• In English
  • Фахівці обговорили стан і перспективи розвитку професійно-технічної освіти
    опубліковано 18 червня 2014 року о 10:10

    17 червня 2014 року за участю заступника Міністра освіти і науки Павла Полянського в Інституті демографії та соціальних досліджень імені М. В. Птухи НАН України відбувся круглий стіл «Професійно-технічна освіта в Україні: сучасний стан та напрями подальшого розвитку».

    За словами Павла Полянського, професійно-технічна освіта успадкувала багато проблем. Після прийняття Верховною Радою Закону «Про вищу освіту» та нового Закону України «Про освіту» деякі питання частково будуть вирішуватися. «Але залишається слабка матеріальна база професійно-технічних закладів, запити суспільства на якісні освітні послуги та підготовку висококваліфікованих спеціалістів, інвестиції роботодавців та держави у цю сферу», - підкреслив Павло Полянський.

    Під час обговорення подальшого розвитку професійно-технічної освіти директор департаменту професійно-технічної освіти МОН В’ячеслав Супрун наголосив, що заклади виконують свою функцію та готують кваліфіковані кадри, але, разом з тим, існує суттєвий дисбаланс між обсягами підготовки кадрів з вищою та професійно-технічною освітою, а це призводить до того, що після закінчення вищого навчального закладу його випускники не мають можливості працевлаштуватися за фахом, а працюють за робітничими професіями, у свою чергу, підприємство відчуває нестачу кваліфікованих робітничих кадрів. Проте, здобуття у ВНЗ освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст» без робітничої профорієнтації немає попиту на ринку праці.

    Як зазначив В’ячеслав Супрун, одне із проблемних завдань професійно-технічної освіти – питання якості підготовки кадрів, що залежить від багатьох факторів: стану навчальної бази, професійного рівня викладача, здібності та володіння професійними навичками учня або слухача та виконання у повному обсязі навчання та виробничої практики.

    Директор департаменту професійно-технічної освіти підкреслив, що подальший розвиток сфери неможливий без досягнення європейського рівня освітніх стандартів з урахуванням національних особливостей, що обумовлює потребу у розширенні функцій професійно-технічної освіти. Матеріалізація системи управління ПТО спрямована на здійснення подальшої автономії навчальних закладів, розширення повноважень керівника, підвищення його професіональної відповідальності за якість підготовки кадрів та самостійність професійно-технічних закладів у розпорядженні матеріальними та фінансовими ресурсами.

    Серед нагальних питань,які найближчим часом вирішуватиме Міністерство освіти і науки в професійно-технічній освіті, В’ячеслав Супрун назвав забезпечення ПТНЗ підручниками. Зокрема, він зазначив, що на Колегії МОН планується затвердити 30 найменувань підручників та вже у вересні-жовтні забезпечити навчальні заклади підручниками згідно з їхніми заявами. На ці цілі планується виділити близько 10 млн. грн.

    Учасники круглого столу наголосили на важливості співпраці роботодавців і навчальних закладів, необхідності підвищення престижу професійної освіти та створення робочої експертної групи для доопрацювання законопроекту «Про професійну освіту».

    У роботі круглого столу взяли участь директор Інституті демографії та соціальних досліджень імені М. В. Петухова Елла Лібанова, головний консультант Комітету Верховної Ради України Василь Головінов, директор Інституту професійно-технічної освіти НАН України Валентина Радкевич, міжнародний експерт проекту Twinning Рене Блок (Королівство Данія) та Здіслав Сіроч (Республіка Польща), роботодавці та освітяни.