
Коментар Міністерства фінансів до положень проекту закону № 5067 в частині регулювання діяльності адвокатів та бухгалтерів
7 жовтня на пленарному засіданні Верховної Ради було прийнято за основу
проект закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню
розповсюдження зброї масового знищення» (№ 5067).
Стосовно дотримання професійних прав адвокатів та бухгалтерів слід
зазначити наступне.
З 2010-го року
адвокати та бухгалтери вже є спеціально визначеними суб’єктами, які задіяні у системі запобігання
та протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню
тероризму.
Ці суб’єкти наразі
виконують вимоги законодавства у цій сфері та повідомляють про підозрілі
фінансові операції Держфінмоніторинг і надають інформацію на його запити.
Проект закону №
5067 не змінює чинних норм та процедур роботи для
адвокатів та бухгалтерів.
Проект закону №
5067 в частині регулювання діяльності адвокатів та бухгалтерів відповідає міжнародним стандартам у сфері боротьби з
відмиванням грошей та фінансуванням тероризму, а саме: 22 та 23 Рекомендації FATF.
Відповідно до
22-ї (пункт «d») та 23-ї Рекомендації FATF адвокати та бухгалтери зобов’язані повідомляти
про підозрілі операції, коли вони задіяні від імені
або за дорученням клієнта у фінансовій операції [перелік операцій додається].
Це повністю
відображено у частині 1 статті 8 проекту закону № 5067.
Інформація, яка
надається адвокатами та бухгалтерами, використовується Держфінмоніторингом
виключно з метою проведення аналізу інформації про фінансові операції, що
підлягають фінансовому моніторингу, інші фінансові операції або інформації, що
може бути пов’язана з підозрою у легалізації (відмиванні) доходів, одержаних
злочинним шляхом, або фінансуванні тероризму чи фінансуванні розповсюдження
зброї масового знищення, а не задля «натиску або відібрання бізнесу» (частина 1
статті 18 проекту закону № 5067).
Адвокати та
бухгалтери можуть не повідомляти Держфінмоніторинг про свої підозри у разі,
коли відповідна інформація стала їм відома за обставин, що є предметом їх
професійної таємниці, а також у випадках, коли вони виконують свої обов’язки
щодо захисту клієнта, представництва його інтересів у судових органах та у
справах досудового врегулювання спорів (частина 5 статті 8 проекту закону № 5067).