17 червня 2014
року за участю заступника Міністра освіти і науки Павла Полянського в Інституті
демографії та соціальних досліджень імені М. В. Птухи
НАН України відбувся круглий стіл «Професійно-технічна освіта в Україні:
сучасний стан та напрями подальшого розвитку».
За словами Павла
Полянського, професійно-технічна освіта успадкувала багато проблем. Після прийняття
Верховною Радою Закону «Про вищу освіту» та нового Закону України «Про освіту»
деякі питання частково будуть вирішуватися. «Але залишається слабка матеріальна
база професійно-технічних закладів, запити суспільства на якісні освітні
послуги та підготовку висококваліфікованих спеціалістів, інвестиції
роботодавців та держави у цю сферу», - підкреслив Павло Полянський.
Під час
обговорення подальшого розвитку професійно-технічної освіти директор
департаменту професійно-технічної освіти МОН В’ячеслав Супрун наголосив, що
заклади виконують свою функцію та готують кваліфіковані кадри, але, разом з
тим, існує суттєвий дисбаланс між обсягами підготовки кадрів з вищою та
професійно-технічною освітою, а це призводить до того, що після закінчення
вищого навчального закладу його випускники не мають можливості
працевлаштуватися за фахом, а працюють за робітничими професіями, у свою чергу,
підприємство відчуває нестачу кваліфікованих робітничих кадрів. Проте, здобуття
у ВНЗ освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст» без робітничої
профорієнтації немає попиту на ринку праці.
Як зазначив
В’ячеслав Супрун, одне із проблемних завдань професійно-технічної освіти –
питання якості підготовки кадрів, що залежить від багатьох факторів: стану
навчальної бази, професійного рівня викладача, здібності та володіння
професійними навичками учня або слухача та виконання у повному обсязі навчання
та виробничої практики.
Директор
департаменту професійно-технічної освіти підкреслив, що подальший розвиток сфери
неможливий без досягнення європейського рівня освітніх стандартів з урахуванням
національних особливостей, що обумовлює потребу у розширенні функцій
професійно-технічної освіти. Матеріалізація системи управління ПТО спрямована
на здійснення подальшої автономії навчальних закладів, розширення повноважень
керівника, підвищення його професіональної відповідальності за якість
підготовки кадрів та самостійність професійно-технічних закладів у
розпорядженні матеріальними та фінансовими ресурсами.
Серед нагальних
питань,які найближчим часом вирішуватиме Міністерство освіти і науки в
професійно-технічній освіті, В’ячеслав Супрун назвав забезпечення ПТНЗ
підручниками. Зокрема, він зазначив, що на Колегії МОН планується затвердити 30
найменувань підручників та вже у вересні-жовтні забезпечити навчальні заклади
підручниками згідно з їхніми заявами. На ці цілі планується виділити близько 10
млн. грн.
Учасники круглого
столу наголосили на важливості співпраці роботодавців і навчальних закладів,
необхідності підвищення престижу професійної освіти та створення робочої
експертної групи для доопрацювання законопроекту «Про професійну освіту».
У роботі круглого
столу взяли участь директор Інституті демографії та соціальних досліджень імені
М. В. Петухова Елла Лібанова,
головний консультант Комітету Верховної Ради України Василь Головінов,
директор Інституту професійно-технічної освіти НАН України Валентина Радкевич, міжнародний експерт проекту Twinning
Рене Блок (Королівство Данія) та Здіслав
Сіроч (Республіка Польща), роботодавці та освітяни.