Понад 20 держав, представники Європейської Комісії та міжнародних фінансових організацій взяли участь у Діалозі високого рівня для України у межах Міжнародного транспортного форуму (МТФ) в Києві. Ключова мета заходу — напрацювати практичні рішення для допомоги Україні у відновленні та розвитку транспортної інфраструктури.
Під час відкриття Діалогу Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль зазначив, що наразі українська інфраструктура є однією із найбільш постраждалих галузей. Це підтверджує й оцінка Світового банку, у якій йдеться про майже 500 мільярдів доларів необхідних для відбудови. Однак, попри це, перед Україною стоїть важливе завдання — відновити всю пошкоджену інфраструктуру, розширити логістичні можливості та покращити умови перевезень.
Очільник Уряду наголосив, що навіть під час повномасштабного вторгнення Україна продовжує розвивати логістику, зокрема відкрили два нових пункти пропуску з Румунією, а за підтримки партнерів вже почали реконструкцію пунктів пропуску з Польщею, Словаччиною та Угорщиною. Також вдалося забезпечити стабільну роботу Українського морського коридору, яким скористались понад 2800 суден. Це понад 75 млн тонн вантажів для понад 40 країн світу, з яких понад 50 млн тонн — агропродукція. Серед досягнень у транспортній галузі Прем’єр-міністр також відзначив продовження “транспортного безвізу” між Україною та ЄС, що дає можливість розвивати економіку ЄС та підтримувати економічну стабільність України.
“Транспортна мережа є та буде основою економіки та мобільності людей. Саме тому на найближчий період перед нами стоїть низка завдань: швидко відновити пошкоджену росіянами транспортну інфраструктуру, продовжувати вдосконалювати та розширювати наші логістичні можливості, та покращити умови перевезення пасажирів.
Ворог розраховує на те, що підтримка світу послабиться, що фокус уваги буде змінено, тож саме тому надзвичайно важливо зосередитись на підтримці Україні, підтримці Збройних Сил України та відбудові”, — наголосив Прем’єр-міністр України.
Своєю чергою Віце-прем'єр-міністр з відновлення України — Міністр розвитку громад та територій України Олексій Кулеба сказав, що на сьогодні Україна має одразу два виклики у сфері транспорту. З одного боку вона має швидко реагувати на всі руйнування, які завдає ворог, а з іншого — прискорити роботу над інтеграцією в європейську транспортну систему, дотримуючись всіх стандартів та вимог Європейського Союзу.
Віце-прем'єр-міністр з відновлення наголосив, що держава продовжує працювати над модернізацією торгових шляхів, морських та сухопутних як надійним зв’язком зі світом. Попри постійні руйнування, залізниця та портова інфраструктура працюють з надзусиллями, щоб забезпечити евакуацію людей з прифронтових територій, перевезти важливі вантажі та забезпечити безперервний доступ українських товарів до світових ринків, щоб запобігти продовольчій кризі.
“Я закликаю всі країни об’єднатися навколо України та продовжувати розбудовувати та відновлювати українську інфраструктуру, як ми це робили останні два роки. Спільно ми можемо досягти значних результатів. Ми можемо поділитися своїм досвідом адаптації та розвитку альтернативних шляхів логістики, щоб посилити міжнародні зв’язки та забезпечити сталий економічний розвиток наших країн”, — сказав Олексій Кулеба.
Генеральний секретар Міжнародного транспортного форуму Янг Тей Кім, звертаючись до присутніх, підкреслив, що саме зараз найбільш вдалий час, щоб продемонструвати свою єдність та перетворити плани допомоги Україні — в дії.
“Під час нашого візиту, ми всі мали можливість наочно побачити всі ті руйнування, які приносить війна. Ми маємо допомогти Україні з негайними потребами та працювати на майбутнє, щоб залікувати рани, нанесені зараз. У час, коли залізниця пошкоджена, повітряний простір закритий, є порушення логістичних шляхів, ми маємо думати про майбутнє та будувати стійку систему нової інфраструктури, яка буде готова до викликів майбутнього. Маємо напрацювати механізми у транспортній відбудові, які будуть працювати. Транспортний форум готовий підтримувати цю роботу. Ми не лише відбудовуємо дороги, порти та мости, — ми будуємо майбутнє України разом”, — сказав Янг Тей Кім.
Учасники Діалогу домовилися про посилення підтримки відновлення та заявили про спільне прагнення розвивати нові логістичні маршрути та стратегічні зв'язки з Україною.
Данія, Сполучені Штати Америки, Австрія, Бельгія, Канада, Хорватія, Чехія, Естонія, Фінляндія, Франція, Німеччина, Японія, Литва, Нідерланди, Норвегія, Польща, Швеція, Швейцарія, Велика Британія та Україна схвалили спільну заяву. Документ має на меті забезпечити більш ефективне спрямування підтримки держав-членів на потреби нашої держави та заохотити міжнародні фінансові установи, уряди та приватний сектор збільшити обсяги інвестицій у реконструкцію транспортного сектору України.
Міністр транспорту та житлового господарства Швеції Андреас Карлосон виступив із пропозицією вивчити можливість створення Фонду для підтримки нагальних потреб України в транспортному секторі. За його словами, Фонд функціонуватиме на основі добровільних внесків країн-учасниць МТФ. Перший внесок до Фонду зробить Швеція у розмірі 8 мільйонів шведських крон.
За результатами Діалогу міністри транспорту та представники держав-членів доручили МТФ вивчити умови для більш ефективного спрямування підтримки держав-членів на заявлені негайні потреби України.
Під час Форуму відбулось два «круглих столи». Перший був присвячений формуванню нової транспортної інфраструктури України, другий — ключовим потребам та пріоритетним проектам підтримки та розвитку української транспортної інфраструктури. Презентували відповідні проекти та можливості для співпраці під час круглих столів заступники Міністра Тимур Ткаченко, Сергій Деркач та Марина Денисюк.
Варто зазначити, що всі учасники заходу, які попередньо відвідали Гостомель та Ірпінь, наголосили, що Україна робить неможливе у відбудові транспортної логістики в умовах величезних руйнувань від війни.
Нагадаємо, що у грудні 2023 року в Києві Литва, Швеція, Канада та Україна запустили Групу підтримки України у рамках Міжнародного транспортного форуму (CIG4U) — платформу для співпраці та підтримки України під егідою МТФ. Платформа дає можливість країнам обмінюватися актуальною інформацією про нагальні потреби транспортної системи України, а також робити внесок у довгострокові проекти відновлення. Наразі в Україні за сприяння Литви, Канади та Швеції вже імплементують перші проекти МФТ в автомобільній, залізничній та інших галузях.
Довідково
Міжнародний транспортний форум — міжурядова організація, яка нараховує майже 70 країн-членів та ставить за мету підтримку сталого розвитку транспорту та транспортної інфраструктури.