Сьогодні Верховною Радою України прийнято розроблений Мінсоцполітики Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», який запроваджує комплексну систему боротьби з домашнім насильством.
Серед надзвичайно важливих нововведень законопроекту слід виокремити наступне.
Текст закону містить чіткі та деталізовані визначення ключових понять, наприклад, «домашнє насильство» та його форми (фізичне, сексуальне, психологічне та економічне насильство), «постраждала особа», «кривдник», «постраждала дитина», «дитина-кривдник», «оцінка ризиків» тощо.
Визначення у законопроекті зазначених понять, їх деталізація та деталізація механізмів захисту постраждалих осіб та надання їм допомоги надасть можливість, перш за все, удосконалити ідентифікацію випадків насильства, захист постраждалих осіб та надання їм необхідної допомоги.
Законопроект містить ряд правових норм, спрямованих на особливий захист дітей, які постраждали від домашнього насильства.
Зокрема, постраждалою дитиною вважається не лише дитина, стосовно якої вчинено ті чи інші чи інші правопорушення (коли насильство спрямоване безпосередньо на дитину), а й дитина, яка стала свідком (очевидцем) такого насильства.
Зазначена правова норма сформована з урахуванням європейських норм і стандартів, відповідно до яких діти-свідки насильства є дітьми-жертвами такого насильства.
Так, у Преамбулі Стамбульської конвенції зазначено: «визнаючи те, що діти є жертвами домашнього насильства, у тому числі як свідки насильства в лоні сім’ї…».
Запровадження такої правової норми кореспондується із необхідністю забезпечення захисту дітей та надання їм необхідної допомоги, адже охорону дитинства в Україні віднесено до стратегічного загальнонаціонального пріоритету (відповідно до Закону України «Про охорону дитинства»).
Норми законопроекту (у порівнянні з діючим до цього Законом України «Про попередження насильства в сім'ї») суттєво розширюють «коло осіб», насильство між якими вважатиметься домашнім насильством, а саме:
1) незалежно від факту спільного проживання:
подружжя;
колишнє подружжя;
наречені;
мати (батько) або діти одного з подружжя (колишнього подружжя) та інший з подружжя (колишнього подружжя);
особи, які спільно проживають (проживали) однією сім’єю, але не перебувають (не перебували) у шлюбі між собою, їхні батьки та діти;
особи, які мають спільну дитину (дітей);
батьки (мати, батько) і дитина (діти);
дід (баба) та онук (онука);
прадід (прабаба) та правнук (правнучка);
вітчим (мачуха) та пасинок (падчерка);
рідні брати і сестри;
інші родичі: дядько (тітка) та племінник (племінниця), двоюрідні брати і сестри, двоюрідний дід (баба) та двоюрідний онук (онука);
діти подружжя, колишнього подружжя, наречених, осіб, які мають спільну дитину (дітей), які не є спільними або всиновленими;
опікуни, піклувальники, їхні діти та особи, які перебувають (перебували) під опікою, піклуванням;
прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі, їхні діти та прийомні діти, діти-вихованці, діти, які проживають (проживали) в сім’ї патронатного вихователя.
2) за умови спільного проживання – інші родичі, інші особи, які пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки.
Повноваження у наданні допомоги постраждалим від домашнього насильства широкому колу органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, а також державним та недержавним установам і організаціям.
Суб’єктами, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, є:
1) спеціально уповноважені органи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
2) інші органи та установи, на які покладаються функції із здійснення заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
3) загальні та спеціалізовані служби підтримки постраждалих осіб;
4) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Спеціально уповноваженими органами у сфері запобігання та протидії домашньому насильству є:
1) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
2) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
3) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, у тому числі їх структурні підрозділи, до повноважень яких належить здійснення заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
4) сільські, селищні, міські, районні у містах (у разі їх створення) ради, їх виконавчі органи, до повноважень яких належить здійснення заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству.
До інших органів та установ, на які покладаються функції із здійснення заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, належать:
1) служби у справах дітей;
2) уповноважені підрозділи органів Національної поліції України;
3) органи управління освітою, навчальні заклади, установи та організації системи освіти;
4) органи охорони здоров’я, установи та заклади охорони здоров’я;
5) центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги;
6) суди;
7) прокуратура;
8) уповноважені органи з питань пробації.
До загальних служб підтримки постраждалих осіб належать заклади, які, у тому числі, надають допомогу постраждалим особам:
1) центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
2) притулки для дітей;
3) центри соціально-психологічної реабілітації дітей;
4) соціально-реабілітаційні центри (дитячі містечка);
5) центри соціально-психологічної допомоги;
6) територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг);
7) інші заклади, установи та організації, які надають соціальні послуги постраждалим особам.
До спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб належать:
притулки для постраждалих осіб;
центри медико-соціальної реабілітації постраждалих осіб,
кол-центр з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей;
мобільні бригади соціально-психологічної допомоги постраждалим особам та особам, які постраждали від насильства за ознакою статі;
заклади та установи, призначені виключно для постраждалих осіб та осіб, які постраждали від насильства за ознакою статі.
У здійсненні заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, зокрема виявленні фактів домашнього насильства, наданні допомоги та захисту постраждалим особам, можуть брати участь підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, громадські об’єднання та іноземні неурядові організації, фізичні особи – підприємці, які відповідають критеріям діяльності суб’єктів, що надають соціальні послуги, а також фізичні особи, які надають соціальні послуги, у тому числі послуги патронату над дітьми.
Головною метою Реєстру є забезпечення безпеки жертви та своєчасне надання їй необхідної допомоги та захисту.
Функціонування Реєстру допоможе, наприклад:
- забезпечити своєчасне (оперативне) вжиття заходів реагування (не лише у момент виявлення випадку, а й, наприклад, у соціальній роботі з жертвою, особливо з дитиною).
- здійснювати відстеження випадку, координацію та контроль щодо вжиття передбачених законодавством заходів реагування, що забезпечить оперативне втручання (при необхідності) та захист жертви.
Превентивна робота та аналіз актуальної інформації в Реєстрі дозволить уникнути повторних випадків насильства.
Відомості про постраждалу особу та особу, яка повідомила про випадок насильства, вноситимуться лише після отримання згоди таких осіб, наданих у порядку визначеному законом, а відомості після кривдника – після проведення ретельної перевірки обставин конкретного випадку за законодавчо встановленою процедурою.
Крім цього, передбачено чіткі строки зберігання відомостей в Реєстрі та момент їх знищення.
1) терміновий заборонний;
2) обмежувальний припис;
3) взяття на профілактичний облік та проведення профілактичної роботи;
4) направлення на проходження програми для кривдників.
Наявність таких спеціальних заходів зумовлена впровадженням в Україні кращих світових практик реагування на виявлені випадки насильства, особливо щодо захисту постраждалих осіб.
1) вивчення ситуації та збір згрупованих за статтю статистичних даних про факти домашнього насильства;
2) організація і проведення галузевих та міжгалузевих досліджень стану, причин і передумов поширення домашнього насильства, ефективності законодавства у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та практики його застосування;
3) організація і проведення серед населення, у тому числі серед дітей та молоді, інформаційних кампаній щодо запобігання та протидії домашньому насильству, роз’яснення його форм, проявів і наслідків;
4) розроблення та впровадження у навчальних закладах навчальних і виховних програм з питань запобігання та протидії домашньому насильству, у тому числі стосовно дітей;
5) залучення засобів масової інформації до проведення просвітницьких кампаній, спрямованих на виконання завдань у сфері запобігання домашньому насильству, зокрема формування небайдужого ставлення до постраждалих осіб, насамперед постраждалих дітей, усвідомлення необхідності невідкладного повідомлення про випадки домашнього насильства, зокрема до кол-центру з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей;
6) організація та проведення спільних і спеціалізованих тренінгів та семінарів для фахівців, які працюють у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, а також для працівників правоохоронних органів і суддів.
Така координація спрямована на забезпечення комплексного та узгодженого реагування на випадки домашнього насильства та здійснення відповідно до закону повноважень у цій сфері.
Законопроект гарантує постраждалим особам надання допомоги та захисту за такими напрямами:
1) надання постраждалим особам інформації про їхні права та можливості реалізації таких прав зрозумілою їм мовою або через перекладача чи залучену третю особу, яка володіє мовою, зрозумілою постраждалим особам;
2) забезпечення доступу до загальних та спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб для отримання соціальних послуг медичної, соціальної, психологічної допомоги;
3) надання у разі потреби тимчасового притулку для безпечного розміщення постраждалих осіб;
4) забезпечення постраждалим особам доступу до правосуддя та інших механізмів юридичного захисту, у тому числі шляхом надання безоплатної правової допомоги у порядку, встановленому Законом України “Про безоплатну правову допомогу” тощо.
При цьому під час надання допомоги та захисту постраждалим особам враховуються вік, стан здоров’я, стать, релігійні переконання, етнічне походження, спеціальні потреби таких осіб, а сама допомога надається за місцем звернення та не залежить від звернення таких осіб до правоохоронних органів чи суду, від їх участі у кримінальному або цивільному провадженні.
Внаслідок прийнятих змін (Прикінцеві положення законопроекту) до законів України «Про судовий збір» та «Про безоплатну правову допомогу» постраждалим особам, у тому числі постраждалим дітям, створено безперешкодний доступ до правосуддя та судового захисту своїх прав та інтересів без сплати сум судового збору чи оплати вартості послуг адвоката.
Термін «Гендер»
Щодо відсутності у законопроекті терміну «гендер» та інших похідних від нього термінів.
У поданому Кабінетом Міністрів України до Парламенту тексті законопроекту передбачалися терміни «гендер», «гендерно зумовлене насильство», «гендерні стереотипи» та інші терміни, похідні від терміну «гендер», які зазначено у Стамбульській конвенції.
Проте, на жаль, розгляд тексту законопроекту з цими термінами у Верховній Раді України засвідчив відсутність підтримки з боку більшості народних депутатів.
Разом з тим Мінсоцполітики в межах компетенції і надалі працюватиме над імплементацією міжнародних договорів, підписаних Україною, у тому числі щодо імплементації в національне законодавство термінів, зазначених у Стамбульській конвенції.