Першим кроком у
реформуванні залізничної галузі є створення нової організаційної структури –
державного публічного акціонерного товариства «Українська залізниця». Це дасть
змогу залізничникам активніше працювати на ринку фінансових послуг, залучаючи
більш дешеві та довгострокові ресурси на розвиток галузі, ніж було до цього
часу. Про це в інтерв’ю галузевій газеті «Магістраль» розповів генеральний
директор Укрзалізниці Борис Остапюк.
«Ми очікуємо
збільшення інвестицій з існуючих 7,5 до 26,5 млрд. грн.. на рік. Все це дасть
змогу приступити, нарешті, до масштабного технічного переоснащення галузі,
оновити рухомий склад за допомогою сучасної техніки, перш за все, вітчизняного
виробництва», - зазначив Борис Остапюк.
За словами
генерального директора Укрзалізниці, міжнародні фінансові інститути зацікавлені
в інвестуванні коштів у великі
інфраструктурні проекти, такі як електрифікація та «розшивка» вузьких місць. «Умовою
з боку банкірів якраз було утворення акціонерного товариства», - зауважив
очільник залізничної галузі.
Окрім того, як
зазначив Борис Остапюк, перехід від територіальної системи управління до
вертикально-інтегрованої за основними видами діяльності дасть можливість
суттєво покращити ефективність виробничих процесів. Адже в такому випадку по
кожному з господарств (вантажні перевезення, інфраструктура, тяга, пасажирські
перевезення тощо) буде сформовано свій чіткий баланс та звітність.
У своєму інтерв’ю
генеральний директор Укрзалізниці розповів про основні завдання реформування та
розвіяв міфи довкола цієї теми. Так через 5 місяців має бути створено нову
юридичну особу ПАТ «Українська залізниця».
Уже утворена центральна комісія з інвентаризації Укрзалізниці, державних
підприємств та установ залізничного транспорту загального користування та
відповідні комісії з реорганізації і до кінця серпня буде проведена
інвентаризація майна підприємств з метою формування статутного капіталу
акціонерного товариства.
Наступний крок —
проведення незалежної оцінки. Буде здійснено відбір компанії, що на тендерних
засадах, прозоро, здійснюватиме оцінку. Потім
за результатами проведеної роботи Комісія з утворення публічного
акціонерного товариства «Українська залізниця» підготує зведений акт оцінки
майнового комплексу АТ «Укрзалізниця», зведений перелік та передавальний акт,
буде визначено розмір статутного капіталу та розроблено проект Статуту
товариства.
«Сьогодні ми
задекларували рух в європейському напрямку. Розвиток ринку залізничних
перевезень у країнах ЄС регулюється низкою директив, які вимагають забезпечити
функціонування залізниць, що будуть незалежними від органів влади», - зазначив
Борис Остапюк.
Укрзалізниця
докладе всіх зусиль, щоб у ході структурних змін зберегти трудовий колектив галузі. «Безумовний пріоритет
у моїй діяльності на посаді генерального директора — максимальне збереження
трудового колективу. Будемо людей перенавчати і працевлаштовувати на іншу
роботу, але в межах залізниці. І якщо десь якісь вивільнення і відбудуться, то
це буде лише природна плинність персоналу: хто вийде на пенсію, хто змінить
роботу. А там, де відбуватимуться структурні зміни, то це більше пов’язано не з
реформуванням, а з тим, що обсяги роботи в галузі скоротилися, десь
відбувається оптимізація після впровадження сучасних технологій тощо», -
підкреслив Борис Остапюк.
Саме з цією метою
налагоджується кооперація між підприємствами всередині галузі, триває робота з
розширення асортименту продукції, яку у галузі можна виготовляти власними
силами, та відмова від аутсорсінгових
послуг. Окрім того, наразі розробляються спеціальна програма завантаження з
метою збереження і створення робочих місць на залізничному транспорті та нова
прогресивна система мотивації до праці.
Генеральний
директор Укрзалізниці також розвіяв міф про можливість приватизації. По-перше,
Законом, який регламентує реформу, заборонено відчужувати будь-що у процесі
утворення АТ. По-друге, у подальшому будь-які рішення щодо майна та активів
підприємства зможе приймати лише держава на рівні Кабінету Міністрів та
Верховної Ради України. «Звісно, буде ще й суспільний та громадський контроль і
ніяких тіньових процесів тут провести нікому не вдасться», - наголосив Борис
Остапюк.