• In English
  • Стенограма вступної частини засідання Кабінету Міністрів України від 20 січня 2016 року
    опубліковано 20 січня 2016 року о 14:41

    ЯЦЕНЮК А.П. – Шановні представники ЗМІ, вітаю всіх!

    Сьогодні на засіданні Кабінету Міністрів  України  буде розглядатись декілька питань. Я хотів би розпочати з одного з найважливіших питань для української держави – це питання забезпечення українських Збройних Сил і грошової винагороди для українських військовослужбовців Міноборони, МВС, Національної гвардії і всіх наших хлопців, які воюють за незалежність і територіальну цілісність української держави.

    В поточному році завдяки тому, що Уряд прийняв разом із членами парламенту правильний бюджет, ми збільшили загальний обсяг фінансування сектору національної безпеки і оборони приблизно на 16 млрд. грн. Тобто загальний обсяг коштів, який буде виділений на всі силові відомства, які відносяться до сектору національної безпеки і оборони, складає 114 млрд. грн. Левова частка цих коштів звичайно піде на грошове утримання для українських військовослужбовців. Сьогодні Уряд ухвалює рішення щодо суттєвого підвищення рівня грошового забезпечення для українських військовослужбовців.

    25 числа ми плануємо розглянути питання щодо державного оборонного замовлення. Це саме ті кошти і те фінансування, яке потрібно для закупівлі нової техніки, для ремонту техніки і для модернізації українського війська. Таким чином, Уряд також схвалить державне оборонне замовлення для придбання нових видів озброєнь, нової військової техніки і для модернізації українських Збройних Сил. Ми провели декілька зустрічей з Міністром оборони, Міністром внутрішніх справ, Національною гвардією, всіма силовими підрозділами країни. Я просив би Міністра оборони України сьогодні проінформувати про те, який буде рівень грошового забезпечення українських військовослужбовців у 2016 р. Степане Тимофійовичу, будь ласка.

     

    ПОЛТОРАК С.Т. – Я хотів би, Ви вже про це сказали, Арсенію Петровичу, прийняти протокольне доручення щодо підвищення грошового забезпечення військовослужбовців в межах бюджетного призначення на поточний рік. Хотів би відзначити, що минулий рік був дійсно дуже важкий, але держава все, що могла, дала на оборонну безпеку, безпеку держави, всі гроші, які мала надати. Ми максимально корисно плануємо їх використати для того, щоб і забезпечити зростання грошового забезпечення і максимально закупити нове озброєння і техніку.

    Я хотів би зауважити, що завдяки зусиллям Президента України, Прем’єр-міністра, членів Уряду, з урахуванням державного бюджету на 2016 рік сьогодні ми маємо можливість розглянути питання щодо збільшення розмірів грошового забезпечення для українського війська для Збройних Сил, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, в межах бюджетного асигнування.

    Головна мета – це, звичайно, забезпечення обороноздатності української армії, проведення необхідних реформ вітчизняного оборонного сектору, комплектування вітчизняного війська на основі професійних військових, максимально залучити до лав Збройних Сил професійних військових, які мають досвід участі в бойових діях, готових до надважких умов несення служби, патріотів України, які з першого дня виконували бойові завдання по захисту нашої країни на сході України. І зараз вони демобілізовані, багато з них готові повернутися знову до лав Збройних Сил, Національної гвардії, Прикордонної служби.

    Підвищення грошового забезпечення українських військових надасть можливість нам максимально залучити до служби за контрактом у армії військових з дефіцитними спеціальностями. Це надасть можливість нам зекономити на підготовці, тому що дефіцитні спеціальності (танкісти, артилеристи і таке інше) ми з кожної хвилі мобілізації або кожний раз, коли ми набираємо, нам приходиться їх перенавчати. Зараз при певній заробітній платі, яку ми пропонуємо, я переконаний в тому, що кількість бажаючих буде набагато більша.

    Я хотів би звернути увагу на те, що не зважаючи на важкі економічні умови, вперше в історії нашої держави грошове забезпечення військовослужбовців за контрактом буде більше середньої плати в цілому по Україні. Такого ні разу за весь час незалежності України не було, коли у військового є можливість обрати професію захисника Вітчизни, і за це отримати достойне грошове забезпечення.

    Звичайно, що все це ми робимо для того, щоб зміцнити Збройні Сили, інші військової формування, забезпечити реформування військ і зміцнити нашу обороноздатність.

    Ми на таблиці приводимо приклад деяких окремих посадових осіб, командирів, починаючи від стрілка, командира відділення, командира взводу, роти, батальйону, бригади. Це безпосередньо та категорія, яка бере участь у бойових діях.

    І я хотів би звернути вашу увагу на різницю, яке вони зараз отримують грошове забезпечення і яке вони будуть отримувати після прийняття відповідного рішення.

    Так, наприклад, стрілець, він зараз отримує 2 тис. 341 грн., це той хлопець, який прийняв рішення і підписав перший контракт. Ми плануємо, що він буде отримувати 7 тис. грн. Командир відділення – 8 тис., командир взводу – 9,5 і так далі. Командир роти, звичайно, практично вдвічі грошове забезпечення буде збільшено в порівнянні з тим, що вони отримують зараз. Це надасть нам можливість розширити залучення до війська професіоналів.

    Шановний Арсенію Петровичу, у зв`язку з динамічною зміною обстановки в зоні антитерористичної операції, яка постійно змінюється, я хотів би попросити Вас винести на розгляд Уряду зміни до постанови Кабінету Міністрів від 31 січня 2015 р. № 24 "Про особливості виплати винагород в зоні проведення антитерористичної операції для військовослужбовців" та надати можливість встановлювати розміри винагороди для військовослужбовців відповідним центральним органам виконавчої влади, які мають у своєму підпорядкуванні військовослужбовців, для того, щоб ми оперативно могли приймати рішення і в залежності від того наскільки складна ситуація в зоні проведення антитерористичної операції.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Шановний Степане Тимофійовичу, скажіть, будь ласка, після ухваленого рішення Уряду разом з Мінфіном, ці нові розміри грошового утримання військовослужбовців з якого числа почнуть діяти?

     

    ПОЛТОРАК С.Т. – Вони практично будуть діяти в січні – кінці січня, в лютому вони вже почнуть отримувати грошове забезпечення.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Тобто з лютого ми здійснюємо нарахування за новими розмірами грошової винагороди в тих розмірах, які озвучені щойно Міністром оборони країни.

     

    ПОЛТОРАК С.Т. – Так точно.

     

    АВАКОВ А.Б. – Це питання торкається професійних військових, тобто контрактна армія стає пріоритетом.

     

    ПОЛТОРАК С.Т. – Це надасть можливість нам залучати дійсно професіоналів. Тому що зараз той аналіз, який у нас є, статистика підтверджує, що багато людей, які мають досвід, готові повернутися назад, готові служити. Але за 2 тис. 341 грн. таких бажаючих не дуже багато. Я сподіваюся, що таким чином ми можемо і підняти стан військової дисципліни в Збройних Силах, і підвищити престижність проходження служби в Збройних Силах.

    Ту постанову, яку я запропонував щодо виплати грошової винагороди в зоні АТО, я теж хотів би, щоб ми підтримали, тому що це надасть можливість нам оперативно приймати рішення на місцях, в міністерствах щодо винагород до тих військових, які безпосередньо виконують бойові завдання.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую. Рішення щодо підвищення грошового забезпечення для українських військовослужбовців це також є частиною  того, щоб Україна стала членом Альянсу.

    Коли ми кажемо про те, що Україна повинна відповідати критеріям НАТО, то в тому числі це означає, що критерії грошового забезпечення і безпосереднього фінансування Українських Збройних Сил повинні відповідати тим високим стандартам і значним витратам державного бюджету, які здійснюють країни-члени НАТО.

    Щоправда, Україна зараз майже попереду планети всієї в частині фінансування національної безпеки і оборони, тому що більше 5% валового внутрішнього продукту країни йде на фінансування Збройних Сил, і, звичайно, що це пов'язано з російською військовою агресією, з російською військовою інтервенцією, тому що ми – воююча країна.

    Тому формування професійної армії і широка реформа українських Збройних Сил та наближення фактичних стандартів українських Збройних Сил до стандартів НАТО є найкоротший шлях до того, щоб Україна набула членство в Альянсі.

    Тому я прошу підтримати пропозицію Міністра оборони дати можливість через рішення Уряду встановлювати відповідні розміри грошового забезпечення Міністру оборони, Міністру внутрішніх справ, Голові Служби безпеки, іншим силовим підрозділам. Щодо встановлення розміру окремих винагород в зоні АТО так само надати додаткову незалежність і автономію відповідним профільним міністрам та дати можливість на підставі безпосередньо міністерського наказу, погодженого з Мінфіном та Мінсоцполітики, встановлювати розміри грошової винагороди в зоні АТО.

    Другий блок, який стосується Російської Федерації. Я просив би пані Микольську проінформувати про ситуацію по транзиту. І відразу хотів би оголосити те, що сьогодні Кабінет Міністрів України схвалює рішення про розширення переліку товарів, які заборонені до ввезення з Російської Федерації. Йдеться про додатковий список з більш ніж 70 товарних позицій. Це контрзаходи на економічну агресію Російської Федерації, і ми далі будемо захищати свій внутрішній ринок, так само як українські Збройні Сили захищають територію незалежної суверенної держави, так само Уряд буде захищати нашу економічну територію і наші економічні інтереси.

    Тому на додаток до першого списку щодо переліку продукції, яка заборонена до ввезення в Україну походженням з Російської Федерації, сьогодні додатково додається більше 70-ти товарних позицій щодо товарів походженням з Російської Федерації, які не можуть бути ввезені на територію України. Українське купуємо, а росіяни нехай у себе продають свої товари. Нехай їм щастить.

     

    МИКОЛЬСЬКА Н.Я. – Якщо коротко, станом на 20 січня українські товари імпортуються в Російську Федерацію зі сплатою ввізного мита. Товари, які заборонені, підпадають під ембарго, не ввозяться на територію Російської Федерації.

    Всі товари, які йдуть в режимі транзиту до Казахстану і через територію Казахстану в треті країни, такі як Туркменістан, Узбекистан і Таджикистан, не проходять територію Російської Федерації. Тобто фактично Російська Федерація закрила свою територію для транзиту наших товарів як автомобільним, так і залізничним транспортом. Вони йдуть транзитом через Республіку Білорусь через всього лише два пункти пропуску.

    Відповідно по транзиту залізничного транспорту до України було повернуто понад 200 вагонів, з них більша частина вже перенаправлена через Білорусь і вони слідують до своїх пунктів призначення. Значна частина вагонів зараз також доопрацьовується і буде переправлена тим же ж маршрутом.

    По автомобільному транспорту. Вчора пішов перший конвой з українськими товарами, з українськими автомобілями через територію Росію, він пройшов через Республіку Білорусь і йде територією Росії, вартість конвою 350 дол. з кожної машини. Відповідно нагадаю, що в Мінекономрозвитку за участю всіх центральних органів виконавчої влади працює оперативний штаб. Нам вдалось досягнути домовленості з нашими білоруськими колегами про пришвидшений режим оформлення і сприяння ними тому, щоб наші вантажі і залізничним, і автомобільним транспортом проходили швидше. У нас є нормальна ситуація проходження наших вантажів по території Білорусії. Потенційно ми очікуємо можливого блокування автомобільних перевезень Російською Федерацією, як додатковий спосіб тиску й агресії по відношенню до України.

    Повідомлю всіх, що 6 січня Україна розповсюдила, надіслала до СОТ заяву з приводу незаконних і неправомірних дій Російської Федерації, які стосуються підняття мит, ембарго і заборони транзиту. Ця заява була поширена серед членів СОТ у нас в числах після 10 січня. Ми очікуємо, що дане питання розглядатиметься на Генеральній раді СОТ, яка відбудеться в другій половині лютого, де ми спільно з нашими партнерами, які постраждали від цього, також спільно з європейськими, американськими партнерами та іншими, які підтримують позицію України щодо незаконності дій Російської Федерації, підніматимемо це питання і вимагатимемо заборони транзиту. У випадку, якщо в нас не буде реакції з Російської Федерації, в нас, як і було дане доручення Урядом, готуємо позов до Російської Федерації в рамках процедури з врегулювання суперечок в СОТ щодо, власне, незаконності їхніх дій.

    Також хотіла би поінформувати, що за дорученням Уряду МЗС, Мінекономрозвитку та іншими органами ведеться постійна робота з нашими торгівельними партнерами з приводу пошуку компенсаторів для втрати нами російського ринку.

    Сьогодні, завтра у нашого міністра відбудуться додаткові зустрічі з комісаром Мальстром і з міністром торгівлі США Пріцкер. Дякую.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую торговому представнику України.

    Пане Міністре інфраструктури, як наш поїзд рухається в обхід Росії?

     

    ПИВОВАРСЬКИЙ А.М. – Наш поїзд рухається досить активно, він вже пришвартувався в порту у Грузії. Виходить на територію Грузії й далі рухається в напрямку Азербайджану.

    Поки що, слава Богу, без технічних якихось неполадок, логістика відпрацьовується. До кінця місяця ми остаточно відпрацюємо всю логістику, й до кінця місяця вже назад піде, в зворотному напрямку зі сторони Китаю до нас завантажений потяг. Повністю зворотну логістику відпрацьовуємо, але вже зараз пішли замовлення, в тому числі від автоперевізників для використання паромних переправ у напрямку Грузія-Азербайджан-Казахстан і Китай. Все нормально.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую щиро! Позиція Уряду дуже чітка – Російська Федерація, що не є новиною, завжди порушувала, порушує й буде порушувати всі міжнародні договори, починаючи з великого договору з України і закінчуючи всіма економічними угодами, які були підписані як в багатосторонньому, так і двосторонньому форматі.

    Ми Росію судимо за незаконну анексію Криму. Ми Росію судимо по всіх міжнародних судах за військову агресію. І ми Росію судимо й притягуємо до відповідальності, в тому числі і за порушення базових правил і принципів економічного співіснування.

    Саме тому Міністерство економіки і торгівельний представник України отримали доручення й розпочали процеси щодо розгляду торгівельних суперечок в світовій торгівельній організації. І я щиро сподіваюся, що наші європейські партнери, з якими в нас підписана Угода про зону вільної торгівлі, так само разом спільно з Україною будуть боротися за економічні інтереси України та Європейського Союзу проти російської неадекватної економічної агресії.

    Щодо транзиту. Росія об'єктивно порушила один із базових принципів вільної торгівлі, світової глобальної торгівлі – це транзит. Фактично вони зупинили нам транзит, але побудований потяг, і маршрут через Україна-Грузія-Азербайджан-Казахстан – це є перший етап до того, щоб обійти Росію і сформувати альтернативні шляхи постачання українських товарів. Я буду відвертий – на першому етапі це дорожче, ніж постачання по класичному шляху, який був раніше. Але у тому випадку, якщо ми завантажимо цей потяг і далі будемо підвищувати обсяги перевезень, ми отримаємо ту саму собівартість перевезення, яку ми мали до введення транзитного ембарго Російською Федерацією.

    Друге – я хотів би відзначити про те, що ми вдячні нашим білоруським партнерам за те, що нам вдається транзитувати українські товари через територію Білорусії. Всі консультації з нашими європейськими партнерами повинні бути проведені. Ми вже провели ряд технічних консультацій. І я вкотре хочу зазначити, що ми сподіваємося на підтримку наших європейських партнерів.

    Ми напрацювали меню, яке дасть можливість і Україні, і Євросоюзу з одного боку збільшити нашу двосторонню економічну співпрацю і торгівельний оборот, а з іншого боку, яке дасть можливість Україні додатково отримати ринки, які б скомпенсували суттєві втрати із-за російської економічної агресії.

    Ще одна річ, з якою я хотів би зараз порадитися і проінформувати вас, в першу чергу членів Кабінету Міністрів і представників засобів масової інформації, ми активно працюємо з нашими японськими партнерами по освоєнню коштів Кіотського протоколу, так званих кіотських коштів. Доволі тривалий час приймалося рішення про те, як прозоро і чесно освоїти кошти Кіотського протоколу.

    За попередні декілька років ще при попередньому режимі сотні мільйонів гривень пішли в нікуди і по цих фактах порушені кримінальні провадження. Зараз ми в кінці поточного року прийняли рішення про те, що потрібно провести чесний і прозорий публічний тендер для того, щоб придбати елементи зовнішнього вуличного освітлення, і для того, щоб зменшити енергоспоживання в країні, для того, щоб в школах, лікарнях, на вулицях, по всій країні було нове і якісне освітлення.

    Дали доручення провести тендер. Нова ж влада, нові керівники державних компаній. Державна компанія з назвою "Українські екологічні інвестиції" проводить тендер на освоєння 480 млн. грн. бюджетних грошей. Все, як книжка пише, по закону провели тендер. Виграла компанія. Компанія називається "Агротехбуд". 30 грудня минулого року на розгляд Уряду вноситься ще й постанова зробити попередню оплату на компанію "Агротехбуд" в розмірі до 75% від 480 млн., тобто дати можливість здійснити попередню оплату 400 млн. грн. на компанію для придбання нових енергоефективних елементів освітлення.

    І тут стається така історія: з'являється інформація саме 30-го числа, я постанову про попередню оплату не підписав, тому що 30-го числа з'являється інформація про те, що компанія "Агротехбуд", яка виграла, зареєстрована в квартирі, ніколи не займалася жодним видом діяльності, заявленим при поданні тендерної документації, директор і власник компанії змінився буквально за декілька днів перед проведенням тендера і став з реєстрацією в місті Донецьк.

    Я даю вказівку Державній фінансовій інспекції перевірити проведення тендера. В результаті що з'ясовується? Державна фіскальна служба доповідає мені про те, що суб'єкт підприємницької діяльності фіктивний, директор фіктивний, засновники, які начебто підписували протокол про те, щоб приймати участь в цьому тендері, дають покази про те, що вони ніякого протоколу ніколи не підписували, і 400 млн. грн. просто хотіли вкрасти. І вкрали б, якби ми оперативно не зреагували. Просто 400 млн. відправили б на фірму, яка не має ні директорів, нічого, потім у валізи гроші і все, як завжди.

    Чому я підняв це питання? ДФС порушила кримінальне провадження. Кабінет Міністрів розпочав службове розслідування. Я думаю, що боротьба з корупцією – це не політичні шоу, впевнений, а це реальні кримінальні провадження і посадки. Ми створили низку антикорупційних органів і завдання Уряду було профінансувати діяльність цих органів. З огляду на матеріали, які підготовлені ДФС та матеріали службового розслідування, Уряд звертається до НАБУ порушити кримінальне провадження і притягнути до кримінальної відповідальності всіх, починаючи з посадових осіб Міністерства екології і природних ресурсів, закінчуючи кожним чиновником, який брав участь у схемі щодо виграшу тендеру фіктивною компанією, з тією метою, щоб вкрасти з державного бюджету 480 млн. грн.

    Ми як Уряд України надамо не просто сприяння, всі матеріали, всі документи, всі протоколи засідань. А ще відправимо всіх чиновників у НАБУ з метою, щоб вони надавали покази і свідчення. Я сподіваюсь, що нові антикорупційні органи візьмуть це як одну з основних справ реальної боротьби з корупцією.

    Також як Прем’єр-міністр прошу й ініціюю зустріч Генерального прокурора, Міністра внутрішніх справ, керівника Національної поліції, Голови Служби безпеки України, нового Антикорупційного прокурора, Міністра юстиції з тією метою, щоб передати від імені Уряду України той перелік кримінальних проваджень, які, на нашу думку, потребують невідкладного розслідування і притягнення корупціонерів до відповідальності.

    В першу чергу хотів би наголосити, що в нас так і не розслідувана практично жодна оборудка Януковича і колишнього режиму, практично жодна. Мільярдні кошти, які арештовані Урядом, залишаються на рахунках арештовані й не конфісковані. Пройшло два роки. Два роки! Уряд – це не суд, не прокуратура і не слідство. Уряд – це орган, який відповідає за виконавчу владу. І ми з свого боку несемо конституційну відповідальність за економічну та соціальну стабільність, яку неможливо досягнути без справедливості в судах і реальної боротьби з корупцією.

    Тому я сподіваюся, що завтра в нас буде дуже предметна і ефективна розмова про те, як реально відновити в країні справедливість, як притягнути корупціонерів до відповідальності. І не просто як, а коли це буде зроблено.

    І за результатами засідання я обов’язково проінформую про конкретний перелік кримінальних проваджень з конкретними фактами, з конкретними іменами і цифрами. Без жодної політики, тільки склад злочину, який необхідно буде взяти до провадження. І ми як Уряд надамо повне сприяння, підкреслюю, повне сприяння, в реальній боротьбі з корупцією.

    Окремо хотів би відзначити економічну ситуацію. Президент України і урядова делегація відбули на світовий економічний форум в Давос. Основне питання, звичайно, в глобальній економіці – це падіння цін на нафту і зміна глобальної економіки в цілому та зменшення темпів росту Китаю й найбільших економік, що не може не впливати, в тому числі й на економіку України.

    Я щойно отримав декілька позитивних новин. Перша позитивна новина – це про те, що Україна практично вперше піднялася на 17 пунктів і стала 24-ю країною в світі, до речі, ми разом з німцями практично обіймаємо ті самі щаблини. В глобальному індексі розміщення трудових і бізнес ресурсів, він називається Global service location index. Тобто ми піднялися, не дивлячись на війну, на складну ситуацію, на 17 пунктів.

    Друга позитивна новина – Bloomberg заявив про те, що Україна стала в перших 50-ти світових країнах з найбільш інноваційною економікою.

    Третя позитивна новина – вчора Могеріні заявила про те, що в країні дійсно в Україні проходить процес реформ. І це визнає Євросоюз. Тобто тут виникає питання: судді хто? Судді ті, хто дають гроші, і хто дає інвестиції.

    Четверта новина – сьогодні Єврокомісар Мальстром заявила про те, що також реформи проходять, і процес в Україні йде.

    Тобто дуже багато речей зроблено, і потрібно усвідомити, що ці речі потребують часу. Оцінку прореформи дають не ті, хто рветься до влади, популісти часто-густо переходять навіть в категорію циркачів. Оцінку реформ в першу чергу дають міжнародні фінансові інститути, Євросоюз, наші західні партнери. Оцінка – це те, що було. А зараз потрібно рухатися далі. І для того, щоб цей рух продовжувався, нам, звичайно, потрібно мати політичну єдність, і нам звичайно треба далі продовжувати програму співпраці з МВФ. Тому що саме програма співпраці з МВФ є ще одним засадничим принципом для економічної стабільності в країні.

    Я знаю, що Президент буде мати зустріч з директором-розпорядником МВФ. І після того, коли українська делегація повернеться, як Прем’єр-міністр я ініціюю засідання Ради фінансово-економічної стабільності, на якому нам необхідно обговорити декілька питань. В першу чергу це питання валютно-курсової стабільності. Я не допущу, щоб було так, як в минулому році, коли нам потрібно було переривати засідання Кабінету Міністрів  для того, щоб приймати оперативні рішення для стабілізації валютно-курсового сектору.

    Ми спільні з Національним банком у цілях. Ціль – це низька інфляція і стабільна національна грошова одиниця. У кожного є своя міра відповідальності, але ми всі відповідальні перед українським народом. Перед українським народом відповідальні за те, щоб платились пенсії, зарплати, щоб створювалися робочі місця, щоб інфляція не була такою, яка була в минулому році і викликана об'єктивними економічними причинами, і щоб валютний курс відповідав тим економічним реаліям, які є сьогодні в Україні.

    Тому після повернення української урядової делегації, тут перший заступник Голови Нацбанку, я прошу, щоб ми невідкладно провели це засідання разом з Міністром фінансів, Головою Нацбанку – весь економічний блок, і проінформували Президента про те, які кроки необхідно здійснити.

    Вкотре наголошую, що один з основних кроків – це продовження співпраці з Міжнародним валютним фондом як основним і ключовим кредитором України і тією установою, яка оцінює, є реформи чи немає реформ. Гроші вони дають тільки тоді, коли реформи є, і тому їх потрібно продовжувати.

    Ще у нас два питання. Сергію Мироновичу, Ви по освіті, Юрію, Ви потім по комунікаційній стратегії.

     

    КВІТ С.М. – Сьогодні Уряд розгляне законопроект "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" щодо забезпечення права на здобуття освіти.

    Цей законопроект дає відповідь на дуже важливе, чутливе і резонансне питання, яким чином ми можемо створити нові можливості для наших дітей, для школярів, майбутніх абітурієнтів і для студентів для вступу в українські університети і для переведення на навчання в наші університети і школи.

    Головна проблема полягає в тому, що за минулий рік практично всі наші діти, які опинилися на окупованій території, можуть представити лише документи від окупаційної влади, які ми принципово не приймаємо. І тому, по-перше, тут є дві головні тези. Цей законопроект дає можливість МОН створити спеціальний порядок визнання кваліфікацій, здобутих нашими учнями і студентами, тобто ми не приймаємо документи, але будемо перевіряти кваліфікації за спеціальним порядком.

    Друга ідея, яка закладається, це створення спеціальних квот для випускників шкіл з окупованих територій, в першу чергу це стосується Криму, особливо це стосується кримськотатарського народу, який перебуває в стані геноциду. Тобто це надзвичайно важливий законопроект.

    Шановні колеги журналісти, я до вас звертаюсь із проханням, як ви будете давати цю інформацію, також повідомте про те, що Міністерством освіти і науки створені і вивішені на сайт міністерства спеціальні списки шкіл. Такі школи визначені в кожній області, де можна прикріплюватись і навчатись дистанційно з окупованих територій, також списки шкіл, де можна здавати екзамени екстерном. Ще одна новина в цьому контексті. Зараз триває робота по тому, що ми в Київ переносимо Національний таврійський університет імені Вернадського, це буде вже 19-й вищий навчальний заклад, який ми переносимо з окупованої території. Він колись відкривався в Криму як філія Київського університету імені Тараса Шевченка і зараз він буде працювати в Києві, поки Крим є окупованим. Дякую.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую!

    Юрію, будь ласка, Ваша стратегія комунікації.

     

    СТЕЦЬ Ю.Я. – Пане Прем’єр-міністре, я би просив, щоб доповідь зробив радник Міністра інформаційної політики по стратегічних комунікаціях Аліна Фролова. Поки вона йде, від себе додам, що зараз повертаються з виборчих мальдівських та сейшельських округів певні народні депутати, зовнішні й внутрішні політичні лузери. Вони будуть і далі намагатись розбалансовувати роботу Уряду України. Ми спокійно будемо робити свою роботу, ми не зійдемо зі шляху реформ, відповідно закінчимо реформу іномовлення України і розпочнемо реформу державних стратегічних комунікацій.

     

    ФРОЛОВА А. – Доброго дня!

    Я вперше доповідаю на засіданні Кабінету Міністрів, тому прошу вибачення за легке хвилювання. Хотіла би представити вам концепцію реформи урядових комунікацій, яка була розроблена за ініціативи Міністерства інформаційної політики за участі Секретаріату Кабінету Міністрів.

    Розробка цієї концепції проводилась групою незалежних експертів, яких ми долучали. Цими експертами був досліджений досвід багатьох європейських країн, близько 12 комунікаційних різних систем інших країн і урядів ми продивились. Зараз ми пропонуємо ту систему, яка, з нашої точки зору, буде найбільше відповідати сучасним викликам, які є в Україні. Якщо ми перейдемо до статистики, яка є на сьогодні, ми бачимо, що Уряд проводить реформи, Уряд щось говорить про реформи, але більшість населення не розуміє суті реформ, тому не надає підтримку діяльності Уряду. Незалежні дослідники, які надають цю статистику, показують, що так, населення визнає, що якась інформація йде, але близько 30% кажуть про те, що ця інформація є незрозумілою, а більше 40% кажуть, що вони не довіряють Уряду з точки зору тієї інформації, яка надається.

    Це є яскравим відображенням того, що та комунікаційна структура, яка мала би працювати, яка дісталася цьому Уряду, і яка була сформована протягом всього того попереднього періоду, вона є дисфункційна. І нам треба її міняти, нам треба її також реформувати для того, щоб ми могли надавати нормально зрозумілу інформацію, і не тільки інформувати населення, а й будувати діалог між Урядом і населенням. Тому що функція комунікації – це не лише інформування, це, в першу чергу, отримання і зворотнього зв'язку.

    Наступний слайд. Був проведений аудит комунікаційної діяльності Уряду. Він складає 500 сторінок. Я не буду на ньому зупинятися, але головне, що було виявлено, що треба будувати функцію стратегічної комунікації Уряду, а не лише поточної комунікації.

    Наступний, будь ласка. І висновок був такий, що система потребує повного перезавантаження. Наступний. І головною метою державних комунікацій і урядових комунікацій має стати саме підвищення довіри населення до дій, які провадить Уряд. І це є метою тієї реформи, яка має бути проведена.

    Наступний, будь ласка. Однією з головних проблем існуючої системи є те, що в нас дуже змішані політичні комунікації та державні комунікації. Так, всі розуміють, що міністри є політичними фігурами, це є нормальна й прийнята в усьому світі практика. Але у нас немає розподілу на професійні комунікації та державні комунікації і політичні, які доносять інформацію про діяльність міністра як політичної фігури.

    Наступний, будь ласка. Тому та концепція, яка побудована, вона, в першу чергу, має включати розподіл політичних і державних комунікацій. Вона має визначати стратегічну роль комунікації і вивести комунікацію в профіль кожного міністерства і Уряду. І третє – зробити комунікацію Уряду професійною та етичною.

    Наступний, будь ласка. Головне, що пропонується – пропонується змінити комунікаційну систему Уряду. По-перше, сконцентрувати функцію під профільним Віце-прем’єром. По-друге, це ввести, сформувати структуру Офісу урядових комунікацій, яка має включати в себе дві гілки: по-перше, операційну, тобто новинні подання всієї прес-конференції, все, що відбувається в поточному режимі; і друге – це планові комунікації, тобто донесення основних ідей і основних програмних засад діяльності Уряду, те, як ці програми виконуються, як провадяться реформи. При цьому, звичайно, зберігається політична гілка комунікації, але вона обслуговує саме Прем’єр-міністра і кожного з міністрів, і не стосується професійної гілки комунікаційної Уряду.

    Хотілося б буквально пару слів про роль Міністерства інформаційної політики, тому що досі є таке міксування функцій, які очікує суспільство від міністерства. Міністерство має займатися саме політикою – написанням політик, інформаційним захистом і формуванням інформаційного суспільства. А Урядовий офіс комунікації має займатися комунікаційною підтримкою реформ і діяльності Уряду. Тобто це має бути таке розведення.

    Таким чином Уряд, Кабінет Міністрів має виробляти урядову політику і затверджувати комунікаційну стратегію, яка буде розроблятися Урядовим офісом з комунікації, яка буде впроваджуватися Урядовим офісом з комунікацій, яка буде оцінюватися, ці оцінки подаватися на Кабінет Міністрів для того, щоб бачити ефективність. Головним чинником, головним результатом має стати саме підвищення довіри населення до дій Уряду.

    І як я вже сказала, що крім того, що від цієї системи мають отримати як народ України, тому що це знизить ризики політичні, це знизить хвилювання, яке є в суспільстві з приводу тих реформ, які проводяться. Від цього має отримати і Уряд зиски, тому що, знову ж політичні ризики змінюються, і кожен з міністрів.

    З точки зору впровадження реформ, 2016 рік - ми плануємо реформу розгорнути в кожному з міністерств і на рівні Кабінету Міністрів, проводити тестування, надавати законодавчі ініціативи, які могли б це змінити, і 2017 рік побачити вже в повному циклі функціонування комунікаційної системи.

    Дякую, готова відповісти на запитання.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Де на це все гроші брати?

     

    ФРОЛОВА А. – Ми також проводимо активні консультації з донорами, з іншими державами, які розуміють роль комунікації, і які в себе мають працюючі професіональні комунікаційні сервіси. У нас також ж, нагадаю, підписана угода, дорожня карта між Україною та НАТО, яка спрямована на встановлення системи стратегічних комунікацій в Україні. Тому ми розуміємо, де брати гроші. Ми будемо просити гроші на проведення реформи у наших партнерів, і ми знаємо, що попередня згода на таке є.

     

    СТЕЦЬ Ю.Я. – Чи можу я додати? Нам дістався такий негарний спадок від Радянського Союзу, а потім ще 25 років незалежної України, коли була велика відстань між Урядом України, владою і суспільством, і ми ніколи не використовували цей місток комунікації.

    Прийшов час це зробити, і ми готові взяти на себе відповідальність та протягом цього року зробити реформу, яка дозволить почути про проведення реформ українському народу, і сподіваюсь, що український народ таким самим чином зможе підтримати український Уряд в тому, що ми робимо. Це наша спільна справа, і зрештою тут присутні міністри і Прем’єр-міністр, я знаю, це усвідомлюють і це розуміють. А що стосується коштів, то Міністерство інформаційної політики, як завжди, буде приносити кошти в Україну, а не просити з державного бюджету України.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Дякую Міністру інформаційної політики! Дякую Вам за презентацію!

    Взагалі питання стратегічної комунікації вкрай важливе, тому що ЗМІ можуть створювати повністю паралельну реальність, яка не існує. Наприклад, я сьогодні вранці прочитав про те, що в Німеччині розпочалося кримінальне переслідування російського журналіста російського каналу, який запрезентував просто вигадану історію про начебто згвалтування в Берліні громадянки Німеччини російського походження. Йому за це "світить" 5 років.

    Тобто російська гебельсовщина не тільки в Росії одурманила народ Росії, вона в Україні, в Європі, у світі. І боротися з цим можна тільки дуже чіткою і сильною політикою стратегічних комунікацій, бо за інших обставин в цій паралельній реальності навіть в Україні зрадники стають героями, брехуни – правдолюбами. Корупціонери, виявляється, борються у нас з корупцією.

    Тому завдання по стратегічних комунікаціях – концепцію схвалюємо, і в 2016 році необхідно найактивнішим чином проводити найбільш широку комунікацію і роз'яснення. Тобто з людьми необхідно спілкуватися, і наших сил в Уряді не вистачить. Це означає, що голови обласних, районних адміністрацій повинні спілкуватися, що вся вертикаль влади повинна йти на відкритий і прямий діалог. Немає питань, на які у нас немає відповіді. На них треба просто відповідати.

    Так, життя складне, ситуація непроста, але в такий історичний час нас призначили. Наша єдина сила – це правда, це найсильніша зброя. Сьогодні можливо вона складно сприймається, але це той продукт, який ніколи не псується, правда, єдиний. Так що, Юрію, будете розповідати правду разом з нами.

     

    СТЕЦЬ Ю.Я. – Наголошую, ми беремо на себе відповідальність провести цю реформу. Наголошую, що до кінця року ми знайдемо можливість, як налагодити місток між Урядом України і суспільством для того, щоб суспільство підтримало реформи, які проводить Уряд. Наголошую, що ми це зробимо не за кошти українського державного бюджету.

     

    АВАКОВ А.Б. – Щодо правди. Мене просто тероризують народні депутати.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Народні депутати з фракції "Народний фронт" не можуть тероризувати, вони можуть тільки піднімати серйозні питання.

     

    ВИСОЦЬКИЙ – Спасибо, Арсений Петрович! Спасибо всему Кабинету Министров за то, что вы системно боретесь с российской агрессией, принимаете системные меры против экономической агрессии Российской Федерации, это то, что мы пытаемся в парламенте, во фракции "Народный фронт", лидером которой является наш Премьер-министр, тоже всеми силами отстаивать.

    Извините, что занимаю ваше время, буквально на минуту. Я хотел бы проинформировать вас к дальнейшему рассмотрению вопросов о нескольких фактах дополнительного присутствия российского капитала и российского оккупационного экономического бизнеса здесь в Украине и попросить, чтобы возможно на следующем заседании вы на это обратили внимание и приняли соответствующие меры, в том числе, по санкционному законодательству.

    Мы с коллегами достаточно плотно занимаемся в последние годы противодействием экономической оккупации Украины и сталкиваемся со странными фактами и, честно говоря, не можем это логически объяснить. Допустим, когда господин Григоришин – гражданин Российской Федерации выходит и открыто говорит о том, что у него прекрасные отношения с "Интер РАО ЕС", у него прекрасные отношения в России и он может договариваться.

    Я хотел бы напомнить, что "Интер РАО ЕС" – это компания, которая подконтрольна братьям Ковальчукам, Сеченову и ближайшему окружению Путина. То есть вопрос – какие там отношения. Это когда господин Бабаков – депутат Государственной думы, является собственником пакетов акций в украинских облэнерго, это господин Кисаев – российский олигарх, который владеет, является бенефициаром, который контролирует "Мегаполис Украина", это монопольный дистрибьютор сигарет в Украине. Фактически этот Кисаев является одновременно и президентом Фонда ветераном ФСБ, оказывает материальную поддержку ФСБ. Это российские банки, которые скупают сейчас украинские банки, и таким образом уже занимают около 30% рынка. И мы почему-то, как мне кажется, все ветви власти немного не дорабатывают этот вопрос.

    Я бы хотел попросить, мы на прошлой неделе отправили в Кабинет Министров обращение с коллегами Игорем Лапиным и Андреем Левусом, где попросили консолидированно внести в санкционный список все эти фамилии, компании, которые с ними связаны, и попробовать усилить нашу борьбу совместную с российской агрессией. Потому, что для нас, и я уверен, что и для вас также, как для украинских граждан, для чиновников ответственных, не приемлема ситуация, при которой русские, которые помогают агрессии, которые помогают оккупации, которые голосовали за аннексию Крыма, как Бабаков, они продолжают делать бизнес в Украине, продолжают зарабатывать на Украине, и продолжают свою поддержку российских органов власти.

    Обращение на прошлой неделе отправлено. Я очень прошу вынести это на Кабинет Министров и попробовать все-таки внести в СНБО дополнительные санкционные списки для того, чтобы по русским бить еще эффективнее, еще больше и лучше.

    Спасибо Вам большое, Арсений Петрович!

     

    АВАКОВ А.Б. – Я поясню, почему я выразился словом «терроризировать».

    Не в контексте действий Министерства внутренних дел реагировать на конфликт общественного движения и, например, компании «Мегаполис», которая является монополистом по сигаретно-табачному бизнесу с огромным участием русского капитала. Это в контексте действия Антимонопольного комитета.

    Я бы просил, чтобы мы эти акценты перемещали из силовой уличной ситуации в сферу каких-то решений. И просил бы тут Вашего вмешательства.

    И второе. Опять же я не могу реагировать на ситуацию, когда компания Hyundai жалуется по тому же «Укрэнерго» по очередной закупке очередных трансформаторов. Это опять действие Антимонопольного комитета.

    То есть я бы здесь просил, как Вы сказали по вопросу координации с Национальным банком, когда речь идет о курсе, о их прерогативе, чтобы мы здесь тоже наводили порядок. Потому что я не знаю, как реагировать на народных депутатов, на толпу «титушек» с одной стороны, «титушек» с другой стороны, торговцев, которые там толпятся вокруг решения антимонопольных комитетов или вопросов санкций.

    Это не вопрос порядка на улицах, это вопрос концептуальных решений. Спасибо.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Я в першу чергу хотів би подякувати народному депутату Висоцькому і депутатам від нашої політичної партії за підняте питання.

    У минулому році саме Уряд України вніс до парламенту Закон "Про санкції". І вперше за історію незалежної України у нас з’явився механізм введення санкцій. І тодішній парламент проголосував за цей законопроект. І саме тоді, у вересні, це було 11 вересня 2014 року, Уряд підготував свої пропозиції на РНБО, яка є органом, який відповідно до закону має право щодо введення санкцій, проти російських фізичних і юридичних осіб. Уряд запропонував введення як індивідуальних, так і секторальних санкцій.

    Частина пропозицій була підтримана, частина ні, і ви зараз підняли абсолютно правильно про те, що цей список далі потрібно розширювати.

    На жаль, в компетенції Уряду тільки за все відповідати. А повноважень у нас трошки не вистачає. Але я думаю, що ми з цим впораємося. І основа питань, які вами підняті, лежить в компетенції незалежних від Кабінету Міністрів органів, до яких ми звернемося. В першу чергу це органи, які відповідають за національну безпеку і оборону, СБУ і органи, які відповідають за конкурентну антимонопольну політику, це Антимонопольний комітет України.

    Я звертаюся до Міністра юстиції і Міністра закордонних справ, будь ласка, запросіть членів так званого санкційного комітету, давайте підготуємо нові пропозиції на засідання РНБО від Кабінету Міністрів щодо розширення переліку фізичних та юридичних осіб, по відношенню до яких українська держава введе санкції.

    Далі ви підняли питання по окремих фізичних особах – російських "недоолігархах", як я їх називаю, які, до речі, дуже активно спілкуються з українською політичною елітою, я б їх і політичною елітою не назвав – політичною "недоелітою", які хочуть активно дестабілізувати ситуацію. І ви запропонували, щоб включити їх в санкційний список і позбавити їх права в`їзду на територію України.

    Хочу вас проінформувати про те, що по відношенню до окремих осіб вже порушені кримінальні провадження. І тому може статися так, що їм прийдеться надовго затриматися в Україні. І зараз це лежить виключно в компетенції правоохоронних органів. Там реальні кримінальні правопорушення. Вони крадуть гроші з бюджету, а потім фінансують в першу чергу антиукраїнські політичні сили і відчитуються в ФСБ, як, наприклад, робить громадянин Російської Федерації Григоришин, який "пасеться" на українському енергетичному секторі останні 10 років. Чистий агент.

    До речі, я сьогодні вранці прочитав інформацію про те, що знову скандал з трансформаторами. Я прошу протокольне рішення Кабінету Міністрів – зупинку оплати трансформаторів з "Центренерго" і "Укрінтеренерго" до того моменту, поки не буде завершена перевірка тендерних умов. З'ясувати, чому всі іноземні компанії за дивним збігом обставин програли тендери. Один Запорізький трансформатор виграв. Напевно, просто дуже якісні трансформатори російського виробництва.

    До нас надійшло звернення низки іноземних компаній, тому, пане Міністр енергетики, це Ваша відповідальність, Ви призначаєте "Укренерго" і "Укрінтеренерго" – закривайте цю лавку.

     

    ДЕМЧИШИН В.В. – Я вже неодноразово говорив про те, що тендер по цих трансформаторах, про які всі говорять останні два місяці, на даний момент не проведений. Тому говорити про якісь результати поки передчасно. Він просто фізично не проведений.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Просто чомусь Hyundai написав, що їх викинули з тендеру.

     

    Із залу – То інший тендер.

     

    ДЕМЧИШИН В.В. – У випадку з Hyundai також дуже цікава історія. Це по суті ФОП з оборотом 500 млн. претендує на участь в цьому тендері. Тому треба ще розбиратись, чи це дійсно особа, яка представляє інтереси Hyundai. Це насправді не функція міністерства.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Ви ж розберетеся.

     

    ДЕМЧИШИН В.В. – Звичайно.

     

    ЯЦЕНЮК А.П. – Я думаю, що Ви розберетеся, а ми Вам допоможемо, разом з Державною фінансовою інспекцією і Державною фіскальною службою.

    Дякую представникам ЗМІ!