ГРОЙСМАН В.Б. – Доброго дня, шановні колеги! Розпочинаємо засідання Уряду.
Сьогодні одне з головних питань, яке ми розглянемо, – питання дерегуляції. Сьогодні черговий дерегуляційний Кабінет Міністрів.
Мінекономрозвитку, Степаном Івановичем Кубівим підготовлено ряд рішень, які полегшують ведення бізнесу в Україні. Насправді це потрібно було зробити 20 років тому, але ми зробили таким чином, щоб системно кожен квартал, кожних два квартали, ми робимо аудит всіх регуляцій в країні, які стосуються ведення бізнесу, знаходимо, уявіть собі, ще й досі нормативні документи УРСР або рішення попередніх періодів, які ускладнювали ведення бізнесу в Україні.
Фактично система працювала так: ти тільки подумав про те, щоб започаткувати свій власний бізнес, ти вже щось порушив і ти вже щось комусь винний. Іноді з бізнесом зустрічаєшся, і вони говорять, що та система, яку ми, в принципі, зламали, була налаштована таким чином, що інспектор міг би вже не приходити і нічого не перевіряти. На дистанції можна було виписувати будь-який штраф і потім чекати бізнесмена, щоб той приходив і починав пропонувати якісь речі, щоб мінімізувати цей штраф. Ось як працювала система.
Ми фактично почали не тільки змінювати регуляції і робити їх розумними, а ми почали ліквідовувати цілі органи державної влади, і це розпочалось з 2014 року, з першого Уряду після Революції Гідності, який очолював Арсеній Яценюк.
Зміна взагалі кількості, зменшення кількості контролюючих органів і абсолютно новий підхід, нова філософія. Зараз контролерам немає чого робити на підприємствах, а якщо вони приходять на підприємство, у них має бути чіткий чек-ліст, в якому абсолютно повністю є повний вичерпний перелік, що потрібно перевірити і поставити на цьому крапку, а не фантазувати і не чіплятися за радянські норми для того, щоб комусь надати непомірний штраф.
І тому ми будемо і далі продовжувати проводити дерегуляцію для того, щоб кожен підприємець в Україні міг легко започаткувати свою справу і легко її реалізувати. Зрозуміло, що ще крім цього потрібно багато питань, які потрібні – і доступні кредитні ресурси, й інші можливості. Але все це прийде, я глибоко в цьому переконаний.
В цілому ми або змінили, або скасували понад 1 тис. 200 документів регуляцій. Це означає, що всі ці 1 тис. 200 регуляцій і нормативно-правових актів, наказів міністерств – це була така "промислова машина", яка дозволяла обтяжувати бізнес, створювати умови для хабарництва, придушення бізнесу. Так працював державний апарат і, на превеликий жаль, робив це системно.
Такий підхід ми руйнуємо, можливо, ще не повністю, бо я пам’ятаю, як ми проводили перший дерегуляційний Кабмін, коли, по-моєму, ми скасовували 350 актів, і тоді були навіть розмови, деякі міністерства міністрам розповідали, що це не треба скасовувати, що це їм потрібно, і це треба залишити, і те.
Пам'ятаєте перші наші рішення, колеги? Ми все скасуємо, а якщо в когось з чиновників є бажання це повернути – нехай виходить на цю трибуну і обґрунтує, чому він має повернути таку норму в такий-то закон або в таку-то постанову. Щось нікого я не пам’ятаю, щоб хтось вийшов на цю трибуну і почав відстоювати цю норму. По жодній з 1 тис. 200 документів регуляцій ніхто не прийшов і не сказав, що щось там не так.
Тобто це означає, що це були штучно створені перешкоди для ведення підприємництва в країні. Це було штучно створено для того, щоб економіка не розвивалася, а ті, хто мали мандат від держави (державні чиновники деяких структур), щоб сиділи собі і на цьому питанні заробляли. Навіть не заробляли, а отримували те, що їм не належить.
Тому наша політика є абсолютно чіткою: легшим буде ведення бізнесу, більше буде робочих місць, більшим буде зростання економіки, більшими будуть у людей зарплати, будуть більш стабільними бюджети, меншою буде інфляція, стабільні ціни. Тобто це все дуже пов’язано. Тому така системність є дуже важливою. Дякую Мінекономрозвитку і команді за таку роботу і Максиму Нефьодову, який супроводжує цей процес.
Шановні колеги, є пропозиція зараз розпочати розгляд саме питань дерегуляції з виступу Степана Івановича, потім Максима Нефьодова, а далі розглянути всі питання, які визначені порядком денним.
Немає заперечень? Немає. Тоді затвердили – і працюємо.