• In English
  • У МТОТ презентували посібник зі збору доказів для Міжнародного Кримінального Суду

    У МТОТ презентували посібник зі збору доказів для Міжнародного Кримінального Суду. Посібник підготовлено для неурядових організацій, активістів та волонтерів – усіх тих, хто не будучи професійними слідчими і не володіючи спеціальними знаннями зі збирання доказів про порушення прав людини і норм міжнародного гуманітарного права, зацікавлений в оволодінні ба­зовими навичками для надання потенційної допомоги Міжнародному Кримінальному Суду (МКС) та правоохоронним органам України.

    Чому цей посібник корисний:

    • в посібнику наведено найбільш актуальну та об’єктивну інформацію про особливості роботи МКС та його окремих органів;
    • надано практичні рекомендації неурядовим організаціям, активістам, волонтерам стосовно методології збору, опрацювання, зберігання інформації та її подальшої передачі до МКС та правоохоронних органів України;
    • запропоновано алгоритм, який можна використовувати в практичній діяльності організацій під час збору ними інформації;
    • роз’яснено необхідність забезпечення безпеки як тих, хто збирає інформацію про міжнародні злочини, так і тих, хто її надає.

    Міжнародний Кримінальний Суд – це перша постійно діюча, незалежна від ООН, міжнародна установа, уповноважена притягати до кримінальної відповідальності фізичних осіб, винних у вчиненні міжнародних злочинів. Суд діє відповідно до свого установчого документа – міжнародного договору, що має назву Римський Статут, що був прийнятий 17 липня 1998 р*.

    Наразі учасницями, тобто державами, які ратифікували чи приєдналися до Статуту, є 122 держави. МКС розглядає справи щодо фактів вчинення найстрашніших міжнародних злочинів, таких як геноцид, воєнні злочини і злочини проти людяності.

    Систематичне порушення Російською Федерацією норм та правил ведення війни змушує українське суспільство невідкладно реагувати на воєнні злочини та злочини проти людяності через міжнародно-правову інституцію - Міжнародний Кримінальний Суд, що покликаний врегульовувати порушені питання.

    Тому Україна подала спеціальні Заяви до Суду щодо подій на Євромайдані та ситуації збройного конфлікту в Україні. 8 вересня 2015 року Україна передала до МКС Заяву, якою визнала юрисдикцію Суду стосовно всіх злочинів (це у першу чергу злочини проти людяності і воєнні злочини), скоєних на території України з початку військової агресії Російської Федерації проти нашої держави**.

    Незалежним органом МКС є Офіс Прокурора. Прокурор проводить попереднє вивчення, розслідування і є єдиним, хто може передати справу до Cуду.

    Саме для сприяння роботи Офісу Прокурора щодо збору та документування ймовірних злочинів Римський Статут надає право будь-якій фізичній чи юридичній особі передати Офісу Прокурора будь-яку інформацію, яка, на їхню думку, містить факти про вчинення зазначених злочинів.

    Наразі багато неурядових організацій звертаються до МКС з проханням роз’яснити, яким чином збирати, оформлювати та передавати інформацію про вчинені злочини. Тому головна мета посібника – дати базові знання та практичні рекомендації щодо збору інформації, безпосередньої фіксації вчинених правопорушень, і допомога Офісу Прокурора МКС у попередньому вивченні ситуації, під час якої були скоєні ймовірні злочини.

    Посібник, що розроблений із залученням міжнародних експертів, науковців та практиків, допомагає визначити, яка інформація буде корисною для МКС та надає практичні рекомендації щодо її збору і передачі до цього Суду.

    Міністр з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України Вадим Черниш, коментуючи презентацію посібника, сказав наступне:

    "Рекомендуючи використовувати Посібник, ми не прагнемо покласти на представників неурядових організацій та активістів, які збирають інформацію, роль та функції слідчого.

    Однак вважаємо, що діяльність громадських організацій щодо збору інформації про ймовірні злочини є важливим і потужним джерелом інформації для Офісу Прокурора МКС, оскільки часто, в силу різних обставин, правоохоронні органи не можуть зібрати певні надважливі докази через недовіру чи побоювання свідків і потерпілих, неможливість доступу до місця події тощо. Натомість неурядові організації можуть встановити довірливі стосунки з постраждалими особами, надавати важливу інформацію щодо загального контексту, в якому відбувалися порушення. Часто громадським організаціям вдається задокументувати порушення одразу після їх скоєння, уникнувши випадкової втрати доказів".

    МТОТ направить розроблений посібник громадським організаціям, членам Міжвідомчої комісії з питань узагальнення правової позиції держави у питанні відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та підготовки консолідованої претензії України до Російської Федерації щодо реалізації її міжнародно-правової відповідальності за збройну агресію проти України, членам Міжвідомчої комісії з питань застосування та реалізації норм міжнародного гуманітарного права в Україні як органу, що здійснює інформаційне та організаційне забезпечення діяльності вказаних Комісій ***.

    МТОТ висловлює подяку Посольству Швейцарії в Україні за плідну співпрацю та активну підтримку Міністерства у розробленні Посібника.

    Отримати більше інформації та завантажити електронну версію посібника можна за посиланням.

    Довідково

    *МКС розташований у м. Гаага, Нідерланди. Римський Статут було прийнято 120 державами у Римі 17 липня 1998 р., і він набув чинності 1 липня 2002 р. Наразі учасницями, тобто державами, які ратифікували чи приєдналися до Статуту, є 122 держави.

    **Україна підписала Римський Статут МКС 20 січня 2000 року, але не ратифікувала його. 11 липня 2001 року Конституційний Суд України надав висновок про невідповідність Статуту Конституції України з причини комплементарності його юрисдикції. Згодом до ст. 124 Конституції України були внесені зміни, які уможливили ратифікацію, вони набули чинності 30 червня 2019 року. З цієї дати Україна може ратифікувати Римський Статут МКС і ставати повноправною учасницею цієї міжнародної організації.

    Однак, не будучи учасницею МКС, Україна двічі визнала його юрисдик­цію ad hoc (для конкретних ситуацій), подавши спеціальні Заяви до Суду за ст. 12(3) Статуту. Перша стосувалася подій на Євромайдані, друга – ситуації збройного конфлікту в Україні. Згідно з цими заявами МКС може здійснювати юрисдикцію щодо злочинів, які підпадають під його юрисдикцію, вчинених на усій території України (включаючи Крим і весь Донбас), починаючи з 21 листопада 2013 року – подій на Євромайдані.

    8 вересня 2015 року Україна передала до МКС Заяву, якою визнала юрисдикцію Суду стосовно всіх злочинів (це у першу чергу злочини проти людяності і воєнні злочини), скоєних на території України з початку військової агресії Російської Федерації проти нашої держави. Заява має безстроковий характер. Відтак МКС матиме юрисдикцію щодо вказаних злочинів незалежно від громадянства осіб, які їх вчинили – це можуть бути громадяни України, громадяни держави-агресора або будь-яких третіх держав.

    *** МТОТ відповідно до Положення про міністерство проводить моніторинг дотримання норм міжнародного гуманітарного права та вживає заходів реагування на факти їх порушення; організовує та проводить роботу з роз’яснення питань щодо необхідності дотримання норм міжнародного гуманітарного права; проводить моніторинг діяльності міжнародних гуманітарних організацій з питань, що належать до компетенції МТОТ; забезпечує виконання органами виконавчої влади міжнародних зобов’язань України щодо реалізації Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року про захист жертв війни та інших норм міжнародного гуманітарного права, а також бере участь у координаційних механізмах стосовно їх реалізації.