У Міністерстві
регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства
України відбулося засідання Правління Української асоціації районних та
обласних рад щодо питань децентралізації влади та передачі повноважень на
місцеві рівні, під час якого, зокрема, заступник Міністра освіти і науки Павло
Полянський презентував учасникам проект нової концепції професійної освіти в
Україні, заснованої на принципі децентралізації.
У засіданні взяли
участь Президент Асоціації Сергій Чернов, інші члени Асоціації, заступник
Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального
господарства В’ячеслав Негода, представники інших відомств, керівники обласних
держадміністрацій, представники громадських організацій.
«Децентралізація
є також пріоритетом в освітній політиці Міністерства освіти і науки і, зокрема,
на ній побудована нова концепція професійної освіти в Україні»,– зазначив
заступник Міністра освіти і науки Павло Полянський. Сьогодні децентралізацію в
освіті підтримують і громадськість, і експерти та спільно закладають цей
принцип у проект Концепції розвитку освіти на 2015-2025 рр., а також – в
проекти законів «Про освіту» і «Про професійну освіту», розробка яких
найближчим часом буде завершена. «МОН не хоче командувати по вертикалі аж до
керівника професійно-технічного закладу та бути транзитним сектором для
будь-яких фінансових ін’єкцій в професійну освіту. За Міністерством має
залишитися лише формування освітньої політики та змісту освіти з опорою на
громадянське суспільство. А питання кадрів, призначення чи звільнення
керівників навчальних закладів, регулювання фінансів, - ці повноваження і
відповідальність за них мають бути зосереджені на регіональному рівні», -
наголосив Павло Полянський. Разом із тим, вже сьогодні зміни, викликані
прийняттям нового Закону «Про вищу освіту», впроваджують принцип
децентралізації на рівні університетів.
У напрямку
реформи й децентралізації саме професійної освіти Міністерство освіти і науки
також пропонуватиме на розгляд громадськості переформатувати
професійно-технічні заклади на рівні району чи області у багатопрофільні з
вузькопрофесійних, якими вони є зараз (наприклад, аграрний професійний коледж,
кулінарний професійний коледж тощо). Однак, за словами Павла Полянського, при
такій реформі жоден з нерухомих об’єктів ПТНЗ чи земельні наділення навчального
закладу не повинні вилучатися з системи освіти, вони мають бути збережені. Нові
ж професійні коледжі готуватимуть фахівців усіх без винятку спеціальностей,
яких потребує даний регіон. За такої моделі навчальний заклад отримуватиме
кошторис на весь рік, і директор навчального закладу та місцева громада самі
визначатимуть, які спеціалісти і на який період їм потрібні.
За підсумками
засідання Правління Української асоціації районних та обласних рад у розглянутих
напрямках буде підготовлено проект рішення щодо механізму децентралізації та
реформи місцевого самоврядування.