• In English
  • Проект нового Порядку конкурсного відбору підручників та фактори, які впливають на їхню якість – відбулися комітетські слухання щодо якості навчальної літератури для шкіл
    Міністерство освіти і науки України, опубліковано 26 травня 2021 року о 17:16

    Міністерство освіти і науки та Інститут модернізації змісту освіти розпочали перегляд чинної системи відбору шкільних підручників, зокрема – розробили проект нового Порядку конкурсного відбору підручників (крім електронних) та посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників. Про це йшлося сьогодні, 26 травня 2021 року, під час слухань у Комітеті Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій на тему «Якість підручників та навчальних посібників для Нової української школи».

    «Ми розуміємо складність процесу підготовки підручників, тому щороку працюємо над удосконаленням системи їх створення і докладаємо зусилля для того, щоб підручники були кращими. Зокрема, зараз працюємо над освітніми програмами в базовій школі з випередженням на півроку – щоб після цього авторські колективи мали час для роботи над підручниками», – зазначила заступник Міністра освіти і науки України Любомира Мандзій.

    Вона також наголосила на необхідності позиціонування підручника і для учнів, і для вчителів: підручник має містити методичні матеріали, які вчитель міг би використовувати у роботі. На необхідності такого підходу наголошують зокрема і самі педагоги.

    «МОН та Інститут модернізації змісту освіти цілком поділяють занепокоєність громадськості щодо помилок, неточностей та недоречного контенту в шкільних підручниках, які надруковані протягом останніх кількох років. Погоджуємося, що проблеми щодо якості вітчизняної навчальної літератури є, і вони накопичувалися впродовж попередніх років. Водночас зазначимо, що ми завжди своєчасно реагуємо на виклики, що постають у зв’язку із суспільним резонансом навколо матеріалів того чи того підручника, і вживаємо відповідних заходів реагування», – зауважив директор Інституту модернізації змісту освіти Євген Баженков.

    Він повідомив, що за підсумками проведеного аналізу виокремлено чинники, які призвели до такої ситуації:

    • критично мала кількість часу, яка відводиться для підготовки підручників – автори й видавництва фізично не встигають якісно підготувати та відредагувати свої підручники;
    • підручники впроваджуються в освітній процес без попередньої апробації, що забезпечувала б вивчення якості підручників і їх удосконалення;
    • відповідно до чинного Порядку конкурсного відбору, автори подають частину матеріалів підручника у видавничій верстці, а частину – в рукописі, що не дозволяє цілісно оцінити майбутнє видання, тому на етапі оцінювання підручників експертами виявляються не всі методичні, фактологічні та граматичні помилки й недоречності;
    • стислі терміни для ознайомлення з підручниками педагогами й школами (коли запропоновану кількість підручників фізично неможливо розглянути у встановлені терміни);
    • позиція багатьох авторів підручників, що лише підручник – виключне джерело інформації і знань, що в принципі неможливо у сучасному світі.

    Зважаючи на вищезазначене, МОН та ІМЗО розпочали перегляд чинної системи відбору шкільних підручників. Так, для громадського обговорення було запропоновано проект нового Порядку конкурсного відбору підручників (крім електронних) та посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників.

    Ключова відмінність цього документа від усіх попередніх – прозорість і відкритість усіх етапів відбору. Згідно з проектом нового Порядку, в конкурсному відборі зможуть взяти участь лише ті підручники, яким надано гриф «Рекомендовано Міністерство освіти і науки України». Це означає, що процес здійснення експертизи підручників виводиться за межі конкурсу – він буде йому передувати. Експертизу здійснюватимуть члени предметних експертних комісій та/або експертних груп, склад яких затверджено наказом МОН і оприлюднено.

    Крім того, новацією Порядку є те, що підручники подаватимуться на конкурс повністю у вигляді оригінал-макетів. Конкурс складатиметься з двох частин, строки проведення яких співпадатимуть:

    • проведення дизайнерської експертизи підручників;
    • вибір підручників закладами освіти за їхніми електронними версіями та їхнього обговорення.

    Також 25 травня під час засідання Комітету схвалено проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури (реєстр. № 5465).

    Законопроект пропонує шляхом внесення змін до Закону України «Про освіту» встановити чіткі вимоги до якості навчальної літератури, насамперед тієї, що використовуються у закладах загальної середньої освіти, а також на законодавчому рівні встановити механізми перевірки дотримання цих вимог. Необхідність прийняття законопроекту обґрунтовується наявністю зауважень до навчальної літератури, насамперед шкільних підручників, які були надруковані у попередні 5-6 років.