• In English
  • Дотримання мовного законодавства серед учасників освітнього процесу: результати опитування
    Державна служба якості освіти України, опубліковано 07 липня 2022 року о 15:38

    7 липня 2022 року відбувся брифінг Голови Державної служби якості освіти України Руслана Гурака і Уповноваженого із захисту державної мови Тараса Кременя щодо стану використання української мови учасниками освітнього процесу.

    Протягом 1-6 червня 2022 року проведене опитування щодо дотримання мовного законодавства в закладах загальної середньої освіти. Участь у ньому взяли 58 228 учасників освітнього процесу (вчителів, учнів/учениць та їхніх батьків) з різних областей України, крім тимчасово окупованих Луганської, Донецької та Херсонської.

    Голова Державної служби якості освіти у вступному слові зауважив, що з перших днів повномасштабної війни росії проти України кожен укотре пересвідчився: мова є зброєю, чинником сили народу. Результати ж анкетувань засвідчують, що українці щораз сильнішатимуть, адже дедалі більше охочих досконало послуговуватися рідною мовою.

    Переважна більшість респондентів (89% вчителів і 82% батьків та дітей) зазначили, що вважають рідною мовою українську і використовують її в усіх сферах життя (спілкування у родинному колі, навчальна діяльність, культурні практики тощо).

    Результати опитування демонструють також позитивну динаміку дотримання мовного законодавства в освітньому процесі:

    • 94% вчителів зазначили, що проводять уроки лише українською, з них 82% використовують україномовні навчальні матеріали;
    • учні зазначили, що 73% вчителів під час уроку та 63% під час перерви розмовляють державною мовою.

    Російська мова в межах закладу освіти деколи є мовою неформального спілкування (для 11–17% учнів та 2% учителів).

    Поза школою, в сімейному колі та серед друзів і знайомих, українська домінує як мова спілкування серед:

    • 36% учнів (удома цей відсоток більший);
    • 55% батьків;
    • 65% вчителів.

    Респонденти зазначили, що внаслідок повномасштабної збройної агресії російської федерації стали більше цікавитися вивченням української мови, зокрема 80% батьків та 73% учнів заявили про бажання й мотивацію підвищувати свій рівень володіння українською мовою.

    Втім існують чинники, що перешкоджають спілкуванню суто українською мовою, як-от:

    • так звана гнучкість українців при спілкуванні з російськомовними співрозмовниками (9% педагогів, 26% дітей та 19% батьків “переходять” на російську мову);
    • вплив російськомовного середовища (31% учнів визнали як звичку спілкуватися російською мовою, 20% – російськомовне родинне середовище, 14% – відсутність сприятливого середовища для використання української мови);
    • недостатній рівень володіння українською мовою (13% учнів).

    Державна служба якості освіти у співпраці з Уповноваженим із захисту державної мови продовжують реалізацію проекту з підтримки учасників освітнього процесу в покращені знань української мови, що об’єднує мережу безплатних курсів, розмовних клубів, навчальних онлайн-платформ та інших ресурсів.