Відкладення ратифікації оновленого «енергетичного» Додатка до Угоди про асоціацію ставить під загрозу секторальну інтеграцію з ЄС, – Іванна Климпуш-Цинцадзе

Служба Віце-прем'єр-міністра України, опубліковано 27 травня 2019 року о 19:01

У зв`язку з політичною турбулентністю, викликаною достроковим припиненням повноважень Верховної Ради України, темпи реформ в Україні спадатимуть. Про це під час зустрічі з представниками громадянського суспільства сказала Віце-прем`єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України Іванна Климпуш-Цинцадзе. «Задля громадян і країни необхідно втримати євроінтеграційний і євроатлантичний порядок денний», – наголосила вона.

На червень Уряд та профільні комітети Парламенту опрацювали велику кількість ініціатив, принципових для євроінтеграційного руху. Іванна Климпуш-Цинцадзе висловила занепокоєння через можливе відтермінування ратифікації Парламентом оновленого 27 Додатка (енергетика) до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. «Це ставить під загрозу усю нашу секторальну інтеграцію», – сказала Віце-прем`єр-міністр, підкресливши, що ратифікація повинна відбутися до 8 липня, тобто до запланованого Саміту Україна – ЄС.

Окрім цього, Віце-прем`єр-міністр нагадала про низку інших євроінтеграційних законопроектів, які були готові до ухвалення у Верховній Раді. Зокрема, для подальшої поглибленої інтеграції з ЄС на митниці необхідно ухвалити проект Закону України № 9532 «Про режим спільного транзиту». Закон спростить умови торгівлі та митного оформлення на кордоні з ЄС.

Також важливим є проект Закону України №7473 «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо деяких питань виконання Глави 5 розділу IV Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони». Він запровадить інститут авторизованого економічного оператора. Це дасть компаніям можливість самим здійснювати частину митного оформлення.

Для нарощування торгівлі з ЄС Парламент має ухвалити євроінтеграційні законопроекти у сфері технічного регулювання. Насамперед, ідеться про проект Закону України № 10183 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації актів законодавства Європейського Союзу у сфері технічного регулювання», а також проект Закону України № 10222 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення конкурентоспроможності українських виробників та посилення захисту прав споживачів». Ухвалення цих законопроектів необхідне для укладання угоди АССА (Угода про оцінку відповідності та прийнятність промислової продукції) з ЄС.

Довідково

Ратифікація змін і доповнень до Додатка XXVII до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС відкриє для України можливість глибшої секторальної інтеграції в галузі енергетики, яка є однією з чотирьох сфер, що наразі визначені пріоритетними у зближенні нашої держави з Європейським Союзом.

Згідно з документом Україна зобов`язується проводити консультації з Європейською комісією щодо сумісності з положеннями acquis ЄС (права ЄС. – Ред.) будь-якої законодавчої пропозиції у сфері енергетики. Окрім цього, Україна утримується від введення в дію актів до того, як Європейська Комісія завершить оцінювання сумісності законопроекту з відповідними положеннями acquis ЄС та у випадку, якщо ЄК дійшла висновку, що законопроект не відповідає вимогам ЄС.

Зміни і доповнення Додатка передбачають не лише зобов`язання України у сфері енергетики, а і зобов`язання сторони ЄС. Вони, зокрема, полягають у посиленні моніторингу за імплементацією acquis ЄС (права ЄС) Україною та наданні відповідних рекомендацій задля досягнення визначених в оновленому Додатку цілей. Таким чином шлях інтеграції до енергетичного ринку Європейського Союзу стає більш чітким та незворотним.

Додаток охоплює всі енергетичні ринки. Зокрема, в галузі електроенергії передбачено впровадження Директив і Регламентів ЄС, що стосуються умов доступу до мережі для транскордонних перетоків електроенергії, доброчесності та прозорості на гуртовому ринку електроенергії і надійності постачання електроенергії та інвестування в інфраструктуру.

Для ринку газу серед іншого передбачено впровадження вимог Євросоюзу щодо спільних правил для внутрішнього ринку природного газу, умов доступу до мереж транспортування природного газу, надійності постачання природного газу, а також вимог щодо тарифів на транспортування.

На нафтовому ринку Україна має імплементувати Директиву ЄС про зобов`язання держав-членів підтримувати мінімальні запаси сирої нафти та/або нафтопродуктів.

У частині енергетичної інфраструктури важливим є впровадження Регламенту ЄС про настанови для транс’європейської енергетичної інфраструктури.

У сфері енергоефективності Україна бере на себе зобов`язання щодо енергетичних характеристик будівель, а також енергетичного маркування побутової техніки та обладнання. Окремо виписані вимоги щодо екодизайну для пов`язаних з енергоспоживанням продуктів. Ці заходи поліпшать стан довкілля та зменшать споживання енергії.

Окрім цього, в галузі ядерної енергетики Україна, зокрема, має впровадити вимоги Євросоюзу щодо захисту від загроз, зумовлених впливом іонізуючого випромінювання, нагляду та контролю за перевезенням радіоактивних відходів та відпрацьованого палива, а також безпечного поводження з відпрацьованим паливом та радіоактивними відходами.

Передбачена імплементація мережевих кодексів ЄС у секторах газу та електроенергії, зокрема, Мережевого кодексу ЄС про балансування газу в газотранспортних системах, що виходить за межі зобов’язань України в рамках Енергетичного Співтовариства. Такий підхід дозволить Україні вести постійний діалог з ЄС у двосторонньому форматі та стати повноправним учасником енергетичного ринку ЄС.