• In English
  • В АМКУ поінформували про розгляд скарг на проведення закупівель лікарських засобів за державні кошти
    опубліковано 29 вересня 2014 року о 18:22

    29 вересня 2014 року відбувся брифінг державного уповноваженого Антимонопольного комітету УкраїниГолови постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель Світлани Мороз щодо розгляду скарг на проведення закупівель лікарських засобів за державні кошти, які проводяться, зокрема, Міністерством охорони здоров'я України.

    Під час брифінгу Світлана Мороз поінформувала, що Законом України "Про здійснення державних закупівель" (надалі – Закон) на Комітет покладено функції органу оскарження у сфері державних закупівель. На виконання статті 8 Закону з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов'язаних із участю у процедурах державної закупівлі, Комітетом було створено Постійно діючу адміністративну колегію з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель (надаліКолегія). Таким чином, в межах повноважень, визначених Законом, Комітетом розглядаються скарги на дії замовників процедур державних закупівель, в тому числі Міністерства охорони здоров'я України.

    За словами Світлани Мороз, до Антимонопольного комітету України станом на 1 вересня поточного року надійшло 595 скарг на дії замовників при проведенні державних закупівель. Колегією було прийнято 1 051 рішення, зокрема, про відмову у задоволенні скарги – 160, про задоволення повністю та частково – 245, про повернення без розгляду – 15, про залишення без розгляду та припинення розгляду – 122. Зобов’язано відмінити процедуру конкурсних торгів у 87 випадках, внести зміни до документації конкурсних торгів – у 136.

    Станом на 28.09.2014 Колегією було прийнято до розгляду 118 скарг щодо порушень замовниками проведення процедур державних закупівель лікарських засобів і виробів медичного призначення, із них щодо препаратів медичних, ліків – 77 скарг; приладів медичних, устаткування – 41 скарга.

    У тому числі до розгляду прийнято 31 скаргу щодо встановлення Міністерством охорони здоров’я України дискримінаційних вимог у документації конкурсних торгів. Із них розглянуто 19 скарг і щодо них винесено рішення щодо:

    відмови у задоволенні скарги – 9,

    задоволення частково (внесення змін до документації з проведення торгів) - 4,

    припинення розгляду – 6.

    На сьогодні на розгляді в Комітеті перебуває 12 скарг на дії МОЗ України.

    Законом встановлено, що розгляд скарг на проведення процедур державних закупівель має здійснюватися протягом 30 робочих днів. Розуміючи складність ситуації, що склалася в державі із забезпеченням хворих критично важливими ліками, Колегія Комітету вживає всіх заходів щодо скорочення строків розгляду скарг.

    Із цією метою прийняття скарг до розгляду і повідомлення замовника і скаржника про визначений час розгляду скарги здійснюється як правило не протягом трьох робочих днів, як це передбачено Законом, а в той же або на наступний день. Однак, розгляд скарг передбачає отримання необхідної інформації та пояснень від замовника, висновків від експертних організацій, інших осіб. За відсутності цієї інформації прийняття об’єктивного рішення неможливо. Для економії часу відповідні запити, зокрема про надання документації конкурсних торгів та пояснень по суті скарг, надсилаються замовникам в день прийняття скарги до розгляду. Аналіз отриманої інформації по суті скарги здійснюється в максимально стислі строки. Вжиття зазначених заходів дозволяє Органу оскарження призначати дату розгляду скарг на закупівлі лікарських засобів на 8-10 день з дня надходження.

    Законом встановлено, що відповіді на запити Органу оскарження мають надаватися, зокрема замовниками, протягом трьох робочих днів. Однак, непоодинокі випадки, коли замовник не поспішає реагувати на запити або надає відповідні пояснення, документи та матеріали напередодні встановленої Органом оскарження дати розгляду скарги.

    Також, відповіді по суті скарг на процедури закупівель лікарських засобів і виробів медичного призначення не рідко носять формальний характер і не містять відповіді по суті питань, які підіймають скаржники. Це неминуче призводить до більш тривалого розгляду скарг.

    Крім того, процедура прийняття Органом оскарження рішення передбачає публічний порядок із залученням усіх зацікавлених осібскаржника, замовника, третіх осіб, громадськості. Виконання цієї вимоги передбачає завчасне інформування про дату розгляду і вимагає певного часу для відповідного реагування зацікавлених осіб.

    У ході розгляду скарг, що стосуються дискримінаційних вимог, встановлених замовниками у документації конкурсних торгів, було виявлено такі порушення:

    1) встановлення в документації конкурсних торгів вимог (технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі), яким відповідає продукція лише одного  виробника, що призводить до обмеження конкуренції між учасниками торгів;

    2) не зазначення замовником у документації конкурсних торгів інформації про необхідні кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме: замовником не вказана інформація про кількість предмета закупівлі відповідно до форм випуску та дозувань, які визначені ним у документації конкурсних торгів, що не дозволяє учасникам процедури закупівлі належним чином підготувати свою пропозицію конкурсних торгів.

    3) необґрунтоване об'єднання не пов’язаних між собою товарів в один лот, у результаті чого, участь у торгах можуть взяти лише суб’єкти господарювання, які мають можливість запропонувати весь предмет закупівлі у сукупності. Зазначені обставини, в свою чергу, можуть призвести до звуження кола потенційних учасників процедур закупівель та завищення вартості товару;

    4) включення замовником до істотних умов договору про закупівлю вимог, які не відповідають чинному законодавству України та порушують права учасників процедур закупівель (наприклад щодо відшкодування постачальником витрат уповноваженого підприємства замовника на поставку товару до кінцевих одержувачів (закладів охорони здоров'я) та інших витрат, пов’язаних з організацією виконання замовником договору).

    На адресу МОЗ України Комітетом був направлений лист стосовно вжиття належних заходів щодо прискорення затвердження нормативно-правових актів, необхідних для реалізації Порядку декларування цін та виключення з документацій конкурсних торгів вимог, які суперечать чинному законодавству та призводять до дискримінації учасників.