ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні члени Кабінету
Міністрів України, пане Голово Представництва Європейського Союзу в Україні, Посол Ян Томбінський,
шановні представники засобів масової інформації!
У нас сьогодні в
порядку денному декілька питань, і я хотів би розпочати з основного ключового
питання.
Уряд України
приймає сьогодні рішення щодо затвердження плану імплементації Угоди про
асоціацію з Європейським Союзом. Ми поставили дуже амбіційні терміни – до 2017
р. угода повинна повністю бути імплементована.
Чому такі стислі
терміни? Тому що для нас вкрай важливо виконати угоду, адаптувати українське
законодавство до європейських стандартів, показати, що Україна відповідає
правилам Євросоюзу, що ми провели дійсно європейські реформи, що ми зробили ті
зміни, які роблять Україну європейською державою не на папері, а в реальності.
І чим швидше ми проведемо ці зміни, чим швидше Євросоюз побачить, що ми
насправді виконали угоду, тим швидше у нас є шанс подати заявку на вступ до Євросоюзу
і сказати: "Ми відповідаємо критеріям. Ми підписали угоду, ми її виконали.
Відповідно до статті 49 договору, Україна може претендувати на членство в
Євросоюзі".
Саме тому
імплементація і виконання Угоди для Уряду вкрай важливі.
Хочу ще раз
підкреслити, що так, як ми обіцяли, так все й було зроблено. Політична частина
була підписана Прем’єр-міністром, економічна частина була підписана
Президентом, угода була вчора синхронно ратифікована європейським Парламентом і
українським Парламентом. Ми чітко заявили, що на наступний день після
ратифікації угоди Уряд прийме рішення про імплементацію Угоди.
Європейський Союз
прийняв рішення щодо надання додаткового перехідного періоду, який допомагає
українській економіці, коли ринок Євросоюзу для українських товарів відкритий,
і це додатково, за попередніми розрахунками, дає 500 млн. євро доходів для
української економіки протягом року, а Україна залишає свій ринок захищений.
При цьому режим вільної торгівлі з іншими сусідніми східними країнами повинен
залишатися такий, який він чинний на сьогоднішній момент.
Я буду відвертий
з вами по Росії. У мене немає жодних позитивних очікувань. І ми повинні
готуватись до того, що Росія все одно буде запроваджувати торгівельні
обмеження. І я хочу офіційно заявити, як тільки Росія запровадить торгівельні
обмеження по відношенню до України, ми невідкладно в той же день запровадимо
дзеркальні заходи.
Що стосується
подальших питань імплементації угоди, то ми створили механізм. Механізм ми
погодили з нашими європейськими партнерами. І я хотів би подякувати, пане Ян (Томбінський – ред.), Вам особисто за ту значну роботу, яку
ми провели при підготовці і цього плану імплементації, і при підготовці
механізму, в якому задіяні – в кожному міністерстві є заступник міністра з
питань європейської інтеграції – молоді, талановиті, англомовні люди, на яких
лежить відповідальність за імплементацію і виконання цієї угоди.
В Уряді створений
Офіс з питань європейської інтеграції як ключовий координуючий орган, який
повинен забезпечувати виконання Угоди. В новому Уряді новий парламент повинен
призначити Віце-прем’єр-міністра з питань європейської інтеграції, так як, на
жаль, цей Парламент не готовий працювати разом з Урядом на виконання Угоди.
Також наші
європейські партнери створили групу допомоги. Це та support
group, яка працює з нашими профільними міністерствами
і яка буде допомагати забезпечувати технічне виконання Угоди з Європейським
Союзом.
І я дуже би
просив голову представництва Європейського Союзу пана Яна Томбінського
висловити свою позицію з приводу нашої спільної роботи. Як далі будемо
працювати, пане Яне?
ТОМБІНСЬКИЙ Я. – Вельмишановний пане Прем’єр-міністре!
Вельмишановні члени Уряду України! Дуже дякую за це запрошення на сьогоднішнє
засідання Уряду з метою прийняття цього плану дій для імплементації Угоди про
асоціації.
Одночасна
ратифікація Угоди про асоціацію Верховною Радою України та Європейським
парламентом була унікальним історичним моментом. Народні депутати України дали
355 голосів на підтримку асоціації з ЄС. Результати цього голосування значною
мірою співвідносяться з голосуваннями попередніх скликань Верховної Ради в
минулі роки. Тому цей ваш вибір відповідає добре визначеному політичному курсу
України.
В положенні Угоди
про асоціацію дуже багато відношень співпадає з реформами, яких вимагають люди.
Головна мета реформ – створити краще майбутнє для народу України сьогодні і для
наступних поколінь, а також закласти основу для повного залучення величезного
потенціалу вашої країни. Гасло українців "Ми – громадяни" стало пусковим
механізмом для найдраматичнішого періоду з часу здобуття Україною незалежності.
Ми в скорботі схиляємо голови перед жертвами цього періоду, незалежно від їх
політичних переконань, адже людські життя – це найбільша цінність.
Для того, щоб не
обманути всіх тих, хто вийшов на захист європейського майбутнього України,
суттєво важливо підготувати належну стратегію впровадження реформ. Я вітаю план
дій Уряду, який є живим документом, який буде потребувати постійного
моніторингу, який при необхідності треба буде адаптувати. Урядовий офіс з
питань європейської інтеграції, про який сказав пан Прем’єр-міністр, працюючи з
міністерствами та відомствами над впровадженням Угоди про асоціацію може
розраховувати на допомогу інституцій ЄС, обмін досвідом з ними, так само як і з
представниками країн-членів ЄС, багато з яких пройшли через трансформаційний
процес, що не надто відрізняється від тих, перед обличчям якого стоїть сьогодні
Україна. Чисельні експерти ЄС вже активно працюють спільно з українськими
партнерами, група підтримки, експерти з різних країн і європейських інституцій.
Сьогодні в
Україні вже дві місії, одна з плану лібералізації візової, яка здійснює
експертизу про виконання положень першого етапу візової лібералізації, друга –
яка працює з питань фінансових: як допомогти і як зробити, щоб можна було
надавати фінансову допомогу в подальшому Україні за цей дуже важливий час.
На очікуваному
засіданні Ради асоціації пізніше цього року буде здійснена оцінка вже виконаної
роботи та визначено напрямки діяльності на наступні місяці, так як Ви сказали,
з тих подій, які йдуть за виконання цієї умови до 2017 року.
Асоціація – це не
справа одного дня. Вона вимагатиме напруженої роботи різних структур України,
значної законодавчої роботи й адаптації інституційних рамок. Як еволюційний
процес асоціація має здійснюватися в повній прозорості та в діалозі з різними
структурами українського суспільства. Досвід інших країн, які пройшли такий же
шлях, показує, що реформи, які мають стосунок до асоціації з ЄС, створюють
сприятливі можливості і не становлять жодної загрози для третіх країн, а
навпаки – забезпечують перспективи усім.
Успішна Україна –
це також перспектива для всіх партнерів України і з питань торгівлі, і зі
стабілізації політики в регіоні Європи.
Започаткування впровадження
Угоди про асоціацію відбувається за виняткових обставин, але я переконаний, що
цей трагічний період української та європейської історії незабаром завершиться,
і Україна матиме шанс посилити свій суверенітет. Голосування в Європейському
парламенті показало дуже високий рівень підтримки вибору українського народу і
солідарності з ним. 535 європейських депутатів віддали свій голос за це.
І я бажаю
Українському Уряду і всім державним інституціям, а також громадянському
суспільству України успіху в здійсненні цього історичного вибору! І хочу
запевнити вас у нашому палкому прагненні та готовності підтримувати вас у цій
великій і складній роботі. І цей план дій, який сьогодні представив пан
Прем’єр-міністр, – це також і результат тих спільних обговорень і того, яким
досвідом інших країн Євросоюзу можна допомогти Україні.
Дуже дякую!
ЯЦЕНЮК А.П. – Щиро дякую пану Яну!
Є пропозиція
проголосувати за імплементацію Угоди з Європейським Союзом. На голосування
ставиться питання про затвердження плану імплементації Угоди, підписаної між
Україною та Євросоюзом. 2017 рік – ми повинні завершити імплементацію, і чим
швидше – тим краще. Заявка і вступ в Європейський Союз.
Хто за? Прошу
голосувати. Проти? Утримався? Одноголосно.
Я дякую, пане
Яне, Вам за участь!
Далі будемо
технічно. Я перейду до інших питань.
Шановні члени
Уряду, представники засобів масової інформації! Я би хотів відкоментувати
ще декілька речей і заявити позицію Кабінету Міністрів:
1. По прийнятому
Закону "Про особливий статус на певних територіях Донецької і Луганської
областей" і так само по Закону "Про амністію".
2. Висловити свою
позицію з приводу вчорашнього провалу в Парламенті всіх економічних, фіскальних
і бюджетних реформ.
3. Провалу
законів по корупції.
4. І як Уряд виконуватиме
Закон "Про люстрацію" і що це взагалі таке – Закон "Про
люстрацію".
В першу чергу
прокоментую позицію по прийнятому Закону "Про особливий статус окремих
територій Донецької і Луганської областей". Можу ще раз тільки підтвердити
попередньо сказану позицію Уряду і мою особисту, що було два варіанти – поганий
і дуже поганий. Вибраний поганий варіант, і ми зараз повинні в рамках цього
приймати рішення, як далі з цим жити.
Чи виступаємо ми
за мир і я особисто? Категорично так. Мир потрібен країні, мир потрібен
українцям. Надто дорого нам коштує війна. Те, що безцінне, - це ціна людського
життя. Дуже багато українців, які йшли боронити і боронять сьогодні державу,
загинули, сім'ї залишилися без батьків, без синів, без годувальників. Через
російських бандитів загинуло багато мирних жителів. Тому ціна надто висока.
Кожен день війни нам коштує 80 млн. грн. І тому в Україні треба встановити мир.
А тепер я так
само хочу відверто сказати, яка ціна цього встановленого миру. І легалізувати
ДНР і, так званих, терористів ДНР і ЛНР ніхто не дасть, принаймні це політична
позиція. Не за це боролись.
Тому я конкретно
по окремих пунктах цього закону, те, що стосується Уряду.
Перше. Закон
передбачає обов’язок Уряду України і держави фінансувати з державного бюджету України
на 100% всі видатки по відновленню окремих територій Донецької і Луганської
областей. Нагадаю, що там, де ми контролюємо територію, Уряд платить всі
зарплати, всі пенсії, всі соціальні видатки, все до копійки сплачуємо, не
дивлячись на те, що ми звідти не піднімаємо доходів, не платять податки,
ситуація погіршується з кожним днем, вона як сніжний ком накручується.
Тому норма закону
про те, що Уряд зобов’язаний фінансувати відновлення тих територій Донецької і
Луганської областей, які контролюються російськими терористами, і не має права
скорочувати витрати на таке відновлення, навіть якщо скорочуються витрати по
інших регіонах, мною розуміється наступним чином: я дав доручення Мінфіну
підготувати відповідний проект закону про створення спеціального фонду
відновлення окремих територій Донецької і Луганської областей, який повинен
наповнюватись, по-перше, з пожертв і фінансування українських олігархів, друге,
міжнародна донорська допомога і в нас буде проведена відповідна донорська
конференція, і третє, ми можемо з державного бюджету давати туди кошти, якщо ми
відновимо повністю контроль над всією територією, підприємства почнуть
працювати і платити податки в центральний бюджет.
А забирати гроші
у Львова, Полтави, Києва, Житомира, у пенсіонерів України, медиків, вчителів і
відправляти просто на відновлення територій, які не контролюються Україною, і
ці гроші будуть розкрадені російськими терористами, Уряд не буде.
Тому
запропонована формула дуже чітка: скинулись і відновлюємо. Всі разом. А не за
рахунок зменшення і скорочення витрат цілої України. Чесно і справедливо.
Друге, що
стосується пункту про так звану народну міліцію. Я уважно прочитав, що в цьому
законі написано. Уряд не був учасником переговорів і підготовки. Тому я хочу
чітко задекларувати, що будь-які збройні формування – міліцейські підрозділи,
народні міліції, муніципальні – повинні діяти виключно в межах і у спосіб,
визначений законами України. Юрисдикція українського законодавства повинна
розповсюджуватись на всю територію української держави і на всіх правоохоронців
і службовців.
Третє, що
стосується виборчого процесу. Закон також передбачає проведення виборів,
місцевих виборів в окремих територіях Донецької і Луганської областей. Вибори –
це тоді, коли громадянин України з гордо піднятою головою, з українським
паспортом йде вулицями міста, села чи району, бачить рекламу, яка розвішена,
може отримати інформацію про того чи іншого кандидата, може з ним зустрітися і
запитати його як майбутнього депутата про те, що він збирається робити, може
увімкнути телевізор і побачити ток-шоу з тим чи іншим
кандидатом в депутати. Коли забезпечена прозорість виборчого процесу і
конкуренція, коли будь-яка політична партія може внести свого кандидата для
того, щоб бути представленими в місцевих органах влади, це називається
демократичність виборів.
Тому Уряду дано
доручення профінансувати ці вибори, якщо ЦВК їх оголосить. Я можу чітко заявити
нашу позицію: вибори будуть визнані виборами тільки тоді, коли вони будуть
проведені відповідно до норм і правил міжнародного законодавства – допуск
спостерігачів, відсутність тиску на членів виборчих комісій, забезпечення
політичної конкуренції і вільного права
на висунення кандидата в депутати як окремими депутатами, так і політичними
силами. За інших обставин це не вибори, а легалізація бандитів, яку ми не
допустимо.
Окремо хочу
зазначити, що реалізація мирного плану, яка потрібна і необхідна, яка
спрямована на досягнення миру в країні, ні в якому випадку не повинна
розслабляти Міноборони, і МВС. Повна готовність. Віри немає, тим більше,
росіянам.
Тому будемо
дивитися, яким чином далі будуть реалізовуватися так звані мирні ініціативи. Я
окремо ще раз хочу наголосити на позиції щодо необхідності проведення будь-яких
перемовин по забезпеченню миру і стабільності в Україні в чотиристоронньому
форматі – США, Євросоюз, Україна і Росія.
Президент України
відбув з офіційним візитом до Канади і до США. Вчора я мав телефонну розмову з
Віце-президентом Сполучених Штатів Америки Джо Байденом. Ми обговорили питання реалізації мирних
ініціатив. Ще раз підкреслюю, мир потрібен, але ціна миру - все треба
прораховувати на декілька кроків вперед. Росія точно нам не збирається
подарувати ні мир, ні стабільність. Не це їхня мета.
Тому я прошу
Міністра оборони і Міністра внутрішніх справ – повна бойова готовність,
забезпечення армії, Національної гвардії всім, чим необхідно, кошти є. Треба
будь-які рішення Уряду, мої персональні – 24 години на добу і 7 днів на
тиждень.
Що стосується
вчорашнього голосування в Парламенті. Я думав, що вони трішки розумніші. Вони
вели довгу дискусію про те, які погані закони, навіть їх не прочитавши. Вранці
Уряд вніс пакет економічних, соціальних і бюджетних реформ. Там декілька сотень
сторінок. Вони вже через 5 хв. вилізли на трибуну і розказували, що це не так.
Щоправда, потім, коли дочиталися, вже було пізно. Парламент навіть відмовився,
а точніше частина Парламенту, і навіть окремі демократи, відмовилися включити в
порядок денний ці закони.
Якщо у вас є
кращі рішення – запропонуйте, і ви зможете в процесі розгляду цих законів в
Парламенті поміняти його. Якщо ви розумніші, ми будемо тільки вам аплодувати.
Вчора саме через
поведінку народних депутатів України українцям було відмовлено: в двократному
зменшенні єдиного податку для малого бізнесу, в двократному; в зменшенні з
41-го на 15% єдиного соціального внеску. Українцям було відмовлено в скороченні
кількості податків з 22-х до 9-ти. Українцям було відмовлено в новій системі
сплати податку на прибуток, де не під диктування податкової адміністрації платять,
а так, як написано в міжнародних стандартах бухгалтерського обліку. Українцям
було відмовлено в додаткових повноваженнях територіальних громад по отриманню
фінансового ресурсу, по встановленню місцевих податків і зборів. Через вчорашню
ганебну поведінку політичної передвиборчої істерії українського Парламенту ми
не можемо внести Закон "Про Державний бюджет". Вони провалили
ключовий пакет реформ, який ми готували три місяці.
Я ще раз хочу
підкреслити: є краще рішення? Покажіть. Там деякі горе-депутати за два роки
перебування в Парламенті буду для собаки не збили, не те, що закон не внесли.
Все, що напрацьовувалось місяцями, залишилось нерозглянутим, і це серйозний
удар, в першу чергу, по основі економічного розвитку на 2015 р. Ми будемо
повторно вносити ці закони, розуміючи, що вони навряд чи готові будь-що
приймати. Хоча б принаймні хоч прочитали, що в законах написано, то це навіть
для них було б корисно на парламентських виборах говорити, що вони хоч щось
зробили, крім того, що сиділи і штани протирали в стінах Парламенту.
Що стосується
антикорупційних законопроектів, це ще одна неприйнятна позиція Парламенту. Уряд
розробив пакет антикорупційного законодавства. Національне антикорупційне бюро,
яке повинно розслідувати корупційні діяння вищих посадових осіб, Національна
антикорупційна стратегія, яка повністю по-новому визначає політику боротьби з
корупцією в Україні, закон про розкриття всієї інформації про будь-яких
власників будь-яких компаній, які працюють на Україні або де є засновниками
громадяни України, щоб не ховались за тещами, братами, сватами. Жоден із
законопроектів вчора не був проголосований в Парламенті. Цей Парламент не хоче
боротись із корупцією, саме тому його треба буде переобрати, саме тому треба,
щоб у цьому Парламенті залишились навічно в історії, ганебній історії ті
депутати, які не голосували ні за економічні, ні за соціальні, ні за податкові
реформи, ні за антикорупційний пакет.
Вчора з сьомого
разу за жорстким наполяганням Голови Верховної Ради О.Турчинова і в першу чергу
за допомогою громадянського суспільства Парламент прийняв Закон "Про
люстрацію" або про очищення влади.
І я хотів би
одразу дати чіткі доручення з приводу виконання даного закону. За нашими
підрахунками, під дію даного закону потрапляє 1 млн. різного роду чиновників,
державних службовців, працівників правоохоронних органів, в тому числі і весь
склад Кабінету Міністрів, МВС, СБУ, Генпрокуратури – вся вертикаль влади.
Дуже важливо, щоб
під даний закон потрапила суддівська влада і ті, хто фальшували вироки і робили
їх не "іменем України", а іменем Януковича, ті, хто накладали штрафи
на Автомайдан, ті, хто фальшували виборчий процес,
ті, хто за хабарі виносили рішення – також такі судді потрапляють під Закон
"Про люстрацію".
Потрапляють під
Закон "Про люстрацію" всі працівники правоохоронної системи, які
відправляли "Беркут" на беззбройних громадян. Потрапляють під
люстрацію всі члени центральних органів виконавчої влади, які працювали у
період В.Януковича. Потрапляють під люстрацію податківці.
Потрапляють під
люстрацію всі, хто мали державно-владні повноваження. Їх є 1 млн.
Тому для
виконання даного закону я доручаю Міністру Кабінету Міністрів разом з Нацдержслужбою терміново створити комісію по перевірці
чинних членів Кабінету Міністрів України і заступників міністрів та всіх
керівників органів центральної виконавчої влади, які призначаються Кабінетом
Міністрів, на предмет відповідності Закону "Про люстрацію".
2. Міністерству
юстиції України, відповідно до закону, невідкладно сформувати єдиний державний
реєстр осіб, по відношенню до яких застосовано люстрацію.
3. Керівникам
центральних органів виконавчої влади і персонально міністрам, відповідно до
закону, – створення комісії по люстрації в кожному міністерстві.
4. Міністерству юстиції
України невідкладно створити громадську раду з питань люстрації при Мін’юсті.
По мірі наповнення єдиного державного реєстру осіб, які підпали під люстрацію,
проводити публічні засідання відповідної громадської ради та інформувати
громадян України про те, як очищуються українська влада, українська міліція,
українські суди, українська правоохоронна система.
Дякую за увагу представникам ЗМІ!