо два питання: перше – гарну ініціативу про підвищення виплат; друге – проведення параду не за рахунок соціальних виплат.
Ці пропозиції, звісно, будуть надані Президенту, і Президент вже прийме остаточне рішення як Верховний Головнокомандувач, але ці пропозиції, я вважаю, необхідно надати саме для того, щоб це можливо було здійснити. Тому я такий підхід повністю підтримую і вважаю його необхідним.
Сьогоднішній Уряд є тематичним. Ми будемо розглядати питання освіти та освітян. Вважаю, що освітяни і взагалі освіта в цілому є фундаментальною основою для подальшого розвитку, зміцнення нашої держави.
Але найголовніше – що наша освіта має відношення безпосередньо до українських дітей, оскільки навчання в дитячому садочку, школі, профтехзакладах, вищій школі – це весь той багаж, який дає нам конкурентні переваги, використовуючи наші природні здібності.
Я думаю, що ніхто не буде заперечувати, що українці є дуже талановитими людьми. Але нам треба створити такі умови, щоб освіта була доступною, якісною, сучасною (і ми цим питанням почали займатися), а український вчитель отримував достойну заробітну плату за свою роботу.
Тому з 1 січня 2017 року ми підвищили зарплату для українського вчителя на 50%, у 2018 році – ще на 25, у 2019-му – ще на 9%. Але й цього є, на моє глибоке переконання, недостатньо. Українські вчителі мають отримувати достойну заробітну плату, оскільки вони нас навчають будувати, захищати, лікувати і багатьом іншим професіям.
Тому сьогодні ми розглянемо весь комплекс питань, у тому числі ліквідуємо ту несправедливість, яка була для працівників дошкільних і позашкільних навчальних закладів, профосвіти, які недоотримали 10% надбавки до своєї зарплати ще з січня 2019 року. Тобто ми сьогодні ухвалимо це рішення і для цих людей зарплата, надбавка підніметься на 10%.
Але нам потрібно змінювати систему оплати праці для українських освітян, і ми сьогодні запропонували абсолютно нову систему оплати праці, яка буде стимулюючою, яка буде початком гарної системи винагороди для українського вчителя. Тобто це буде вже не питання єдиної тарифної сітки, де є багато прив’язок, які не дають нам можливості вивести українського вчителя на достойний рівень оплати парці, а ми запропонуємо нову систему. Сьогодні Уряд її розгляне, ми її ухвалимо і це буде означати, що вже з січня 2020 року українські вчителі отримають підвищення заробітної плати від 20% до 70%.
Особливий акцент буде зроблено на молодих учителів, які не мають на сьогоднішній день ще власного стажу, і вже від початку, як приходять навчати до школи, або вихователь дитячого садочка, вже є "прибита" заробітна плата мінімальним рівнем. Зараз так не буде. Буде вже зовсім по-іншому, коли молодий вчитель зможе отримувати вже одразу більшу зарплату, ніж він отримує її сьогодні. Думаю, що це буде абсолютно достойно і в освітянських колективах це теж дуже добре сприйметься, оскільки вчителі з досвідом будуть отримувати свою зарплату, її теж підвищуємо, а молоді вчителі вже отримають з початку своєї роботи теж вищу зарплату.
Я наведу тільки один приклад. Я думаю, що Лілія Михайлівна буде зараз доповідати по комплексу питань, але один приклад я все ж таки наведу.
Молодий вчитель сьогодні отримує 5 тис. 410 грн. Це оклад і престижність, у тому числі доплата за перевірку зошитів. А от зміна нашої системи дасть можливість вже з 1 січня отримувати такому ж вчителю 7 тис. 643 грн. Тобто фактично майже на 2 тис. 200 грн більше (це більше 40%) буде отримувати молодий вчитель з січня.
І зараз такі параметри ми закладаємо у нормативні документи Уряду. Вони будуть основою формування бюджету на 2020 рік, і це має бути однією з найвагоміших основ.
Наступне. Ще ми виправимо одну несправедливість. У нас виходить так, що вихователі у дитсадках мають відпустку 42 календарні дні, а люди, які працюють в освітніх закладах (школах), вчителі, мають 56 днів. Тобто вихователь, який працює з дітьми (там же дуже важка праця), має 42 дні, а в школах 56.
Наше завдання яке? Ми сьогодні приймемо рішення, щоб теж з січня вже не 42 дні була відпустка для вихователя, а 56. Отже, шановні наші вихователі, ми будемо повертати всю справедливість, у тому числі і в соціальний захист, в оплату вашої праці, що теж відзначиться на змінах, які ми сьогодні приймемо. Для вихователя дитсадків теж зміниться зарплата.
Це блок освіти, освітян, оплати праці освітян.
Друга позиція – профтехосвіта. Всі ми знаємо, що українська економіка, підприємства потребують якісних професійних виробничих кадрів. Тому ми зараз вносимо законопроект "Про професійно-технічну освіту", який врегульовує багато питань і робить систему більш ефективною, в тому числі із залученням місцевої влади в рамках децентралізації, впровадження дуальної системи освіти. Це означає, що вона буде дуже тісно пов'язана, ця освіта, з реальним сектором і виробництвом, що буде швидко готувати наших фахівців. І таким чином, ми зможемо зробити і тут достатньо серйозний крок вперед. Хоча вже цього року буде створено 150 центрів профтехосвіти в Україні, які мають класне обладнання, оновлені технології навчання і зміст навчання, для того, щоб наші професійно-технічні кадри були підготовлені до роботи в реальному секторі на реальних підприємствах України.
Далі – питання науки, третій блок питань.
Ми вперше передбачили в бюджеті 2019 року 100 млн на фінансування базової науки. Це відбулося вперше в 2019 році. До цього в нас були лише короткострокові гранти, не було системного фінансування.
Зараз система фінансування змінюється. І тому буде прийнято теж ряд важливих рішень, що дозволить нам і зміцнювати в тому числі університетську науку. І ми вважаємо, що за університетською наукою є величезне-величезне майбутнє.
Тому фінансування і підтримка саме цього напрямку, вважаємо, є абсолютно і очікуваним, і справедливим, і буде максимально результативним. Більше того, це повністю відповідає світовим практикам фінансування і підтримки науки в світі.
Також буде прийнято рішення про надання можливості про створення державних ключових лабораторій. Це дасть можливість і об’єднувати ресурси різних наукових закладів для вирішення спільних завдань. Такої системи на сьогодні немає, кожен чимось займається своїм. Але в кожного є своя інфраструктура, свої можливості. Якщо дати можливість їх об’єднувати, тоді ми будемо більш ефективними, що стосується в тому числі й розвитку національної науки.
На завершення, колеги, ще раз хотів би підкреслити, що питання освіти є питанням фундаментального значення для нашої держави, для наших дітей, для нашого сьогодення і для нашого майбутнього. Тому просив би, щоб ніхто не ображався на те, що ми робимо саме такі акценти. Тому що, я ще раз наголошую, саме там закладаються фундамент і основа знань для нашого молодого покоління і там ми маємо робити сьогодні фундаментальні акценти, розуміючи те, що за десятки років нашої незалежності, на превеликий жаль, в освіті не було зроблено необхідних кроків, які б дали можливості створення і нової матеріально-технічної бази, і в тому числі повернення престижності у вигляді в тому числі фінансового забезпечення для наших шановних вчителів.
Тому ми це повертаємо і будемо за це боротися, відстоювати для того, щоб український вчитель отримав все те, що дасть можливість йому думати тільки про навчання і майбутнє нашої держави. А про все інше має потурбуватися держава і державний бюджет через фінансову підтримку наших вчителів і створення необхідної бази.