У Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України, за дорученням
Кабінету Міністрів, працюють над проектом Концепції реалізації державної
політики розвитку внутрішньої торгівлі. Для збільшення обігу й
забезпечення сталого розвитку внутрішньої торгівлі слід зосередитися на вирішенні
конкретних больових питань і прискорити виконання Плану заходів з імплементації
Угоди про асоціацію. На
цьому наголосив заступник директора департаменту розвитку торгівлі Міністерства
економічного розвитку і торгівлі України Сергій Литвиненко.
«Виконання
відповідного плану заходів, спрямованого на розв’язання окремих завдань,
визначених Концепцією реалізації державної політики розвитку внутрішньої
торгівлі, а також реалізація Плану заходів з імплементації Угоди про асоціацію
допоможуть збільшити товарообіг і забезпечити сталий розвиток цієї сфери», –
сказав Сергій Литвиненко.
Він зауважив, що
основними проблемами внутрішньої торгівлі є невідповідність українського
законодавства європейському, неузгодженість і суперечливість регуляторних норм
і регламентуючих документів, недосконалість розподілу функцій та завдань між
центральними й місцевими органами виконавчої влади. До негативних чинників
також відносять значну частку тіньового ринку, недостатній розвиток форм
самоорганізації бізнесу, нерівномірність розміщення торговельних об'єктів у
містах і сільській місцевості, високий рівень порушень прав споживачів та інше.
Отож, для
вирішення цих проблемних питань необхідно, насамперед, удосконалити
нормативно-правову базу, яка регулює
торговельну діяльність і захист прав споживачів, відповідно до законодавства
ЄС. Також треба посилити відповідальність за порушення правил торгівлі,
ліквідувати стихійну торгівлю, удосконалити державну цінову політику й
поліпшити регулювання ціноутворення на соціально значущі товари та дитяче
харчування. Також серед шляхів, що допоможуть подолати проблеми, які
перешкоджають розвитку внутрішньої торгівлі, – розширення практики застосування
безготівкових розрахунків, зменшення регуляторного тиску на підприємства
торгівлі, забезпечення ефективного контролю за якістю й безпечністю харчової і
нехарчової продукції, удосконалення системи підготовки спеціалістів у сфері
торгівлі та послуг.
Додатковим
стимулом для розвитку стане також забезпечення розподілу функцій та завдань між
центральними й місцевими органами виконавчої влади із запровадженням нових
механізмів та інструментів. Це, приміром, стосується розвитку торгівлі у
регіонах за рахунок створення привабливих умов ведення бізнесу й ефективного
контролю за діяльністю підприємств торгівлі, сприяння залученню інвестиційних і
кредитних коштів у розвиток матеріально-технічної бази, упровадження
інноваційних технологій у цій сфері, забезпечення доступності товарів для
населення, підвищення конкурентоспроможності підприємств, підтримка національних
виробників, урегулювання відносин, пов'язаних із організацією та
функціонуванням роздрібних ринків, створення умов для продажу
сільськогосподарської продукції безпосередньо її виробниками.
Як
повідомив Сергій Литвиненко, реалізація Концепції забезпечить, за очікуванням
експертів, зростання обігу роздрібної торгівлі щороку на 2-6,5%, що, своєю
чергою, збільшить надходження до
державного й місцевих бюджетів щороку на 3,5-4 млрд. гривень.
А також дозволить збільшити торговельні площі й чисельність
додаткових робочих місць у сфері торгівлі (приблизно на 9%) через відкриття
нових об’єктів роздрібної торгівлі, зокрема у сільській місцевості.