• In English
  • Сергій Марченко представив проект держбюджету-2025 народним депутатам України
    Міністерство фінансів України, опубліковано 20 вересня 2024 року о 13:37

    Сьогодні, 20 вересня, Міністр фінансів України Сергій Марченко представив проект Закону України «Про державний бюджет України на 2025 рік».

    “Це третій бюджет, що готується під час повномасштабного вторгнення: при значному ступені невизначеності, постійній зміні перебігу подій на фронті та виникненні нових викликів і шоків для країни. В таких непростих умовах та з обмеженими ресурсами ми змогли гарантувати основний пріоритет наступного року – безпеку країни. Можу впевнено сказати, що за планом бюджету на 2025 рік оборону України буде забезпечено”, - повідомив Міністр фінансів Сергій Марченко під час представлення бюджету.

    "Повертаємось до середньострокового бюджетного планування. І цей проект підготовлено вже на основі Бюджетної декларації на 2025-2027 роки. Це наше зобов’язання відповідно програми з МВФ, яке ми виконали. Всі ключові параметри бюджету узгоджені з представниками Фонду в рамках нещодавньої роботи технічної місії, яку ми успішно пройшли", - додав він.

    Головне з виступу Сергія Марченка:

    Макропоказники

    Прогноз макропоказників на 2025 рік, що був закладений в проект бюджету, передбачає:

    • зростання реального ВВП на 2,7%;

    • індекс споживчих цін – 9,5%;

    • середньомісячна заробітна плата – 24 389 гривень.

    Доходи загального фонду держбюджету

    Доходи загального фонду держбюджету (без грантів та міжбюджетних трансфертів) заплановані у сумі 2 трлн 7 млрд гривень, що на 411 млрд грн більше ніж цього року.

    Доходи визначені на чинній податковій базі з урахуванням прийнятого у І читанні Верховною Радою України проекту змін до Податкового кодексу України.

    Основні джерела доходів

    У наступному році ми плануємо зростання надходжень за усіма основними податками. Зокрема:

    • ПДВ з ввезених товарів – 594 млрд грн (+95 млрд до плану цього року);

    • ПДФО – 354 млрд грн (+150 млрд);

    • ПДВ з вироблених товарів – 318 млрд грн (+29 млрд);

    • податок на прибуток – 206 млрд грн (+22 млрд);

    • акцизний податок з вироблених товарів – 132 млрд грн (+34 млрд);

    • акцизний податок з ввезених товарів – 115 млрд грн (+20 млрд гривень).

    Видатки

    Видатки загального фонду держбюджету плануються в обсязі 3 трлн 644 млрд грн, що більше показника цього року на 535 млрд гривень.

    У проекті держбюджету передбачено:

    • Ресурс на безпеку і оборону: 

    Загальний ресурс на національну безпеку та оборону у 2025 році - 2 трлн 223 млрд грн (близько 26% ВВП), що на 530 млрд гривень більше плану цього року та на 46 млрд грн більше плану 2024 року з урахуванням змін до держбюджету, прийнятих 18 вересня Верховною Радою України.

    Зокрема:

    - на грошове забезпечення військовослужбовцям - 1 трильйон 158 млрд грн.

    - на створення і закупівлю озброєння та військової техніки – 737 млрд грн. 

    Майже 55 млрд грн - на розвиток оборонно-промислового комплексу. Крім того, 47 млрд гривень планується виділити на розробку та закупівлю БПЛА. 

    Ресурс – кошти військового ПДФО.

    • Соціальний захист та пенсійне забезпечення (близько 420 млрд гривень)

    У бюджеті враховано такі напрями соціальних програм:

    • 238 млрд гривень – забезпечення виплати пенсій;

    Пенсії для понад 10 млн українських пенсіонерів будуть перераховано вчасно і в повному обсязі. Крім того, у березні 2025 року вони будуть проіндексовані.

    • 128 млрд грн - на соціальні допомоги, які отримають понад 4,5 млн осіб;

    Пріоритети: програми підтримки осіб з інвалідністю, зокрема протезування - враховано 100% потреби, заходи з підтримки дітей та сімей з дітьми - 3,8 млрд грн.

    • Підтримка ветеранів війни (5,6 млрд грн)

    В наступному році для підтримки ветеранів війни та демобілізованих осіб буде забезпечено:

    • 3 млрд грн - діяльність фахівців із супроводу;

    • 1,7 млрд грн – психологічну та фізичну реабілітацію, професійну адаптацію;

    • 940 млн гривень – заходи з зубопротезування та біологічне батьківство і материнство.

    • Охорона здоров’я (211 млрд грн)

    Зокрема:

    • 175 млрд гривень – для реалізації програми медичних гарантій;

    • 12 млрд гривень – на централізовану закупівлю лікарських засобів та медичних виробів;

    Пріоритети: створення єдиного медичного простору шляхом долучення до ПМГ усіх державних закладів охорони здоров’я, повне забезпечення потреби в донорській крові та компонентах крові, забезпечення житлом медичних працівників у сільській місцевості, забезпечення безоплатності послуг для пацієнтів за ПМГ.

    • Освіта (175 млрд грн)

    З них на:

    • 103 млрд грн  –   оплату праці вчителів;

    • 28 млрд грн – підготовку студентів та надання грантів для здобуття вищої освіти;

    • 3 млрд грн – здорове харчування учнів початкових класів (більше 1 млн дітей);

    Пріоритети: облаштування безпечних і якісних умов навчання, ефективність розподілу освітньої субвенції після верифікації учнів. 

    • Культура та медіапростір (майже 10 млрд грн);

    • Цифрова трансформація (4 млрд грн);

    • Наука (14 млрд грн);

    • Спорт (5,6 млрд грн);

    Важливо підкреслити, що зазначені видатки не включають капітальні інвестиції (за різними напрямами, у тому числі у сфері енергетики, транспорту, освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо), які передбачені окремо в рамках реалізації публічних інвестиційних проектів PIM (Public Investment Management).

    • Фінансування публічних інвестиційних проектів (PIM)

    У 2024 році Уряд України розпочав реформу управління публічними інвестиціями (PIM). 

    Це комплексна реформа, яка включає зміну в підходах до відбору проектів, у які буде інвестувати держава. Враховуючи значну потребу України у відновленні, відбудові, PIM допоможе зібрати всі проекти та визначити пріоритетні напрями економіки для інвестицій. Це полегшить визначення найбільш актуальних проектів та спростить роботу з донорами у залученні коштів на відбудову. 

    Також з цією метою Уряд України розробляє цілісну ІТ-екосистему, яка забезпечить оптимальний процес прийняття рішень на основі стратегічних пріоритетів і потреб країни. Цей інструмент посилить прозорість роботи Уряду у залученні інвестицій.

    Кожен проект оцінюватиметься з точки зору його впливу на економіку України, наприклад, внесок у ВВП, рівень охоплення населення, а також ступінь готовності проекту до реалізації.

    Реформа впроваджується з урахуванням потреб у швидкому відновленні і післявоєнній відбудові, а також рекомендацій Світового банку, МВФ та кращих європейських практик.

    Це, зокрема, проекти з відновлення та модернізації енергетичної інфраструктури, водопостачання, закупівлі медичного обладнання тощо. Пріоритетними напрямами на 2025 рік є сфери охорони здоров’я, освіти, транспорту та енергетики.

    У 2025 році буде реалізовано нову модель управління публічними інвестиційними проектами. Загальний ресурс державного бюджету на фінансування інвестиційних проектів складе 156,1 млрд гривень, а також  фінансування під державні гарантії на підставі міжнародних договорів – 115 млрд гривень.

    • Відновлення, підтримка бізнесу 

    На підтримку бізнесу передбачено близько 25 млрд грн, зокрема на: програму 5-7-9, гранти бізнесу, компенсацію вартості сільськогосподарської техніки, гуманітарне розмінування.

    • Ресурс місцевих бюджетів (341 млрд грн), що на 52 млрд грн більше за 2024 рік.

    Для компенсації втрат місцевих бюджетів, в тому числі через перенаправлення ПДФО з військових, в бюджеті передбачено більше 51 млрд гривень.

    Також передбачено 12,2 млрд грн субвенції на компенсацію різниці в тарифах з теплопостачання, водопостачання та водовідведення.

    • Потреба у міжнародному фінансуванні

    Потреба у зовнішньому фінансуванні у 2025 році — 38,4 млрд доларів США. Розрахунки було узгоджено з експертами МВФ під час місії Фонду у вересні цього року. 

    Ці кошти плануємо залучити від ЄС, МВФ, країн Великої сімки. Важливим є рішення країн G7 – щодо виділення Україні 50 млрд доларів США, забезпечених майбутніми доходами від арештованих резервів центробанку рф.

    Працюємо над тим, щоб Україна могла отримати фінансування вже з перших днів 2025 року. Чітко прокомунікували партнерам пріоритетні для нас умови. 

    По-перше, грантова форма цих коштів, щоб не збільшувати боргове навантаження. 

    Також можливість їх використання на всі пріоритетні видатки, зокрема зброю. 

    І, по-третє, фінансування має бути безумовним. 

    Зазначені 50 млрд доларів США – це перший транш з усіх заморожених російських активів у країнах G7 та ЄС. Прив’язка фінансової допомоги Україні до активів рф означає, що ми зрушили ситуацію з активами. 

    Прогноз фінансування державного бюджету на 2025 рік передбачає зниження дефіциту до 19,4 % ВВП (2024 р(план) – 20,6% ВВП, 2024 (план зі змінами) – 24,1% ВВП). Що відповідає розрахункам міжнародних партнерів. 

    Обсяг держборгу до ВВП у 2025 році скоротиться зі 100,5% ВВП до 97,0% ВВП. А в номінальному вираженні становитиме 8,2 трлн грн. 

    Державні запозичення плануються в обсязі 2 трильйони 238 млрд грн, в тому числі внутрішні – 579,2 млрд гривень.

    Погашення державного боргу - 691 млрд грн, його обслуговування - 481 млрд гривень.

    Надалі народні депутати України та профільні комітети мають сформувати пропозиції до проекту Держбюджету-2025 і подати їх до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.