• In English
  • Діджитал-проекти у сфері юстиції – один з етапів цифрової трансформації України, - Сергій Орлов
    Міністерство юстиції України, опубліковано 06 вересня 2021 року о 09:54

    Щоб перетворити Україну на справжню цифрову державу, потрібно оцифрувати ще багато послуг, оновити законодавчу базу, упорядкувати роботу держреєстрів, забезпечити технічні можливості й захист даних. Але роботу фахівців Мін’юсту упродовж 2019-2021 років вже можна назвати проривом у сфері діджитал-юстиції: було реалізовано чимало нових напрацювань та вдосконалено вже існуючі цифрові проекти – онлайн-сервіси, які спрощують життя українців.

    Так, у 2020 році довгоочікуваною новиною для батьків новонароджених став вихід комплексної послуги «єМалятко» в онлайн. Раніше, щоб оформити всі пов’язані із народженням дитини необхідні документи та довідки, кількість яких сягала 37, потрібно було відвідати 11 установ, в кожній відстоювати черги, щоб подати заяви, а потім повертатися за результатами. В цілому це займало навіть не години, а цілі дні. З появою послуги єМалятко необхідно лише до 20 хвилин часу і 1 онлайн-заява на порталі Дія, яку можна заповнити просто в пологовому. За цією заявою батьки новонароджених можуть отримати до 9 послуг від держави.

    «Комплексна послуга «єМалятко» стала частиною масштабної діджиталізації країни, яка має на меті спростити життя українців та знизити рівень корупції, адже цифрові послуги зводять контакти з бюрократичною системою практично до нуля», – зазначає заступник Міністра юстиції з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Сергій Орлов.

    Крім того, тепер зовсім не обов’язково пред’являти оригінал свідоцтва про народження дитини – достатньо пред’явити цифрову версію цього документа, попередньо відвантаживши його у мобільний за стосунок Дія. Цифрове свідоцтво можна використовувати у подорожах Україною, а також при отриманні банківських, медичних та освітніх послуг, адже цифровий документ нині має таку ж юридичну силу, як і його паперовий аналог.

    Ще однією новацією у сфері діджитал-юстиції стала можливість онлайн подати документи для державної реєстрації ФОП та ТОВ на підставі модельного статуту. При цьому реєстрація ФОП відбувається автоматично без участі державного реєстратора. Заявка на відкриття ФОП формується протягом 10-15 хвилин, передається до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Вся інформація проходить автоматичну перевірку усього за пару секунд. Тобто, уся перевірка даних проходить у реєстрах без участі людей.

    Також було запроваджено можливість подання заяв на державну реєстрацію права власності на об’єкт нерухомого майна, яке виникло до 1 січня 2013 року, через портал Дія. Завдяки цьому громадяни без фізичного відвідування органів реєстрації можуть подати заяву на перереєстрацію майна в Державному реєстрі прав онлайн та відслідковувати хід розгляду заявки на реєстрацію права власності. Проект працює в пілотному режимі на території міста Харків.

    Пілотується й проект щодо сплати адміністративних послуг онлайн. Тепер все, що потрібно для сплати адміністративного збору, – смартфон, сервіс Дія та QR-код! Після сканування QR-коду буде сформована автоматична квитанція з усіма даними заявника та можливістю оплати онлайн.

    «Створення онлайн-взаємодії з громадянами та зменшення кількості паперових документів, що надаються при реєстрації речових прав, надає змогу зменшити кількість рейдерських дій на майно громадян та ефективніше адмініструвати роботу реєстру, забезпечує ефективний контроль на кожному з етапів проходження заяв, знижує корупційні ризики та мінімізує втручання людини у процеси», – говорить Сергій Орлов.

    Для того ж, аби для громадян не став неприємним сюрпризом арешт коштів на банківському рахунку через борги за виконавчими провадженнями – створено електронний сервіс на порталі Дія, на якому особа може самостійно перевірити, чи маєте борги. За допомогою мобільного застосунку Дія можна, зокрема, дізнатись інформацію щодо наявності штрафів за порушення ПДР та боргів за виконавчими провадженнями і одразу ж сплатити їх в онлайн-режимі.

    Що ще було реалізовано у сфері цифровізації юстиції:

    • реалізовано технічну можливість пред’явлення електронних виконавчих документів до примусового виконання. На сьогодні проект пілотується із органами національної поліції при пред'явленні до виконання постанов про накладення адміністративного стягнення за порушення правил дорожнього руху в електронній формі;
    • цифровізовано процеси пенітенціарної системи (впроваджено та наповнено даними Єдиний реєстр засуджених та осіб, узятих під варту, створено додатковий модуль Єдиного реєстру осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканності малолітньої особи, створено підсистему Кассандра, що призначена для обліку даних щодо оцінки ризиків вчинення повторного кримінального правопорушення, забезпечено підключення органів та установ ДКВС, органів пробації до системи електронної електронного документообігу);
    • запроваджено оновлені реєстри ЄДР та ДРАЦС, які постійно модернізуються та дозволяють впроваджувати нові онлайн-послуги.

    Крім того, за словами профільного заступника Міністра юстиції, з відкриттям в Україні ринку землі необхідною стала реалізація можливості державної реєстрації обтяжень речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення в ДРРП. Що й було зроблено фахівцями Мін’юсту.

    «Серед основного ж у сфері юстиції, що ми плануємо втілювати у найближчі кілька років, – подальша цифрова трансформація державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації актів цивільного стану, організації примусового виконання рішень, виконання кримінальних покарань та пробації, надання безоплатної правової допомоги, нотаріату, банкрутства, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», – говорить Сергій Орлов.