Ігор Швайка: Процеси в агросекторі повинні
йти, але без залучення державних коштів
Ігор Олександрович, поділіться
враженнями та досягненнями за час роботи на новій посаді? Чи довелося вам
зіткнутися з якимись труднощами?
Головне, що ми увійшли
в курс справи. Процес адаптації до нової обстановки, до нових функціональних
обов'язків досить швидкий . Але те, що ми бачимо сьогодні в якості зворотнього
зв'язку, - реакція з боку профільних асоціацій, профспілок, бізнес-середовища,
- означає, що дії, які ми робимо, напрямок, який ми для себе обрали, є
правильними.
Яких законодавчих змін в аграрній галузі,
ініційованих міністерством, можна очікувати найближчим часом? Над якими
документами зараз працюєте?
Ми ці питання вже
обговорювали, але не зайвим буде повторити: це скасування сертифікації зерна та
зерносховищ, скасування технічного огляду сільськогосподарської техніки, від
якої насправді страждають українські аграрії, і ряд інших заходів,
орієнтованих, в першу чергу, на дерегуляцію та спрощення ведення бізнесу,
модернізацію існуючої системи реєстрації прав на земельні ділянки
сільськогосподарського призначення. Ми не повинні розподіляти кошти, опікати
кого-небудь. Наше головне завдання - створити зрозумілі правила гри. Переді
мною лежить проект секвестру бюджету на 2014 рік. У нас скорочується певна
кількість програм. Зокрема, передбачається істотне скорочення такої програми,
як фінансова підтримка створення оптових ринків сільськогосподарської
продукції. Ми сьогодні працюємо над таким правилом, при якому процеси повинні
йти, але без залучення держкоштів. Яким чином? Наше завдання сьогодні -
виділити земельну ділянку, забезпечити нормальне проходження дозвільної
документації.
За якими ще програмами
передбачається скорочення фінансування?
По істотним для нас
питанням мова навіть не стільки в грошах, оскільки це близько 7 млн грн. Тут
важливіше соціальний аспект - оздоровлення та відпочинок дітей співробітників
агропромислового комплексу. Я дав завдання нашому профільному департаменту
підготувати довідку про те, що було в минулих і позаминулих роках, яка цифра
була закладена і наскільки вона була профінансована, щоб відстоювати в розмові
з Мінфіном, що це необхідно. Це відносно невеликі гроші для бюджету, але для
кожної сім'ї, що живе в селі, це можливість оздоровити свою дитину. Що ще?
Виставкова діяльність. Я думаю, що ми можемо обійтися, і на Grune Woche буде
представлено не міністерство, а українські компанії, які самі за себе можуть
заплатити і паралельно сказати, що це організовується спільно з міністерством.
Є істотні речі, які ми намагаємося відстоювати, а є речі, з якими можемо
погодитися. Звичайно, краще мати, наприклад, таку строчку в бюджеті, як
фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі. На неї закладається
200 млн грн, але фактично її виконання нульове. А це питання про відшкодування,
наприклад, процентної ставки за кредитами аграріям. Це якраз той
розбалансований бюджет, який в цифрах начебто і хороший, але в режимі виконання
- абсолютно інша справа.
Підтримка тваринницької галузі
при секвестрі бюджету збережеться?
Ці програми також
будемо переглядати. Це одне з тих питань, по якому буде скорочення.
Ви зустрічалися з виробниками
цукру, обговорювали проблемні питання, збиралися підписати меморандум. Які
основні ідеї цього документа? Чи підтримуєте ви скасування мінімальних цін на
цукор, як давно цього хочуть виробники?
Згоден з ними.
Потрібно скасувати мінімальні ціни на цукор. Не треба обманювати один одного.
На сьогоднішній день слід збалансувати те, що ми виробляємо, і те, що необхідно
для економіки України. Враховуючи, що цукор є товаром внутрішнього споживання,
собівартість його виробництва в країні така, що він не може вийти за кордон.
Необхідно правильно сформулювати позиціонування, виробити не більше і не менше
тієї кількості, яку можна спожити, щоб не обвалити або, навпаки, не накрутити
ціну. На понеділок - вівторок заплановано підписання меморандуму, при якому
держава бере на себе зобов'язання регулювати ринок, а виробники при розподілі
квот (на виробництво цукру для внутрішнього ринку - квота "А")
зобов'язуються їх виконувати. Якщо ви говорите, що виробите 1,5 млн тонн, то
повинні виробити 1,5 млн тонн, або, як мінімум, орієнтуватися на цю цифру. Якщо
ви написали 1,5 млн тонн, але звикли один одного обманювати і виробляти 3 млн
тонн, то це призводить до того, що ми просто обвалюємо ціну. І цукор, який коштує
6-7 грн/кг, в кінцевому результаті, дай Бог, щоб 3-4 грн/ кг. А при мінімальній
ціні в 5-5,2 грн/кг, це просто "дурилка" для виробника: він за
документами продає за 5,2 грн, а насправді він його не може продати дорожче,
ніж за 4 грн. Цей дисбаланс необхідно прибрати.
Чи передбачається якась
відповідальність за порушення умов меморандуму?
Швидше, політична,
корпоративна. Порушення компанією "А" своїх зобов'язань буде сигналом
для компаній "В" і "С" оголосити, що компанія "А"
не тримає слово. Це відразу є сигналом для падіння індексів, для негативного
сприйняття громадськістю, що в кінцевому підсумку призводить до погіршення
господарських умов. Такий публічно-психологічний тиск.
Яке ваше ставлення до вирощування
ГМ-культур? Як ви оцінюєте можливість лібералізації відносно використання ГМ-насіння
в Україні ?
Поганий той міністр,
який виступає проти натуральної продукції. Критичне ставлення. Вона існує
(ГМ-продукція), вона може бути на рівні технічних культур. Але безконтрольно
допускати її на ринок буде неправильно.
Ви запропонували замінити
обов'язковий техогляд сільськогосподарської техніки механізмом добровільного
декларування. Аналогічне спрощення пропонується щодо вимог до розробки проектів
землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обгрунтування сівозміни. Чи не
бачите ви в цьому ризиків недобросовісності, шахрайства з боку сільгосвиробників?
Проведення технічного
огляду сільськогосподарської техніки - це насправді видача папірця за певну
кількість грошових знаків. Чи потрібно державі мати реєстр
сільськогосподарської техніки? Так, потрібно. Чи можуть бути шахрайства? Можуть.
Але для всякого шахрайства передбачена законна відповідальність. Ми декларуємо,
добровільно показуємо, що у нас є, і розуміємо, з якою метою це робиться, - це
можливість статистичного узагальнення всіх позицій, щоб у держави була
інформація, що і в яких макропоказниках буде рухатися.
Проекти землеустрою
планується скасувати, оскільки вони абсолютно необгрунтовані, за різними
оцінками, їх виконання становить від 3% до 7%. Це точно така ж продажа
"білими комірцями" певних паперів, в яких насправді нічого не
написано, але існують штрафні санкції за їх відсутність. Пропонуємо скасувати
все те, що заважає українському виробникові.
З чим пов'язно рішення замінити
голову правління ДПЗКУ?
Рішення пов'язане з
необхідністю забезпечити зрозумілий характер існування компанії. Потрібно
провести аудиторську перевірку за різними напрямками: і за товарними залишками,
і за грошовими залишками, за законності та відповідності договірних відносин
вчинених дій. Після підбиття підсумків необхідно сформулювати, наскільки правильно
підібраний штат людей, наскільки правильно зроблені управлінські рішення,
наскільки відповідає необхідності саме така структура . Новопризначений голова
почав роботу, в тому числі з проведення аудиторської перевірки. Всі ці дії
повинні бути підпорядковані одній меті: ДПЗКУ - це солідна державна компанія,
що має гарне становище на ринку. Я зустрічався з послом КНР і в ході зустрічі
ми підтвердили непорушність узятих раніше зобов'язань. Перед новим головою
правління поставлено завдання провести ревізію і дати висновки, що зайве, а що
ні, забезпечити збереження укладеного з китайцями контракту і його розширення.
Чи послідує подальша ротація
кадрів в ДПЗКУ?
Послідує. Через два
тижні, я думаю, ми зможемо говорити про те, який характер вона буде носити.
Наша діяльність повинна мати чітку взаємозалежність. Ми не під людей пишемо правила,
як робив уряд Азарова, розробляючи методику чисельності апарату обласних
адміністрацій під фактично існуючу мережу чиїхось родичів. Ми розробляємо
чіткий функціональний напрям.
Ви згадували також кадрові зміни
в числі ваших заступників. Уточніть, про кого йде мова?
За власним бажанням
був звільнений Валерій Давиденко. Я запропонував нову кандидатуру на посаду
заступника міністра, який відповідатиме за солідний обсяг роботи, в тому числі
спілкування з бізнесом, громадськими асоціаціями. Він має досвід у бізнесі та
консалтинговій роботі. Це Андрій Дикун. Його кандидатура зараз розглядається у
Кабінеті міністрів. Якщо отримаємо схвалення, він приступить до роботи негайно.
Яким ви бачите розвиток
земельних відносин в Україні? Згідно з чинним законодавством, мораторій на
продаж земель сільгосппризначення діє до 2016 року. Чи готова, на вашу думку,
Україна до відкриття ринку земель до цього терміну? Як буде себе вести
Державний земельний банк?
Я б не брав за догму
ті тимчасові рішення, які перманентно змінювалися. Все, що існує в Україні,
може бути залишено, а може бути змінено. До того часу, поки існує мораторій на
продаж земельних ділянок, ми повинні підходити до цього питання зважено і
стратегічно. Чи задовольняє українських виробників таке користування землею як
оренда? Так, задовольняє. Чи потрібно на сьогоднішній день вводити вільний
продаж землі, в тому числі іноземцям? Ні, не потрібно. Для того щоб зрозуміти,
яким буде рішення, необхідно виставити точки, за які не можна виходити і з
урахуванням того, що вони є безперечними і суспільство їх підтримує, писати
правила.
Яка все-таки подальша доля
Державного земельного банку?
Він сьогодні
практично не працює. Держзембанк в принципі потрібен, оскільки оборот землі від
громадян до держави повинен відбуватися. Тобто, має бути спеціалізована
установа, наприклад Земельний банк. Продаж земельних ділянок між громадянами, або
між громадянами і юрособами, на мою думку, є небажаною. Оскільки, знаючи про
відсутність робочих місць, про фактичні злидні на селі, дуже легко можна у того
чи іншого селянина видурити його земельний пай. А можна його передати в оренду
на 49 або на 99 років. Держава повинна встановити правила, при яких
зберігається такий унікальний відновлюваний ресурс, як земля. Сьогоднішнє
ставлення до землі можна охарактеризувати двома простими тезами: земля є
товаром, який може передаватися в оренду, точка ; при поганому веденні
господарства в орендаря земельну ділянку можна вилучити і передати його більш
відповідальному користувачеві.
Чи буде переформатована робота
Аграрного фонду, "Украгролізингу"? Як функціонуватимуть нещодавно
створені дочірні структури Агрофонду?
По Аграрному фонду
буде проведена аудиторська перевірка, дослідження тих рішень, які приймалися
щодо створення дочірніх підприємств, оскільки практично вони ще не працювали.
Якщо є можливість наповнити їх реальним змістом, вони працюватимуть. Якщо нема
чим наповнити, нас нічого не зупиняє для того, щоб переглянути це рішення.
Як Ви оцінюєте темпи проведення
посівної кампанії? Який урожай зерна закладається, чи є якісь ризики, виклики,
в тому числі погодні?
Кампанія буде
проведена в оптимальні терміни, майбутній урожай закладається високий. Дефіцит
коштів - це тема номер один. Ціни на паливно-мастильні матеріали - це тема номер
два для докладання зусиль. Яким буде врожай, не скажу, й поганий буде той
фахівець, який візьметься про це судити, оскільки будь-якими своїм словами можна
обвалити або підняти ціни, починаючи від форвардних контрактів і закінчуючи
реальними операціями з продажу. Все буде добре. Незважаючи на існуючі труднощі,
починаючи з кліматичних особливостей поточного року, коли весна прийшла на три
тижні раніше покладеного терміну, і закінчуючи військовою інтервенцією в Криму,
все буде добре. Український аграрний сектор все зможе вирішити, врегулювати і
подолати.