• In English
  • Вступне слово Прем'єр-міністра України Арсенія Яценюка на засіданні Уряду 1 квітня 2014 року
    опубліковано 01 квітня 2014 року о 14:57

    У нас декілька важливих питань сьогоднішнього порядку денного.

    Розпочав би з того, чого очікує вся Україна і чого очікують мільйони українців в областях. Йдеться про реформу місцевого самоврядування і про реформу місцевої влади.

    Люди на місцях хочуть контролювати владу. Люди на місцях хочуть призначати владу. Люди на місцях хочуть мати відповідальну владу. І Уряд України зобов’язаний дати чітку відповідь: що буде зроблено з метою децентралізації влади? Як людина, яка проживає у Львові чи в Донецьку, зможе прийти до обласної влади і сказати: «Ми вас призначили, і ми від вас вимагаємо відповідальності й виконання того, що ви нам обіцяли».

    Зараз ситуація, коли вся влада в областях сконцентрована в облдержадміністраціях. Часто-густо плутають, називають їх губернаторами. Губернії – у сусідній країні, а в нас області. Такі обласні державні адміністрації призначаються з Києва, і часто-густо ті люди, які представляють інтереси центральної влади, не мають відношення до відповідної області, тому і ставляться до області з огляду на те, що укази підписуються в Києві.

    Тому, як мені видається, те, що Володимир Борисович взяв на себе важливу функцію затвердження концепції – це перший крок до того, щоб в Україні з'явилася відповідальна місцева влада. І перше рішення, яке повинно бути прийнято, – ліквідація облдержадміністрацій і райдержадміністрацій.

    Підтримую рішення про те, що виконавчі комітети відповідних місцевих рад повинні обиратися місцевими радами, і саме там виконавчі комітети повинні взяти на себе всю повноту відповідальності за роботу в області, за фінансовий розвиток області, за інфраструктуру, за будівництво доріг, шкіл, лікарень. Не з Києва визначати, куди відправляти капітальні видатки. Є виконком, цей виконком вибрали люди – будь ласка, щоб було тільки бажання, а відповідальність, права і повноваження ми передамо.

    Друге. Щодо фіскальної складової або формування бюджету. Ми зобов’язані зацікавити області в тому, щоб вони працювали над створенням робочих місць і щоб вони працювали над розвитком бізнесу. Як зацікавити? Інструмент, з одного боку, простий, з іншого боку - дуже ефективний: частину податку на прибуток треба залишати на відповідній території, і таким чином відповідний голова виконкому буде робити все для того, щоб його підприємства працювали і щоб більше сплачували податків, тому що в нього є пряма зацікавленість.

    Третє питання стосується місцевих податків і зборів. Треба дати можливість областям, обласним виконавчим комітетам самостійно встановлювати місцеві податки і збори, ставки таких податків, і таким чином це їх також буде стимулювати, наприклад, до того, щоб більше збирати тих податків, які безпосередньо адмініструються на їхніх територіях.

    Що стосується гуманітарного аспекту, то треба, щоб у компетенції відповідних підрозділів, відповідальних за освіту, науку, були повноваження, яким чином формувати кількість шкіл, яким чином формувати спеціалізацію тієї чи іншої школи. Щоб область відповідала на ті запити, які є в людей. Якщо люди кажуть: «Ви знаєте, нам треба більша спеціалізація таких-то шкіл, тому що ми бачимо, що наші діти талановиті», і у нас для цього є всі можливості, значить, нехай область приймає відповідне рішення за рахунок тих доходів, які є, нехай формують відповідну систему освіти, нехай займаються дошкільною освітою, нехай несуть відповідальність перед людьми, які їх обирали.

    Окремо я хотів би зазначити в рамках цієї концепції наступне. Я подивився її дуже уважно, Володимире Борисовичу, я її в цілому повністю підтримую, але хотів би, щоб ми з вами одразу проговорили про терміни реалізації. Тому що тут ви передбачили два етапи, абсолютно правильно. Проте вважаю, що перший етап повинен бути прийнятий невідкладно. Про що йдеться?

    Для того, щоб зреалізувати цю концепцію, і для того, щоб здійснити реформу місцевого самоврядування, нам треба змінити Конституцію. Я всім нагадую, в першу чергу звертаюся до Парламенту, бо в Парламенті створена Тимчасова спеціальна комісія з питань внесення змін до Конституції. Ця комісія представлена всіма політичними силами. І проект внесення змін до Конституції повинен з'явитися 15 квітня.

    Ми, Уряд України, приймаючи цю концепцію, висловлюємо свою політичну і економічну позицію: ми за те, щоб передати права і повноваження в регіони. І саме тому в новій українській Конституції повинно бути змінено формування місцевих органів влади - я кажу, в першу чергу, про обласні і районні державні адміністрації, які повинні бути ліквідовані в тексті Конституції. На їхнє місце повинні стати префекти, які не ділять гроші, а які відповідають виключно за законністю і правопорядком на відповідних територіях.

    Третє – органи прокуратури, відповідно, на місцях і в центрі повинні бути позбавлені функції загального нагляду.

    Четверте – треба чітко у новій редакції Конституції виписати розділи, які стосуються місцевого самоврядування, щоб ці розділи відповідали Європейській хартії з місцевого самоврядування. Часу у нас немає на це. 15 квітня – це перша дата, коли повинен з`явитися проект Конституції, далі його потрібно відправити в Венеціанську комісію. Перше голосування 226 голосів, друге голосування 226 голосів і остаточна редакція Конституції повинна бути затверджена у вересні поточного року.

    У нас немає трьох років на те, щоб чекати на зміни. Нам потрібно діяти швидко, оперативно і правильно.

    Тому, Володимире Борисовичу, коли будете доповідати концепцію, я дуже прошу вас після засідання Уряду роз`яснити попунктно цю концепцію шановним представникам засобів масової інформації. Маю тільки до вас прохання: скоротити терміни і включити пункт щодо внесення змін до Конституції, тому що це для нас повинна бути база, щоб не сталося так, що кожен новий Президент переписує під себе Конституцію. Вистачить. Все. Тепер Конституцію буде писати український народ через український Парламент.

    Друге питання не менш важливе, Павле Дмитровичу, я також вас потім попрошу вийти до преси і розповісти про те, що фактично Міністерство юстиції і Уряд знищують монополію на реалізацію всього майна, яке продавалося за рішеннями судів, а це майно, яке вилучалося банками за кредити, це майно, яке вилучалося Державною виконавчою службою, це майно, на якому наживалася, фактично, одна монополізована фірма, коли те, що коштувало 1 тис. грн., продавалося за 500 грн., а ще 500 грн. людина залишалася винна банку чи іншій установі.

    Ми повністю змінюємо систему реалізації майна, вона тепер буде електронна. Це не велосипед ми придумали, така ж система була зроблена в Грузії, коли прозоро, публічно в електронній системі торгів продається будь-яке майно за реальною вартістю без посередників, без корупціонерів і без того, щоб з людей стягували до 50% ціни того майна, яке людина могла отримати. Тому це два основних питання; також багато сьогодні фінансових і економічних питань. Я просив би, щоб Уряд їх сьогодні розглянув.

    Наостанок, я сподіваюсь, що це останній сюжет, який я побачу у ЗМІ, про пересування кортежами.

    Я прошу всіх приступити до роботи. Після засідання Уряду, Володимире Борисовичу і Павле Дмитровичу, будь ласка, детально роз'ясніть по пунктах.

    Дякую ЗМІ!