
Європейські вимоги до посвідчень водія: що насправді має запровадити Україна
Майже в усіх
країнах-членах ЄС пройти медогляд для отримання водійського посвідчення
простіше ніж в Україні. У деяких країнах достатньо заповнити спеціальну
декларацію (анкету) та перевірити зір. Спрощена система медогляду працює для
тих, хто не є водіями за професією.
Такі висновки
представили автори дослідження «Посвідчення водія на право керування
транспортними засобами: європейський досвід та рекомендації для України».
Відповідно до
Директиви 2006/126/ЄС про посвідчення водія в державах ЄС, медичні огляди для
водіїв категорій А-В можуть і не проводитися – на розсуд країн-членів ЄС, проте
всі кандидати мають відповідати медичним вимогам. Медогляди для тих, хто
отримує перше посвідчення водія категорій С-D – обов’язкові. При оновленні таких посвідчень водії повинні щоразу
підтверджувати стан здоров’я.
У більшості
країн-членів ЄC медогляд проводять сімейні лікарі. У
деяких випадках це лікарі, які пройшли додаткову підготовку з транспортної
медицини або експерти з транспортної медицини, які працюють у спеціалізованих
медичних центрах.
«Спростити
медогляд для водіїв-непрофесіоналів, як це діє у європейських країнах, можна
тільки у випадку доступності інших підтверджень стану здоров’я, який не заважає
керувати автотранспортними засобами та гарантує безпеку на дорозі. Це можливо,
якщо усі проходитимуть регулярні профілактичні огляди, у разі впровадження
електронної системи охорони здоров’я або страхової медицини», – зауважує Оксана
Сивак, заступник Міністра охорони здоров’я України з питань європейської
інтеграції.
В Україні один із
найвищих у Європі рівень смертності та травматизму внаслідок ДТП. У той самий
час організація безпеки дорожнього руху залишається на низькому рівні.
За останні шість
років більше 26 тисяч людей загинуло і 210 тисяч травмувалися на дорозі. Лише
минулого року, кількість ДТП побільшала на 5%, а число постраждалих зросло
більш як на 6% у порівнянні з 2015. Майже дві чверті загиблих торік – пішоходи
та велосипедисти. На жаль, статистики інцидентів, що стали наслідком порушень у
здоров’ї водіїв в Україні немає. Хоч з наступного року запропоновано введення
статистичних форм за якими зможемо відстежувати цю інформацію.
Відповідно до
Конвенції про дорожній рух, водій повинен мати фізичні та психічні здібності,
щоби керувати транспортом, і бути в належному фізичному та розумовому стані.
Проте Конвенція не вказує, яким чином це має бути підтверджено. Врегулювання
цього питання покладається на МОЗ.
Підходи до
організації медоглядів для водіїв майже не змінилися в Україні з радянських
часів. Відомо чимало випадків, коли довідки отримують за гроші без жодної
перевірки здоров’я. Щоб в Україні запрацювали європейські норми і правила
необхідно усунути ризик видачі таких довідок-підробок.
Для цього Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних
технологій МОЗ створює загальноукраїнську базу даних закладів охорони здоров’я, що мають право
здійснювати медичний огляд кандидатів у водії та водіїв.
У тестовому режимі цей реєстр
запрацює вже у 2018 році.
Приклади, як
проводяться огляди водіїв-непрофесіоналів у європейських країнах:
Австрія –
медичний огляд триває до 15 хвилин. Заявник заповнює медичну декларацію в присутності
лікаря. Якщо він не має проблем зі здоров’ям і перебуває під наглядом лікаря,
додаткові обстеження не потрібні.
Франція –
медогляд триває до 15 хвилин. Його проводить лікар загальної практики, який
пройшов триденний тренінг з дорожньо-транспортної медицини. За потреби до
огляду можуть залучати вузьких спеціалістів.
Німеччина – кожен
здобувач посвідчення водія повинен пройти медичний огляд. Цей огляд займає до
20 хвилин.
Литва – для
отримання чи поновлення посвідчення водія потрібна медична довідка у паперовому
вигляді. Перевірка здоров’я водіїв проводиться в установі, яка має ліцензію на
надання медичних послуг. Водії перед перевіркою здоров’я повинні заповнити та
підписати Декларацію честі водія, де треба зазначити, чи є якісь захворювання,
порушення здоров’я.