• In English
  • Наявність чека під час купівлі товарів як у магазині, так і в інтернеті, суттєво підвищує шанси громадян захистити свої права

    Під час купівлі товарів у інтернет-магазині продавець ще до моменту продажу товару повинен поінформувати споживача про свою назву, місцезнаходження і порядок прийняття претензій, порядок розірвання договору тощо. Такі дані повинні бути надані у письмовому вигляді або у формі електронного повідомлення. Такі вимоги передбачені Законом України «Про захист прав споживачів» і кожен суб’єкт господарювання повинен їх неухильно дотримуватися. На це в ефірі програми «Школа права» на ТРК «Київ» звернув увагу начальник відділу контролю за рекламою та дотриманням антитютюнового законодавства департаменту захисту споживачів Держпродспоживслужби Олег Кобельков.

    За його словами, у випадку, коли продавець порушує зазначені вимоги законодавства і не надає відповідної інформації, строк повернення товару неналежної якості автоматично збільшується до 90 днів. Якщо законні вимоги споживача взагалі не виконуються – включається третя сторона – Держпродспоживслужба. Для цього громадянин повинен направити Держпродспоживслужбі обґрунтовану скаргу, що є підставою для здійснення позапланового заходу державного контролю.

    «Але тут може виникнути проблема. Адже відсутність на сайті інформації про назву та місцезнаходження суб’єкта господарювання свідчить про те, що споживач потрапляє в зону підвищеного ризику. Якщо інформація відсутня, то права споживачів захистити дуже складно, бо неможливо встановити суб’єкта господарювання, його місцезнаходження та інші важливі дані», - наголосив Олег Кобельков.

    Не менш важливим є наявність розрахункового документа встановленої форми (чека), який видається покупцеві після придбання товару чи послуги, в тому числі й через інтернет-магазин: «Якщо права споживача порушені, то копія розрахункового документа долучається до скарги і засвідчує факт купівлі й, відповідно, робить звернення обґрунтованим».

    Саме тому, наголосив фахівець, при кур’єрській доставці товару із інтернет-магазину чи під час отримання товару засобами поштового зв’язку споживач, крім безпосередньо огляду придбаного товару, повинен звернути увагу на супровідну документацію. «Важливо отримати не лише документ про надання послуги з доставки товару, але сам розрахунковий документ. У роботі інтернет-магазинів часто видається лише документ на здійснення кур’єрських послуг», - зауважив Олег Кобельков.

    Окремо фахівець застеріг громадян від перерахунку коштів за товар, який пропонується в інтернеті, на приватні банківські картки. Таким чином, покупець свідомо позбавляє себе можливості отримати чек за покупку та, відповідно, захисту своїх прав.

    Як повідомлялося, за останній рік кількість скарг на інтернет-магазини зросла в рази: якщо у 2013 році кількість скарг на роботу інтернет-магазинів складала 3,2% загальної кількості всіх скарг, то у 2016 їх було вже 4,8%, а у 2017 – 6,5%. Так, за 9 місяців 2016 року – з моменту, коли Держпродспоживслужба приступила до виконання своїх обов’язків – було отримано 468 скарг на роботу інтернет-магазинів, а в 2017 – уже 1275 скарг.

    «Кількість питань до роботи інтернет-магазинів зростає як сніжний ком через певні прогалини у вітчизняному законодавстві, яке стосується даного виду торгівлі», - наголосив Олег Кобельков. При цьому тематика скарг щодо діяльності інтернет-магазинів така ж, як і щодо класичних магазинів: неякісний товар, проблеми із обміном та гарантійним обслуговуванням тощо.

    Довідково

    У кожного споживача, незалежно від того, де він придбав товар – у класичному чи інтернет-магазині, є такі права:

    - ст.8 «Права споживачів у разі придбання товарів неналежної якості» Закону «Про захист прав споживачів» – якщо споживач придбав товар, недоліки якого було виявлено впродовж гарантійного періоду, він має на вибір кілька альтернатив: безоплатне усунення порушень, пропорційне зменшення ціни та якщо він самостійно або за допомоги третьої особи зміг зробити ремонт – відшкодування збитків, повернення коштів або заміна товару на інший. Але це можливо лише у випадку, коли споживач пред’являє розрахунковий документ, який продавець обов’язково має видати споживачу.

    - ст.9 Закону «Про захист прав споживачів». У вас є право, якщо ви хочете обміняти робочий товар (у разі придбання непродовольчого товару), який з певних причин не задовольнив споживача – за своїми якостями, кольором, габаритами тощо на інший аналогічний товар, наявний у підприємця, але якщо він його не використовував та не були пошкоджені ярлики й упакування та лише при наявності розрахункових документів.

    За захистом своїх прав споживач може звернутись до Держпродспоживслужби або до її територіального органу (зокрема, дізнатися, як звернутися до центрального апарату можна за посиланням на сайті Держпродспоживслужби, а контактну інформацію територіальних органів Служби можна знайти за наступним посиланням), написавши заяву із зазначенням місця придбання продукту, адреси та назви виробника з додаванням документів чи їх копій (медична довідка, розрахунковий документ тощо), що підтверджують такі порушення (за наявності).