• In English
  • МОЗ поінформувало про ситуацію у регіонах щодо автономізації лікарень
    Міністерство охорони здоров'я України, опубліковано 17 липня 2019 року о 15:18

    1 січня 2020 року всі медичні заклади, що надають спеціалізовану медичну допомогу, перейдуть на оплати за договорами з Національною службою здоров’я України (НСЗУ). Для цього вони мають відповідати кільком вимогам, перша з яких — реорганізуватись у комунальні некомерційні підприємства. Розповідаємо, якою є ситуація у різних областях і чому місцева влада не має зволікати з автономізацією лікарень.

    Як автономізуються лікарні за областями

    Зараз ситуація з реорганізацією лікарень в країні нерівномірна. Лідером по реорганізації закладів є Полтавщина – 85% спеціалізованих закладів вже змінили свій статус на комунальні некомерційні підприємства (КНП). На другому місці Харківська область – 80% медзакладів автономізовані. За ними Волинська (75%), Рівненська (73%) та Львівська області (68%). Шість областей України перетворили на комунальні некомерційні підприємства більше 50% своїх лікарень.

    Найменше закладів реорганізовано у Луганській області – 10% та на Закарпатті – 13%. Наступна в «антирейтингу» – Івано-Франківська область, де мають статус комунальних некомерційних підприємств лише 23% закладів.

    У Херсонській області на КНП перетворені лише 29% лікарень, а в процесі – 12%. Якщо найближчі тижні місцеві ради Херсонської області не розпочнуть процес автономізації, існує великий ризик, що 59% лікарень цієї області не встигнуть стати КНП і підписати договір з Національною службою здоров’я до кінця року.

    Що буде з медзакладами, які не укладуть договір з національною службою здоров’я

    Оскільки отримувати кошти у 2020 році медичні заклади зможуть тільки за договорами з Національною службою здоров’я, лікарні, які не реорганізуються і не підпишуть договір, не зможуть отримувати фінансування із державного бюджету. Такі медзаклади будуть змушені утримуватися з інших джерел – наприклад, з місцевих бюджетів.

    Так само цей принцип працював при перетворенні медзакладів первинки. З січня 2019 року медична субвенція не передбачена для медичних закладів, де працюють сімейні лікарі, терапевти і педіатри. Там, де зволікали з підготовкою медзакладів до переходу на оплати за договорами з Національною службою здоров’я і не провели автономізацію вчасно, довелося у перші місяці 2019 року фінансувати медзаклади первинної меддопомоги із місцевого бюджету.

    Як пройти реорганізацію: механізм і методичні рекомендації

    Механізм автономізації детально описаний на сайті МОЗ України.

    Процедура реорганізації триває близько 6 місяців. Тому ухвалити рішення про автономізацію лікарень місцеві ради мають уже на найближчій сесії.

    Щоб уникнути помилок при реорганізації, ознайомтесь із відповідями на найпоширеніші питання.

    Методичні рекомендації допоможуть провести реорганізацію в оптимальний строк.

    Нагадаємо, з 2018 року модель оплат за принципом «гроші йдуть за пацієнтом» працює на рівні первинної медичної допомоги. Усі комунальні медзаклади, де працюють сімейні лікарі, терапевти і педіатри, вже мають договори з Національною службою здоров’я.

    Досі заклади спеціалізованої допомоги фінансувалися з медичної субвенції. З 2020 року тут також запрацює модель фінансування Національної служби здоров’я. Заклади отримуватимиуть оплати за надані медичні послуги в межах програми медичних гарантій (гарантованого пакета медичних послуг) за договорами з НСЗУ. Лікарні самостійно розпоряджатимуться заробленими коштами, зможуть оптимізувати свою роботу і переглянути зарплати медиків.