• In English
  • Укравтодор: Вдосконалення стану дорожньої мережі - необхідна передумова модернізації України
    опубліковано 26 лютого 2015 року о 18:08

    Вдосконалення існуючої дорожньої інфраструктури – це перший крок до модернізації України, адже приведення експлуатаційного стану українських доріг у відповідність до світових норм і стандартів створить необхідні передумови для соціально-економічного розвитку кожного конкретного регіону, а також всієї держави в цілому.

    Таку думку висловив Директор Департаменту розвитку доріг Укравтодору Сергій Цепелєв під час свого виступу в ході  Форуму розвитку інфраструктури України, що відбувся 26 лютого.

    За його словами, сьогодні територією України проходять 7 міжнародних і національних транспортних коридорів, проте маючи найбільший в Європі індекс транзитності, через незадовільний стан доріг Україна не використовує й половини власного транспортного потенціалу.

    «Так, щільність українських доріг у 4,6 разів менша ніж в середньому по Європі, проте справжньою перепоною для збільшення обсягів транзитних автомобільних перевезень, а отже й прибутку від них, є незадовільний стан 90% автомобільних доріг України», – наголосив С. Цепелєв.

    За даними Укравтодору, зі 170 тис. км дорожньої мережі загального користування, понад 150 тис. км потребують капітального та поточного ремонтів або, взагалі, реконструкції.

    «Майже 40% автомобільних доріг державного значення не відповідають сучасним вимогам за міцністю, а понад 51% – за рівністю, що вже казати про автомобільні дороги місцевого значення, де подекуди доріг взагалі немає», – зазначив він.

    Не кращим є стан і більшості штучних споруд. З 16,2 тисяч автомобільних мостів і шляхопроводів діючим нормам відповідають лише 46%, решта знаходиться в аварійному або передаварійному стані. Це пов’язано з тим, що 21% від загального обсягу зазначених конструкцій було побудовано ще у довоєнні часи, а 51% – у 50-70 рр. минулого століття.

    Серед причин такого критичного стану дорожньої інфраструктури експерт назвав збільшення транспортних потоків і навантажень від них, а також колосальне недофінансування дорожньої галузі в останні 10 років.

    «88% доріг було побудовано понад як 30-40 років тому з розрахунку навантаження до 6,8 тонн на вісь, сучасні великовагові транспортні засоби, яким за теперішніми нормативами дозволено перевозити понад 10-11 тонн, вщент руйнують дорожнє покриття. Саме через це значно скорочується строк експлуатації автомобільної дороги та пропорційно збільшуються витрати на її експлуатаційне утримання», – підкреслив С.Цепелєв.

    Відповідно до діючих норм і стандартів, щороку необхідно виконувати роботи з поточного та капітального ремонту на 5 тис. км автомобільних доріг державного значення та 36 тис. км автомобільних доріг місцевого значення.

    «Виконання цих нормативних потреб дорожньої галузі можливе, проте лише за умови ритмічного фінансування в обсязі 50-60 млрд. грн. на рік», – аргументував він, і пояснив, що цьогоріч фактичний обсяг коштів, передбачених Державним бюджетом України на утримання та розвиток дорожньої мережі становить 2,7 млрд. грн., що вдвічі менше за мінімальну потребу галузі в частині лише дрібного ремонту та експлуатаційного утримання. Що ж стосується робіт з поточного та капітального ремонту, а також реконструкції та будівництва, вже котрий рік поспіль на них видатків – не передбачено.

    Що ж до пріоритетних напрямів роботи Державного агентства автомобільних доріг України на цей та наступний рік, експерт зазначив, що в рамках співпраці зі Світовим банком буде продовжено капітальний ремонт та реконструкцію ділянок автомобільної дороги М-03 Київ – Харків – Довжанський, а за підтримки ЄБРР та ЄІБ – продовжено капітальний ремонт автомобільної дороги М-05 Київ – Одеса, а також в межах проекту «Покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на підходах до м. Київ» – проведено капітальний ремонт частини автомобільних доріг М-01 Київ-Чернігів, М-05 Київ-Одеса, Н-01 Київ-Знам’янка.

    Директор Департаменту висловив переконання, що доцільним було б завершити реалізацію вже розпочатих масштабних проектів з будівництва, зокрема автотранспортної магістралі через р. Дніпро в м. Запоріжжя, а також обходів м. Дніпропетровськ, м. Дунаївці та м. Знам’янка, а також розпочати відновлення автомобільних доріг за найбільш важливими маршрутами: Вінниця – Умань – Знам’янка, Знам’янка – Дніпропетровськ, Житомир – Чернівці, Дніпропетровськ – Миколаїв.

    Проте чи будуть втілені ці перспективні плани Укравтодору залежатиме від майбутніх змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», від обсягу видатків держбюджету у наступному році, а також системності та повноти фінансування дорожньої галузі загалом.

    «Переконаний, питання вдосконалення стану вітчизняної дорожньої мережі має набути стратегічного значення для всієї держави, адже без його вирішення модернізація України – не можлива», – підсумував Сергій Цепелєв насамкінець свого виступу.