Про проблеми, які накопичувалися за довгі роки та
вдарили по сьогоднішній економічній ситуації, і заходи з їх розв’язання
розповів Міністр фінансів Олександр Шлапак на зустрічі з регіональними засобами
масової інформації 4 квітня.
Внаслідок державної політики економічної
безвідповідальності та соціального популізму цьогорічний бюджет вимагав
кардинальних змін. Адже неможливо виконувати соціальну функцію, коли в країні
економічна стагнація, коли нема реального забезпечення коштами. Так, новий Уряд
взяв на себе тяжку роботу зачистити «Авгієві стайні», побороти корупцію та
привести головний кошторис країни до економічних реалій. Серед заходів, перш за
все, створення передумов для економічного зростання та вимога сьогодення – скорочення
видатків та економія державних коштів.
Що ж відбувалося з нашою економікою протягом цих 10
років. Саме динаміка та історія недолугого управління державними фінансами
зможе роз’яснити ті жорсткі кроки, на які вимушено пішла влада сьогодні.
Отже, на сьогодні існує великий макроекономічний
дисбаланс, через систематичне завищення макропоказників
попередніми урядами під час розробки бюджетів. Що це означає? Це означає, що
видатки бюджету, а це й видатки розвитку, капітальні видатки, соціальна
підтримка, підтримка місцевих бюджетів і, навіть, захищені статті бюджету та
інше, не забезпечувалися реальними доходами. Тобто, економіка не заробляла
стільки коштів, щоб профінансувати всі потреби держави, серед яких було багато
таких, які мали виключно популістську та псевдопатерналістську
складову, закладену високопосадовцями.
Політика грабунку, корупція та масштабне
розкрадання резервів країни стали наслідком наступного. Держава нарощувала
стрімкими темпами борг, позичала закордоном, у підприємців – переплата податків,
невідшкодоване ПДВ, використовувалися не за призначенням кошти місцевих
бюджетів – і це тільки загальна картина сьогоднішнього стану державних
фінансів.
Проілюструємо деякі цифри та статистику:
- з 2011 року фактично в 3 рази збільшився дефіцит
бюджету (дефіцит бюджету 2014 складає 71,6 млрд. грн.)
- державний борг становить 480,2 млрд. грн., а це
40,2% від ВВП, при критично допустимих 60%.
- на початок цього року державна казна була
«спустошена», на рахунку казначейства знаходилась рекордно мінімальна сума.
- переплата податків в 2013 році склала рекордну
цифру 37,3 млрд. грн. (станом на 01.03.14), а сума невідшкодованого ПДВ
економіці становить близько 21,6 млрд. грн.
- починаючи з 2009 року Пенсійний фонд України є
дефіцитним та покривається за рахунок коштів держбюджету.
- протягом останніх років штучне стримування цін на
природний газ для потреб населення стало наслідком стрімкого зростання дефіциту
НАК «Нафтогаз Україна».
Враховуючи зазначене та «надуті» макроекономічні
показники, які закладалися в цьогорічний бюджет, призвели до того, що
фіскальний розрив держбюджету-2014 становить близько 290 млрд. гривень.
Окрім перелічених проблем – який ще тягар має на
собі бюджет країни.
Держава утримує надто роздутий державний апарат.
Так, за останні 10 років кількість чиновників зросла на 12%, а це майже 49 тис.
людей. Серед лідерів такого зростання є органи судової влади, тут зростання за
10 років склало майже на 37%. Стрімко зросла чисельність Генпрокуратури,
починаючи з 2011 років – на 5,5 тис. осіб. Міністр фінансів навів приклад
– кількість прокурорів в європейських
країнах складає приблизно 3-5 осіб на 1000 людей, а в Україні таке
співвідношення складає 35 прокурорів.
До кінця 2014 року буде скорочена чисельність
державних службовців усіх рівнів майже на 26 тис. чоловік. На 72 тис. людей
скоротяться й правоохоронні органи та силові структури. Зменшаться видатки на
утримання Верховної Ради, Кабінету Міністрів – на 10%, Адміністрації Президента
України – 50%. Варто зазначити, що ліквідовуються спеціальні виплати
службовцям, суддям при виході на пенсію у розмірі 10 окладів, зменшено розміри
пенсій, призначені за "спеціальними" законами, також скасовані пільги
народним депутатам та ін.
Економія коштів також позначиться на статках
громадян, але це ті вимушені кроки Уряду, які дадуть можливість відновити
соціально-економічну рівновагу – не жити в борг, не тиснути на бізнес,
вимагаючи кошти, які проїдаються. Потрібно зробити все правильно, вірно
вирахувати формулу економічного відтворення, яка дасть можливість нашим
громадянам, підприємцям жити краще, не за рахунок ефемерного покращення, а лише
тільки завдяки реальному економічному росту.