• In English
  • Внаслідок війни зростає відсоток дітей, які не охоплені дошкільною освітою: результати дослідження
    Державна служба якості освіти України, опубліковано 13 липня 2023 року о 13:01

    Державна служба якості освіти України провела моніторингове дослідження (вивчення питання) щодо забезпечення рівного доступу до дошкільної освіти (24.04-05.05.2023).

    За останні три роки кількість закладів дошкільної освіти (ЗДО) у територіальних громадах, охоплених вивченням, зменшилася майже на 1,5% (від 1058 у 2021-му до 1043 у поточному році). Серед основних причин — скорочення контингенту вихованців: кількість дітей дошкільного віку у відвіданих громадах зменшилася на 16%.


    Охоплення дітей дошкільною освітою

    69% опитаних керівників ЗДО повідомили про зменшення кількості вихованців у зв’язку з виїздом родин за кордон чи в інший регіон України. Натомість 31% керівників вказали на збільшення за рахунок дітей з числа внутрішньо переміщених осіб: на початок 2023 року кількість таких дітей в охоплених вивченням громадах становила 5311, з них 75% відвідували ЗДО.

    За інформацією місцевих органів управління освітою, де відбувалося вивчення, частка дітей, які не відвідують ЗДО, зменшувалася, так, у 2021 році становила 18%, у 2022-му — 16%. Проте цьогоріч кількість дітей, які не охоплені дошкільною освітою, зросла майже до 22%, найбільше — у Кіровоградській, Львівській, Миколаївській та Одеській областях. На 4% зменшився показник охоплення дошкільною освітою дітей 5(6)-річного віку (71%), тоді як у минулому році цей показник збільшився на 6% відносно 2021-го.

    При цьому фактична кількість дітей у кожному третьому міському ЗДО, кожному четвертому селищному та кожному п’ятому сільському перевищує проектну потужність. У черзі на зарахування до ЗДО перебувають 20% дітей молодшого і середнього та 15% старшого дошкільного віку.


    Безпека учасників освітнього процесу

    Основною причиною зниження відсотка охоплення дітей дошкільною освітою є відсутність укриттів у ЗДО. Діти лишаються формально вихованцями, але реального доступу до дошкільної освіти не мають, а педагогічні працівники перебувають на простої.

    Місцева влада поступово вживає заходів для забезпечення закладів укриттями. Найбільш гостро це питання постає у сільській місцевості: четверта частина керівників ЗДО повідомила про їх відсутність, натомість у містах і селищах про це скаржиться кожен п’ятий керівник.


    Організація освітнього процесу

    За результатами онлайн-опитування освітній процес у 57% ЗДО організовано в очному форматі (зокрема 100% — Закарпатська й Тернопільська області), у 29% — дистанційно, 14% — за змішаною формою.

    Для провадження освітнього процесу в дистанційному режимі педагогічні працівники застосовують:

    • цифрові інструменти конференц-зв’язку (Google Meet, Zoom) для взаємодії в режимі реального часу (синхронний режим);
    • платформи створення цифрового навчального контенту й роботи з ним (відео, презентації тощо);
    • онлайн-ресурси на платформі розвитку дошкільнят «НУМО».

    Та все ж основним засобом комунікації залишаються закриті групи у Viber. Вебсайти мають менше половини ЗДО.


    Кадрове забезпечення закладів дошкільної освіти

    79% керівників зазначили, що ЗДО повністю забезпечені педагогічними працівниками; 15% — за рахунок заміщення тимчасово відсутніх педагогів, однак у 6% ЗДО педагогічних працівників бракує. Зміни у складі та кількості педагогічних працівників спричинені звільненням (22%), перебуванням на простої (20%), наданням відпусток без збереження заробітної плати (12%).

    Про вакантні посади у ЗДО зазначили 30% опитаних керівників. Найбільш затребувані — практичні психологи, інструктори з фізичної культури, музичні керівники.


    Безбар’єрний доступ та інклюзивне навчання

    У відвіданих громадах кількість інклюзивних груп у ЗДО збільшилася з 411 у 2021-му до 520 у 2023 році, послугами охоплено 3713 дітей з особливими освітніми потребами.

    Під час онлайн-анкетування частка керівників запевнили, що у їхніх ЗДО:

    • запроваджено інклюзивне навчання (39%);
    • забезпечено безбар’єрний доступ до приміщень (48%) та між поверхами (16%);
    • облаштовано туалетну кімнату для осіб з особливими освітніми потребами (10%);
    • створено ресурсні кімнати (21%).

    Під час вивчення питання щодо кадрового забезпечення інклюзивного навчання в ЗДО з’ясовано, що протягом трьох останніх років:

    зростає кількість вакансій вузькоспеціалізованих спеціалістів (логопедів, дефектологів);

    простежується тенденція до зменшення чисельності асистентів вихователів (майже на 4% менше порівняно з минулим роком).

    За результатами моніторингового дослідження Служба надала рекомендації засновникам і керівникам ЗДО, а також повідомила про проблемні питання, що потребують вирішення, Міністерство освіти і науки України.



    Довідково

    Моніторингове дослідження проведене у 176 закладах дошкільної освіти 73 територіальних громад (26 міських, 23 селищних і 24 сільських). Окрім того, в онлайн-анкетуванні взяли участь 1219 керівників ЗДО, контингент вихованців яких становить 118 959 осіб, з них 65% здобувають освіту у міських закладах, 15% — у селищних, 20% — у сільських. У 32% ЗДО освітні послуги надаються дітям з числа внутрішньо переміщених (7072 осіб).